Nom Kantoor Foto 28 Sander Blom Films
  • Investor ready worden
  • Market Readiness

Zelf een succesvolle pitch samenstellen, hoe doe je dat?

Leonie Ebbes 2021 02 Leonie Ebbes

Je bent ondernemer met een heel sterk innovatief idee. Het concept bestaat nog niet, of, het alternatief, jij hebt een veel betere versie van een al bestaand idee. De markt zal verheugd opkijken. Je wil je bedrijf fors uitbreiden en daar heb je kapitaal voor nodig. Jouw concept staat op papier, je financieringsvraag is helder, maar je hebt behoefte aan een double check. Klopt jouw plan? Klopt jouw financieringsbehoefte?

Je hebt financiële middelen nodig om je droom werkelijkheid te laten worden. Er zit maar één ding op: ‘investor ready’ worden.

  • Les 1: probeer door de ogen van de investeerder te kijken.
  • Les 2: kom gerust eens praten met een collega van de NOM. Het levert altijd nieuwe inzichten op. Misschien zelfs meer. Hij of zij kan je sowieso veel vertellen over Investor Readiness.

Voor het zover is, hierbij alvast wat ‘huiswerk’. Alles letterlijk onthouden is helemaal niet nodig, want we organiseren we een Pitchdeck Masterclass op woensdag 1 november van 12:00 – 15:00 uur (voor meer informatie hierover zie onderaan dit bericht).

Je gereedschap - de grote 4

Er zijn een aantal belangrijke tools op weg naar financiering: businessplan, teaser, pitchdeck en de oude, vertrouwde canva- of powerpointpresentatie die je zelf mag toelichten op een podium.

Hier heb je meteen een belangrijk verschil te pakken: de opgestuurde pitchdeck moet helemaal voor zichzelf spreken; je bent er immers niet bij als de investeerder het leest. Als hij of zij het al leest!

Wel doen, niet doen

In een goede pitchdeck mag je persoonlijkheid ook best doorklinken, maar er zijn een paar algemene ‘waarheden’ waar je wat ons betreft rekening moet houden. Afraders en aanraders. Wij verzamelden de tips van een aantal gerenommeerde businessplan lezers; je ziet ze ook weer terug tijdens de Masterclass, maar dan veel uitgebreider, toegespitst op jouw situatie.

Aanraders. Ook al klinken ze logisch, toch laten veel plannenmakers deze kansen (onbewust, in de haast?) liggen

  • Doe vooral eerst onderzoek. Wat willen je klanten? Vinden zij je idee ook zo goed?
  • Weeg je kansen;
  • Kies naast overtuigende inhoud voor smetteloze opmaak en vormgeving. Vergt wel wat aanloopkosten misschien, maar het is een must;
  • Ben je niet alleen? Geef dan uitgebreid informatie over je Team. Daar houden investeerders van;
  • Houd rekening met cultuurverschillen. Een voorbeeld: in Amerika mag je hardop dromen, de ‘sky is the limit’. In Duitsland moet je product al zo’n beetje met 300% zekerheid verkocht zijn. (Bron: Alain Le Loux, expert bij het Cottonwood Technology Fund);
  • Gebruik iets meer tekst dan je bij een podiumpresentatie met illustraties zou doen; de ontvanger moet je snappen en geprikkeld raken, zonder jouw aanwezigheid. Gebruik ook eens een originele, afwijkende term. Dat soort details kunnen echt helpen!
  • Veelgemaakte vergissing: vergeet het hoofdstuk ‘Use of Funds’ niet. Wat ga je precies met het geld doen? En ook: wanneer? Investeerders willen weten waar ze aan toe zijn. Dan hebben ze vanzelf wat meer geduld, als de resultaten aanvankelijk nog even uitblijven.
  • Heel actueel: zeg iets over het onderwerp duurzaamheid. Daarmee groeien je kansen.

Dit moet je zeker zien te vermijden

  • Verkeerde timing. Te vroeg pieken, met je brillante idee. Ooit wordt je product onmisbaar, maar nu ben je nog 5 jaar te vroeg. Erger nog: over 6 jaar gaat een andere start-up er fluitend mee vandoor. Oplossing: praat eens met professionals die aan marktonderzoek doen, bel ruim rond voor je iets besluit;
  • Heel praktisch, maar o zo belangrijk: stuur een pdf, die aankomt zoals je hem bedoeld had. Controleer nog even de titel, want je vorige pdf heette misschien wel ‘Vrolijke Verjaardagskaart Tante Marlies’ en dat is nog even blijven hangen;
  • Een heel concreet voorbeeld van ‘door de ogen van je investeerder kijken’: mooi, zo’n zwarte of donkerblauwe achtergrond op alle pagina’s van je pdf, maar het wekt ook ergernis bij de ontvanger. Die moet na jouw pitch direct op zoek naar nieuwe printerinkt. En op diep blauw kun je niet schrijven. Zo zie je, het zijn de kleine dingen die grote gevolgen kunnen hebben.

Wil je binnen 12 maanden beginnen met fundraising?

Benieuwd naar (veel) meer, ook de puur zakelijke rekensommen en financiële ins & outs? Wil je graag weten hoe je met relatief kleine ingrepen in de (zeldzame) categorie ‘Outstanding Pitchdecks’ terechtkomt?

Op 1 november, van 12:00 tot 15:00 uur, nodigen wij jou uit voor een exclusieve Pitchdeck Masterclass, in samenwerking met Founded in Friesland en Founded in Groningen. Dit is de mogelijkheid om jouw pitchdeck naar het volgende niveau te tillen en je voor te bereiden op een succesvolle fundraising-ronde.

Wat kun je verwachten?

Pitchdeck Review door Alain Le Loux , een expert op het gebied van investeringen vanuit Cottonwood Technology Fund. Alain zal jouw huidige pitchdeck onder de loep nemen en waardevolle feedback geven. Met zijn jarenlange ervaring in de investeringswereld, weet hij precies waar investeerders naar op zoek zijn.

Netwerken met mede-founders. Ontmoet andere founders die zich in dezelfde fase van hun reis bevinden. Deel ervaringen en vergroot je netwerk.

Investeer in jouw toekomst. Als funding essentieel is voor de groei van jouw organisatie, is deze masterclass een absolute must. Het kan het verschil maken tussen een succesvolle financieringsronde en het missen van kansen.

Locatie en tijd

Inloop met lunch: 12:00 uur
Start masterclass: 12:30 uur
Locatie: Groningen, exacte locatie volgt.

Meld je aan voor de Pitchdeck Masterclass

Meld je aan bij Leonie Ebbes, Business Developer NOM op E. ebbes@nom.nl en verzeker jezelf van een plek in deze exclusieve Pitchdeck Masterclass. De plaatsen zijn beperkt, dus wacht niet te lang.

Tot ziens op 1 november!

De smaak te pakken?

Wil je graag zeker weten dat je straks alles weet wat je moet weten over markt en investors? Schrijf je dan ook in voor ons Investor Readiness Maatwerktraject of het Market Readiness Program.

Whitepaper Investor Ready
Investor ready worden?

In deze whitepaper:

  • Welke uitdagingen kom je tegen en hoe ga je daar mee om?
  • In vier stappen investor ready worden!
  • Een overzicht van alle financieringsmogelijkheden