Young Heroes zet flinke stappen voor young professionals
  • IT
  • Investeren
  • Investor ready worden

Young Heroes zet flinke stappen voor young professionals

Young Heroes helpt Gen Z met bouwen aan een carrière. Dat doen ze met een coaching- en carrièreprogramma voor jonge professionals. Op hun platform koppelen ze jong talent aan deskundige coaches, geven ze praktijkrelevante trainingen en workshops en geven ze advies over carrière- en ontwikkeling gerelateerde onderwerpen. De NOM en G-Force Capital investeerden samen in de kersverse HR tech startup. ‘Het is belangrijk om zoveel mogelijk kennis van mensen om je heen te verzamelen. Maar het is nog belangrijker om mensen om je heen te verzamelen waar je echt op kunt bouwen.’

Tijdens haar eerste baan merkte mede-oprichter Eva van Leeuwen het enorme verschil tussen wat bedrijven jonge professionals aan begeleiding, groei en ontwikkeling aanbieden en wat ze daadwerkelijk nodig hebben. ‘Toen ik in 2016 mijn eerste bedrijf YFK Research & Marketing oprichtte, stond die ontwikkeling van onze mensen centraal en hebben we daarvoor een methode ontwikkeld waarmee het ons lukte om in 6 jaar tijd naar een team van 30 marketeers te groeien. Deze methode werd de basis voor Young Heroes’, aldus Eva. Ze nam in 2021 samen met Sarah Hoeckner het heft in eigen handen en Young Heroes was het resultaat.

Sarah woonde op dat moment nog in Portugal: ‘Mijn partner had in Nederland een baan gevonden en ik was me aan het oriënteren op de mogelijkheden. Het eerste gesprek met Eva was letterlijk tussen de net ingepakte verhuisdozen in Portugal. Maar er was gelijk een klik, het voelde goed en het is een missie waar ik echt in geloof. In de afgelopen jaren heb ik ervaring opgedaan bij tech startups in verschillende landen en ik vind het te gek dat ik deze kennis nu in kan zetten voor Young Heroes. Ik word echt heel blij als ik mensen om me heen zie groeien en het beste uit zichzelf zie halen.’

Generatie Z is opgegroeid in tijden van onzekerheid. De klassieke carrièreladder van vroeger werkt voor deze generatie niet meer.
Sarah Hoeckner

Sarah Hoeckner

Sarah Hoeckner

Generatie Z

Young Heroes richt zich specifiek op Gen Z. Maar wat maakt deze generatie zo anders? ‘Generatie Z is opgegroeid in tijden van onzekerheid’, legt Sarah uit. ‘Economische recessie, klimaatverandering, razendsnelle technologische ontwikkelingen, polarisatie, noem het maar op. De klassieke carrièreladder van vroeger werkt voor deze generatie ook niet meer. Voor Millennials was persoonlijke en professionele groei al belangrijk, maar voor deze generatie is het een noodzaak geworden. Ze moeten zich constant ontwikkelen om relevant te blijven op een arbeidsmarkt die heel snel verandert. En die mogelijkheden voor ontwikkeling zijn voor Gen Z ook een vereiste om bij een werkgever te blijven.’

‘Bedrijven willen dit maar al te graag aanbieden, maar beschikken vaak niet over de ruimte, tijd en kennis om dit te doen’, vult Eva aan. Het is vrijwel onmogelijk om als groot bedrijf steeds te blijven inspelen op de steeds veranderende ontwikkelbehoefte van de jongere generatie. En dat is het gat waar wij inspringen met Young Heroes. Met ons digitale platform, het koppelen aan coaches (altijd experts met ervaring in het bedrijfsleven), maar ook met offline workshops, kunnen we dit op een persoonlijke en op maat gemaakte manier aanbieden.’

Investeringstraject

‘Een investering was niet het doel’, zegt Eva. ‘We wilden in eerste instantie als bedrijf op een natuurlijke manier groeien. Maar we merkten dat de vraag vanuit de markt heel groot was en we kwamen op een punt dat we ook echt stappen wilden zetten. We werden door de NOM gekoppeld aan Anouk Hummel en zij heeft ons echt aan het werk gezet. Huiswerk van Anouk, noemde ik het’, grapt Eva. ‘Als ondernemer ben je altijd ongeduldig en wil je meters maken, maar dit heeft ons echt heel erg geholpen.’

‘Je wordt gedwongen om kritisch te kijken naar dingen die je het liefst voor je uitschuift’, vult Sarah aan. ‘Dingen die nog ver weg lijken, of nog niet aan de orde zijn. Daarom is dit juist heel goed, omdat de beslissingen die je nu maakt, uiteindelijk de toekomst van je bedrijf bepalen. Uiteraard weten we ook dat het pad nooit precies zo loopt als gepland, maar echt duidelijk onze visie op papier zetten en daar naartoe te werken, is een heel waardevol proces geweest.’

