NOM Geertje MdG Websize 1009
Oost, West, Noord best

Oost, West, Noord Best: Geertje Dam

In 2024 bestaat NOM vijftig jaar. Om dat jubileum te vieren, gaan we in deze serie met ondernemers van verschillende generaties uit de drie Noordelijke provincies naar de plek die voor hen de kracht van het Noorden uitstraalt. Want waarom is het zo goed ondernemen in het Noorden? Dit is Oost, West, Noord Best, met Geertje Dam.

NOM Geertje MdG Websize 1021
Naam: Geertje Dam
Leeftijd: 54
Bedrijf: People and Analytics, TAEM.io
Standplaats: Assen, Heerenveen

In de wereldberoemde schaatstempel Thialf zit ons bedrijf TAEM.io. Dat vind ik mooi. Als Fries word je namelijk geboren met schaatsen aan.

Geertje Dam

Geertje, waar zijn we en waarom staat deze plek wat jou betreft symbool voor de kracht van het Noorden?

‘Ik ben een trotse Fries, studeerde Psychologie in Groningen en woon in Drenthe. Een echte Noorderling, dus. In deze wereldberoemde schaatstempel Thialf zit ons bedrijf TAEM.io. Dat vind ik mooi. Als Fries word je namelijk geboren met schaatsen aan. We maakten in onze jeugd vaak lange, ijskoude schaatstochten, met chocolademelk als beloning. Als ik hier ben, voel ik die energie. Daarnaast vind ik het schitterend om de topatleten hard te zien trainen, presteren en doorzetten. Dat is ook tekenend voor mijn ondernemerschap. De link met schaatsen naar mijn woonplaats Assen is trouwens ook snel gelegd. Daar maakt Bert van der Tuuk van Sportconfex de winnende aerodynamische schaats-, wieler-, en runningpakken. Dat weten niet veel mensen.’

NOM Geertje MdG Websize 1001
Thialf in Heerenveen

Wat is volgens jou de kracht van het Noorden?

‘De kracht van het Noorden is niet veel anders dan de kracht van andere plekken. Je moet het alleen wel organiseren en goed vermarkten. Onbekend maakt onbemind. Friezen, Drenten en Grunnigers zijn allemaal trots, maar ook bescheiden. In Assen heb je bijvoorbeeld game ontwikkelingsbedrijf Versus Games, dat een interactief VR fitness platform ontwikkelt voor META. Dat is zó cool.’ 

Waarom is gevestigd zijn in het Noorden belangrijk voor je business?

‘Ik houd zelf én van de kneuterigheid van het Noorden én van de dynamiek van de wereld. Dat probeer ik te combineren. Het kan voor ondernemers overigens nog wel beter in het Noorden. Startups in Friesland en Groningen kunnen in hun handen knijpen met partijen zoals Founded in Groningen en Founded in Friesland, waar wij als TAEM.io ook veel aan te danken hebben. In Drenthe is de startupcultuur nog niet omarmd. Die ontbreekt ook letterlijk op de kaart van RVO. Dat moet anders.’

Hoe ben jij een ambassadeur van het Noorden?

‘Ik ben ambassadeur van talent en de juiste persoon op de juiste plek krijgen. Het toevoegen van waarde, in plaats van aanwezigheid. Dat is wat mij betreft dus niet gebonden aan een specifieke plek. En hoewel we met TAEM.io bieden om mensen op afstand te kunnen selecteren, aannemen en vervolgens een vinger aan de pols houden, blijf ik natuurlijk wel mens. En de meeste mensen houden ervan elkaar fysiek te ontmoeten op een mooie plek. Dat hoeft niet per se een kantoor te zijn. Het Noorden heeft een prachtige natuur met geweldige locaties, maar ook wereldberoemde plekken zoals de TT-baan, Thialf, prijswinnende evenementenlocaties zoals DNK in Assen en topmusea zoals het Drents & Groninger Museum. Dat kunnen we nog meer inzetten en combineren.’ 

NOM Geertje MdG Websize 1013

Welke kans zie je om de kracht van het Noorden te versterken?

‘Juist in een markt waar talent niet voor het oprapen ligt moet je als branche, provincie of het Noorden veel duidelijker maken welke prachtige bedrijven er zijn en actief talentvolle studenten - waar het Noorden vol van is - betrekken. Welke uitdagingen heeft je bedrijf? Actief bedrijven in contact brengen met startups en jong talent, door concrete challenges neer te leggen, is een win-win situatie. Startups krijgen zo de kans zich te bewijzen in samenwerking met bedrijven die hun bestaansrecht al bewezen hebben. En jonge mensen krijgen de kans om daadwerkelijk een probleem bij een bestaand bedrijf op te lossen.

Juist in een markt waar talent niet voor het oprapen ligt moet je veel duidelijker maken welke prachtige bedrijven er zijn

Geertje Dam

Ik deed dat vijftien jaar geleden al, met de Energie Battle. Ons doel was talent aantrekken voor de energietransitie. Dat werd een groot succes, met natuurlijk studenten uit het Noorden, maar ook uit Delft en Eindhoven. Na een paar jaar trokken we zelfs internationaal talent vanuit de topuniversiteiten in de wereld, zoals MIT, Harvard en Stanford. We vlogen de wereld rond. Dat vraagt wel om strakke organisatie, een goed concept en het samenbrengen van sterke partijen die de kleinere partijen ook wat gunnen. Destijds selecteerden we als psychologen ook al topteams voor bedrijven en ontdekten de formule voor winning teams. Dat algoritme zit nu ook in onze app TAEM.io.

Als je als provincie zoveel geld te besteden hebt, verspil dat dan niet aan oeverloze en ambtelijke stuurgroepen

Geertje Dam

Daarnaast vind ik dat bedrijven in dezelfde branche samen talent moeten aantrekken en ontwikkelen, dan heb je zo veel meer budget en aantrekkingskracht. En als je als provincie toch zoveel geld te besteden hebt - dat bestemd is voor het MKB - verspil dat dan niet aan oeverloze en ambtelijke stuurgroepen. Zet ondernemers aan het roer, met teams die weten wat resultaat halen is. Of geef het geld gewoon direct aan de ondernemers.’