Terug naar het overzicht

Eindelijk een bedrijf dat Co2 uit de lucht haalt – Photanol bouwt een proeffabriek in Delfzijl

Een vreugdedansje doen, daar zijn we in het Noorden misschien net wat te nuchter voor. Maar reden voor blijheid is het zeker: de komst van Photanol naar het Noorden. De startup, ontstaan aan de Universiteit van Amsterdam, kiest voor Delfzijl als locatie om een proeffabriek te bouwen.

Een mooie aanvulling op het ecosysteem dat Chemport Europe al is (zie pagina 16, ‘Vergroening van de chemie’). CEO Veronique de Bruijn van Photanol: ‘Het was een zoektocht naar de beste voedingsbodem voor onze volgende fase. Uiteindelijk bleek het Noorden de beste combinatie van eigenschappen te hebben.’

Bouwstenen voor de chemie
Wat is er zo bijzonder aan wat Photanol doet? Het zijn niet zozeer de dingen die ze maken, het is vooral de manier waaróp ze producten maken: een bassin waarin blauwalgbacteriën rondzwemmen, zonlicht erop en hop: de bacteriën gaan aan het werk. Zo leveren ze verscheidene ‘intermediate chemicals’, bouwstenen voor de chemie. Om precies te zijn: organische zuren, die op hun beurt dienen als grondstof voor een breed scala aan producten; geur- en smaakstoffen, bijvoorbeeld, maar ook afbreekbare kunststoffen. Mooi detail: Photanol stoot geen CO2 uit, maar gebruikt het integendeel als grondstof. Duurzamer wordt het niet.

Combinatie van factoren
Photanol is het laboratorium ontgroeid. De ontwikkelde technologie, blauwalgbacteriën modificeren zodat ze bruikbare chemische bouwstenen gaan maken, heeft zich bewezen. Next up: een proeffabriek. Die komt te staan op de site van Akzo Nobel in Delfzijl.

Waarom kiest een startup uit Amsterdam uitgerekend voor Delfzijl? De Bruijn hoeft er niet lang over na te denken: ‘Het Noorden heeft een bijzondere combinatie van eigenschappen: strategische partners in de chemie, moderne landbouw waarbij wij kunnen aansluiten, kennisinstellingen in de nabijheid en volop ruimte in het achterland.’

Photanol inside?
Veronique de Bruijn, CEO Photanol
‘Wij zullen nooit rechtstreeks cosmetica op de markt brengen, maar ik kan me wel een crème voorstellen met een stickertje waarop staat ‘Photanol Inside’, zegt Véronique de Bruijn. Ze lacht
erbij, maar de gedachte is serieus te nemen: ‘Daarmee kan de producent van een merkartikel laten zien dat hij duurzaam werkt. En dat is voor consumenten een doorslaggevend argument.’

Photanol raakt de vergroening in het hart
Jan Martin Timmer, fondsmanager Investeringsfonds Groningen
Het Noorden wil vooroplopen in de vergroening van de chemie. De komst van een onderneming als Photanol past perfect bij die ambitie, vindt Jan Martin Timmer: ‘Het raakt het in het hart, hè. Wat Photanol doet is met bacteriën, CO2 en licht biologische bouwstenen produceren. Het is nu nog in een prille fase, maar het heeft een enorme potentie. Als we dit kunnen, dan  kunnen we echt duurzame grondstoffen aan de wereld leveren en dat zou prachtig zijn.’

Wat gaf de doorslag voor Investeringsfonds Groningen om financiering te verlenen? ‘We onderzoeken natuurlijk of de business case goed onderbouwd is, maar voor ons is het management team doorslaggevend. Wij stellen onszelf altijd de vraag: gaan deze mensen het waarmaken? Heeft dit team een bovengemiddelde kans van slagen? Daarbij konden we in het geval van Photanol een dikke groene vink zetten.’ Drie noordelijke fondsen besloten Photanol te financieren: Innovatiefonds Noord-Nederland, GROEIfonds en Investeringsfonds Groningen. ‘Het is echt een Noord-Nederlandse effort’, concludeert Jan Martin Timmer. ‘Niet alleen op het gebied van financiering trouwens. Het contact met Photanol loopt al veel langer. In eerste instantie lagen de contacten bij Alex Berhitu en Errit Bekkering (NOM Business Development). Errit heeft ons van veel technisch inhoudelijke kennis voorzien. Ook onontbeerlijk in de besluitvorming omtrent financiering.’

Vergroening van de keten, dat is waar wij op uit zijn
Johan Visser, site director Akzo Nobel Delfzijl
‘Het is goed nieuws dat Photanol naar onze site komt. Wat Photanol voor Akzo Nobel interessant maakt, is dat ze direct toewerken naar een product dat wij nodig hebben: azijnzuur. Tot nu toe moeten we nog een tussenstap zetten: eerst tweede-generatie-suikers maken en die vervolgens omzetten in azijnzuur.’

Het contact tussen Photanol en Akzo Nobel in Delfzijl kwam tot stand via Marco Waas, director RD& I in Amsterdam. ‘Marco en ik hebben een uitstekend contact, iedere donderdag houden we een korte ‘poten-op-tafel-sessie’. Daardoor kunnen we de Photanols van deze wereld een plek bieden, ingebed in onze industrie. We hebben zulke ondernemingen graag dichtbij ons, want vergroening van de keten, dat is waar wij op uit zijn.’
|