Eva van Leeuwen en Sarah Hoeckner van Young Heroes in gesprek met elkaar

Vertrouwen

Voor business developer van de NOM Anouk Hummel was het ook een heel fijne samenwerking. ‘Eva is natuurlijk een hartstikke ervaren ondernemer. Er lag al een pitchdeck, ze had ideeën op papier en ook had ze alles al heel goed in haar hoofd. We hebben veel gesprekken gehad om te klankborden en kritisch te kijken, zodat alles goed in één plan verwerkt kon worden’, vertelt Anouk. ‘Daarnaast hebben ze ook met veel investeerders, angels en VC’s (venture capitalists, red.) gesproken tijdens het traject. En dat is heel goed, want het is toch een soort van huwelijk wat je aangaat. Dan is het heel belangrijk om kritisch te zijn en uit te komen bij een investeerder die je visie en waarden als bedrijf ook deelt. Young Heroes vond die klik uiteindelijk bij de NOM en G-Force Capital.’

‘Ik heb Eva een jaar geleden voor het eerst ontmoet’, zegt Niek Huizenga, fondsmanager ‘van G-Force Capital. ‘Dat was toen vooral een adviesgesprek om te kijken of een investering nodig was en wat de mogelijkheden waren. Toen was de basis van Young Heroes eigenlijk al goed. Eva is een ervaren ondernemer, en Sarah en Eva hebben beiden veel kennis van de markt en ze kennen hun doelgroep als geen ander. Dat schept al veel vertrouwen. En ze lossen een heel concreet probleem op. Ze helpen aan de ene kant bedrijven om hun werknemers te behouden in een krappe arbeidsmarkt. Aan de andere kant helpen ze de nieuwe generatie talent met een mooie, hybride mogelijkheid om het beste uit zichzelf te halen.’

Een investering was niet het doel. We wilden in eerste instantie als bedrijf op een natuurlijke manier groeien. Maar we merkten dat de vraag vanuit de markt heel groot was.
Eva van Leeuwen

Eva van Leeuwen

Eva van Leeuwen

Ondernemerslessen

‘Ik sprak vorige week toevallig nog met een andere ondernemer, die op dit moment in hetzelfde proces zit’, zegt Eva. ‘Iedereen om je heen heeft een mening over je idee en staat klaar met advies. Daarbij redeneren mensen allemaal ook vanuit hun eigen perspectief. Vanuit hun eigen successen of fouten bijvoorbeeld, of vanuit een persoonlijk belang. Dat is heel waardevol, maar tegelijkertijd voelt het ook eenzaam soms.’

‘Want wij moeten de besluiten uiteindelijk zelf nemen’, vervolgt Eva. ‘En niemand anders weet precies wat de implicaties daarvan zijn. Het is belangrijk om zoveel mogelijk kennis van mensen om je heen te verzamelen. Maar het is nog belangrijker om mensen om je heen te verzamelen waar je echt op kunt bouwen. Zowel op hun kennis en kunde als persoonlijk. En uiteindelijk weet je welke keuze je moet maken, het ‘klikt’ dan opeens en je weet het, vertrouw daarop. Dat is wel de meest waardevolle les die ik heb geleerd.’

‘Zeker als je in een investeringstraject zit, is dat vertrouwen zo ontzettend belangrijk’, vervolgt Eva. ‘Je moet je namelijk kwetsbaar durven op te stellen en vragen durven te stellen over de dingen waar je soms zelf nog weinig verstand van hebt. En dat voelt best wel tegenstrijdig soms, want je wilt tegelijkertijd ook zelfvertrouwen uitstralen. Het is immers jouw bedrijf en je wilt laten zien dat je alles in huis hebt om er een succes van te maken.

Young Heroes zet flinke stappen voor young professionals

Groeiambities

Met de investering van de NOM en G-Force Capital, willen Sarah en Eva flinke stappen zetten. ‘We willen onszelf uiteindelijk op de kaart zetten als het standaardprogramma voor jonge professionals. Dus zodra ze bij een bedrijf aan de slag gaan, komen ze automatisch bij ons terecht. Dat is waar we nu met alles heel hard naartoe aan het werken zijn’, zegt Sarah. ‘Dus dat betekent dat we ons team nu verder uitbreiden en daarnaast verder gaan met het doorontwikkelen van ons platform.’

‘We willen daarbij ook echt onze kennis en expertise verder uitbreiden’, vult Eva aan. ‘Dus dat we ook de leermethodes kunnen doorontwikkelen en bedrijven kunnen laten zien hoe effectief ons platform is. Onze klanten zijn uiteindelijk toch de grotere corporates, die wil je ook kunnen laten zien dat je alles in huis hebt. Het komende jaar gebruiken we voor het doorontwikkelen van de perfecte product market fit en het verder uitbreiden in Nederland. En daarna willen we de eerste stappen zetten naar internationaliseren.’ In september start er weer een nieuwe groep Heroes. Er zijn nog een aantal plekken beschikbaar.

Whitepaper Investor Ready
Investor ready worden?

In deze whitepaper:

  • Welke uitdagingen kom je tegen en hoe ga je daar mee om?
  • In vier stappen investor ready worden!
  • Een overzicht van alle financieringsmogelijkheden