Gijs Nillessen
Oost, West, Noord best

Oost, West, Noord Best: Gijs Nillessen

In 2024 bestaat NOM vijftig jaar. Om dat jubileum te vieren, gaan we in deze serie met ondernemers van verschillende generaties uit de drie Noordelijke provincies naar de plek die voor hen de kracht van het Noorden uitstraalt. Want waarom is het zo goed ondernemen in het Noorden? Dit is Oost, West, Noord Best, met Gijs Nillessen.

Gijs Nillesen Avatar
Naam: Gijs Nillessen
Leeftijd: 40
Bedrijf: 360Talk
Standplaats: Groningen

Gijs, waar zijn we en waarom staat deze plek wat jou betreft symbool voor de kracht van het Noorden?

We staan voor de Stadsschouwburg in Groningen. Persoonlijk staat dit voor mij symbool omdat ik hier de eerste stappen in mijn professionele carrière zette. Mijn show was destijds onderdeel van het Groninger Cabaret Festival. Daar ontwikkelde zich de liefde voor podium en dat is inmiddels uitgegroeid tot mijn bedrijf 360Talk. Het staat voor mij ook symbool voor de kracht van het Noorden, omdat het een van de mooiste plekken is waar creativiteit zich ontplooit. Het is een plek voor verbazen en verwonderen. Dat is ook belangrijk als ondernemer, dat je je blijft verwonderen en niets voor waar aan neemt.’ 

Het is belangrijk als ondernemer, dat je je blijft verwonderen en niets voor waar aan neemt.

Gijs Nillessen

Wat is volgens jou de kracht van het Noorden?

De kracht zit ‘m deels in het feit dat het Noorden een afgelegen stuk land is. Daar wordt natuurlijk tegen gevochten: de afstanden naar andere relevante plekken zijn relatief groot.  Maar, daardoor kunnen we ook met elkaar in een relatief klein ecosysteem wel een verschil maken. Wel met de kanttekening dat verschil maken nog beter kan, maar dat terzijde. Om het heel plat te maken: een van de mooiste dingen vind ik dat er na twaalf uur geen trein meer naar de Randstad gaat. Je moet wel blijven. In Amsterdam en Utrecht kan alles altijd. Onze locatie maakt ons bijzonder ten opzichte van de rest van het land. Laten we dat meer omarmen.’

NOM Gijs Nillesen Websize 1007 1
Stadsschouwburg in Groningen

Waarom is gevestigd zijn in het Noorden belangrijk voor je business?

‘Je hebt aan Noord-Nederland een goede plek in het begin van je carrière. Als je goed je netwerk op orde hebt en bouwt, dan zijn de lijnen hier heel kort. Je zit vrij snel met de directie aan tafel; soms ook omdat er geen laag onder zit. Voor onze business bracht dat bovendien iets heel praktisch: de concurrentie was aanzienlijk minder hier, dus wij zaten al vroeg bij de meer grotere klanten. We hebben in minder tijd een veel groter bedrijf kunnen bouwen dan wanneer we in Amsterdam waren gestart. Nu zitten we daar alsnog. Dat geldt niet alleen voor ons, maar voor meer noordelijke ondernemers. In het Noorden is het minder gejaagd in die belangrijke beginfase.’ 

Hoe ben jij een ambassadeur van het noorden?
Door, als het over werk gaat, topkwaliteit te leveren. We concurreren in het Noorden met alle grote partijen in Nederland en zijn vaak zelfs beter.

Er zijn mensen die zich dan verbazen dat we uit Groningen komen. Wij horen regelmatig ‘we dachten dat jullie in de Randstad zitten’. En dat zie ik meer bedrijven in het Noorden doen, die ver gekomen zijn. Laat maar zien dat je voor niks of niemand onder doet en eigenlijk nog veel beter bent.’  

We zouden gewoon eens twee stagiairs bij een bedrijf moeten zetten en experimenteren in openbaarheid.

Gijs Nillessen

Welke kans zie je om de kracht van het Noorden te versterken?

‘Ik zit bij veel congressen als onderdeel van mijn werk en ik snap niet waarom het soms een beetje ingewikkeld is in het Noorden. We zijn maar een relatief klein ecosysteem met korte lijnen, maar bij problemen is de reflex om een nieuw initiatief op te richten. We zouden toe moeten - al heb ik de oplossing nog niet paraat - naar nog veel betere samenwerking. De deuren zouden wagenwijd open moeten staan voor elkaar. 

Een voorbeeld is de arbeidsmarkt: de MBO’s zeggen dat er geen stageplekken zijn, omdat bedrijven zeggen dat ze dat niet kunnen begeleiden. We zouden gewoon eens twee stagiairs bij een bedrijf moeten zetten en experimenteren in openbaarheid. Gooi de deuren open, leer van elkaar en denk door je silo heen.’