Market Readiness

Je hebt een innovatief product of dienst ontwikkeld met een enorm groeipotentieel. Terwijl je denkt te weten wie jouw klant is, vraag je je af hoe je deze klant blijvend kunt binden. Wil je ontdekken wie jouw eerste betalende klantsegment is en voor deze groep een schaalbaar en herhaalbaar verkoopproces inrichten? Dan is het Market Readiness Program iets voor jou!

Direct aanmelden
Market Readiness

Market Readiness Program

Gedurende het hele jaar kun je je inschrijven voor deelname aan het Market Readiness Program via het formulier onderaan deze pagina. Het programma wordt drie keer per jaar georganiseerd (voorjaar, zomer en najaar). Gedurende het programma volg je wekelijks trainingen samen met 7 andere startups om een succesvolle marktentree voor te bereiden.

Naast de informatieve en interactieve trainingssessies, ontvang je één-op-één coaching van een van onze Business Developers of Investment Managers.

Voor wie is het programma?

Je bent een technologische innovatieve startup gevestigd in de provincie Groningen, Fryslân of Drenthe die begrijpt dat het belangrijk is om de klant te betrekken bij de (door)ontwikkeling van jouw product of dienst en je vraagt je af hoe je de markt het beste kunt valideren. Wellicht zoek je financiering voor jouw startup en ontbreekt het marktvalidatie aspect nog en ontvang je daarom graag ondersteuning om dit op een gestructureerde en gedegen wijze aan te vliegen om zo jouw business case te versterken. Of misschien heb je een technologische innovatie ontwikkeld en wil je graag de potentiele klant betrekken bij de doorontwikkeling van jouw prototype? Wellicht sta je op het punt om de markt te betreden met een marktrijp product en wil je graag je eerst betalende klant aansluiten óf ben al een aantal jaar actief op de markt met een innovatief product, echter heb je moeite met het aansluiten van nieuwe klanten. Bevindt jouw startup zich in een van de bovenstaande fases? Dan kan meedoen aan het Market Readiness program waardevol zijn!

Een aantal verfrissende ervaringen en inzichten opgedaan over hoe een introductie van een nieuw product te organiseren en hoe de potentiele klanten te benaderen

Hessel Altenburg, directeur North Seaweed

Wat kan je verwachten?

Het Market Readiness Program is een programma van tien weken waarin je alle aannames over jouw klant toetst. Het is een proces waarbij je leert hoe je effectieve klantgesprekken voert om de behoeftes van de klant te achterhalen. Je voert wekelijks zelfstandig klantgesprekken om focus te krijgen op je early adopters binnen een specifiek klantsegment. Heb je na 6 weken een klantprobleem in kaart dat het waard is om op te lossen? Dan ga je in de resterende weken aan de slag met jouw product en businessmodel en werk je toe naar het hogere doel: het verkrijgen van commitment van een eerst betalende klant.

De onderwerpen die aan bod komen tijdens de trainingen zijn:

  • De verschillende markt- en klanttypes.
  • Het bepalen van jouw marktstrategie en marktomvang.
  • Ontdekken van het klantprobleem en klantprobleemvalidatie.
  • Oplossingen en oplossingsvalidatie.
  • Verdienmodellen en prijsbepalingen.
  • Uitrekenen van de ROI voor jouw ideale klant en het optimaliseren van jouw verkoopproces.

Een editie van het MRP bestaat uit maximaal 8 startups.

Onze criteria & praktische informatie

  • Aanwezigheid van minimaal één (co)founder (gedurende 10 weken) tijdens de groepstrainingen.
  • Het MRP vindt in het voorjaar, zomer en najaar plaats. De groep sessies vinden wekelijks plaats op dinsdagmiddag. Deze vinden plaats in fysieke en digitale vorm waarbij deze tweewekelijks fysiek plaatsvinden in Groningen.
  • Voorjaarseditie: 12 maart Zomereditie: 11 juni (internationale versie) Najaarseditie: 22 oktober.
  • Je bent een innovatieve startup en gevestigd in de provincie Fryslân, Groningen of Drenthe.
  • Je hebt veel tijd gestoken in de ontwikkeling van een prototype en wil nu de potentiële klant betrekken bij de doorontwikkeling, óf je staat op het punt om de markt te betreden en wil graag je eerst betalende klant aansluiten óf je bent al een aantal jaar actief op de markt met een innovatief product, echter heb je moeite met het aansluiten van nieuwe klanten.
  • Groepsessies zijn zowel Nederlands- als Engelstalig

Dankzij het MRP hebben we onze visie aangescherpt en onze business case door klantinterviews en de vele interessante discussies verbeterd

Mateo Mayer, director Aquacolor Sensors

Aanmelden voor het Market Readiness Program of meer te weten komen?

Aanmelden voor de volgende editie van het MRP kan via onderstaand formulier. Daarnaast kun je voor meer informatie, contact opnemen met Steven de Groot via T. +31 615 822 771 of E. degroot@nom.nl

Lees ook het interview met Anouk Hummel over het Market Readiness Program

Market Readiness Program (ENG)

"*" geeft vereiste velden aan

Have you already had any interactions with potential clients?*
In which province is your company situated?*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Market Readiness

Het Market Readiness Program paste perfect bij de fase waarin wij ons bevonden Lees meer

Victor van Saltbommel, eigenaar Huberts’ Food uit Meppel Victor van Saltbommel Eigenaar Huberts’ Food