NOM Jeroen Schiphuis Websize 1002
Oost, West, Noord best

Oost, West, Noord Best: Jeroen Schiphuis

In 2024 bestaat NOM vijftig jaar. Om dat jubileum te vieren, gaan we in deze nieuwe serie met ondernemers van verschillende generaties uit de drie noordelijke provincies naar de plek die voor hen de kracht van het Noorden uitstraalt. Want waarom is het zo goed ondernemen in het Noorden? Dit is Oost, West, Noord best, met Jeroen Schiphuis.

Jeroen Schiphuis
Naam: Jeroen Schiphuis
Leeftijd: 27
Bedrijf: ON. Digital Marketing
Standplaats: Groningen

Jeroen, waar zijn we en waarom staat deze plek wat jou betreft symbool voor de kracht van het Noorden?

We staan midden in het centrum van Groningen, voor het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen. Ondanks dat ik geen universitaire opleiding heb gedaan, vind ik kennis en overdracht daarvan een grote kracht van het Noorden. Hoe leid je mensen op? Hoe maak je ze klaar voor de arbeidsmarkt? Dat doen we echt best goed. Dit plein is een centraal punt.

Hier wordt kennis overgedragen. Het had overigens net zo goed een MBO- of HBO-instelling kunnen zijn, maar dit vind ik het mooiste gebouw. Het staat voor mij symbool voor alle vormen van onderwijs en kennisoverdracht.

Het had overigens net zo goed een mbo- of hbo-instelling kunnen zijn, maar dit vind ik het mooiste gebouw.

Jeroen Schiphuis

Wat is volgens jou de kracht van het Noorden?

We zijn hier in heel veel dingen gewoon heel erg goed. We zijn goed in innovaties: digitaal en technisch. Waar kennisoverdracht plaatsvindt, ontwikkelt zich iets. We kennen de kracht van vooruitgang. Ik vind dat wij Noorderlingen ons gedragen naar de voorsprong van de achterstand.

We doen onszelf wat kleiner voor dan we eigenlijk zijn. We vinden onszelf soms achtergesteld. Maar daardoor doen we wel harder ons best; zijn heel erg gedreven om te ontwikkelen. Daar zijn veel voorbeelden van.

NOM Jeroen Schiphuis Websize 1001

Waarom is gevestigd zijn in het Noorden belangrijk voor je business?

Ik vind het heel lastig om in z’n algemeenheid daar iets over te zeggen. Het voelt als vergelijken, maar dat kan ik niet goed. De Randstad is een regio met veel hoofdkantoren van grote nationale en internationale corporates. Dat geeft voor mijn gevoel een andere ethos.

Je moet concurreren op arbeidsvoorwaarden en andere bijzaken om een team gemotiveerd te houden. Zelfs al zijn we hier in het Noorden grote bedrijven, we kunnen ons nog steeds gedragen alsof we kleine bedrijven zijn met een fijne cultuur. Hier is de werk-leven-balans beter.

Onze steden zijn grote dorpen met daaromheen prachtige natuur.

Wij Noorderlingen gedragen ons naar de voorsprong van de achterstand.

Hoe ben jij een ambassadeur van het Noorden?

Ik ben een ontzettende geschiedenisfanaat, dus ik vind het prachtig om verhalen te vertellen over de stad Groningen. Alles in het Noorden is prachtig. Groningen voorop! De stad is prachtig.

De panden vind ik mooi en de cultuur is leuk. Die is geweldig ontspannen. Je mag je altijd een student voelen en je blijft heel makkelijk jong in Groningen.

Dat maakt het tegelijkertijd een enorme inspiratiebron om te vernieuwen en te innoveren.

Welke kans zie je om de kracht van het Noorden te versterken?

Het Noorden en haar kracht kunnen we nog verder versterken door aanstormend talent te blijven behouden. Om daar echt werk van te maken. Het blijft een kwetsbaarheid voor onze regio, maar daarmee geeft het ook de grootste kansen.