Dave Leeuwerik, softwarebedrijf MyEmma ‘Het was één grote uitputtingsslag’
  • IT
  • Exits
  • Investeren

Dave Leeuwerik, softwarebedrijf MyEmma ‘Het was één grote uitputtingsslag’

In relatief korte tijd heeft Dave Leeuwerik met MyEmma iets moois neergezet. Maar helemaal zonder slag of stoot ging dat niet. Onlangs werd het documentenbeheerportaal overgenomen door SnelStart uit Alkmaar. ‘De overname maakt het mogelijk om onze toekomstambities te realiseren.’

De brede glimlach en de ontspannen houding spreken boekdelen. Dave Leeuwerik zit goed in zijn vel. Afgelopen juni werd zijn bedrijf MyEmma overgenomen door SnelStart, een aanbieder van slimme facturatie- en boekhoudoplossingen. Niets wijst erop dat Dave met pijn in zijn hart zijn “kindje” heeft moeten loslaten. ‘Ik zie het juist als een waardering voor drie jaar keihard werken’, zegt hij gedecideerd. ‘Een kroon op het werk van het hele team.‘

MyEmma is een Document Management Systeem waarin bedrijven veilig en versleuteld documenten kunnen delen en vinden en tegelijkertijd kunnen laten accorderen en signeren. Al meteen na de officiële lancering in 2019 mocht het klantenportaal rekenen op grote interesse van boekhoud- en administratiekantoren. Niet vreemd, want MyEmma bood hen alle mogelijkheden om snel, eenvoudig en op een betrouwbare manier met klanten te communiceren. Om door te kunnen groeien stapten niet veel later twee investeerders aan boord en werd het bedrijf een BV.

Uitputtingsslag

Wie vermoedt dat MyEmma één groot succesverhaal is, komt bedrogen uit. Sterker nog, Dave vertelt dat hij de afgelopen drie jaar nauwelijks van het avontuur genoten heeft. ‘Ik moest zoveel ballen in de lucht houden dat ik volledig door het bedrijf in beslag werd genomen. Deed dingen die ik eigenlijk helemaal niet leuk vond en kon op een gegeven moment zelfs de slaap niet meer vatten. Het was één grote uitputtingsslag. Wel heb ik genoten van de dynamiek in het team. Dat we tot laat in een koffietentje in Groningen zaten te programmeren. De volgende ochtend stapte ik dan in de auto naar een presentatie, de developers waren de hele nacht doorgegaan, en nadat ik was gearriveerd zag ik dat de laatste updates gereed waren. Om vervolgens voor de klant een toppresentatie te geven. Dat waren onvergetelijke momenten en bovenal prachtige teamprestaties.’

Corona

En dan was er nog de coronacrisis, slechts enkele maanden na de komst van de investeerders. In eerste instantie was Dave nog positief gestemd. Door de lockdown mochten klanten van boekhoud- en administratiekantoren hun administratie niet meer fysiek aanleveren. En dus zouden ze MyEmma weleens hard nodig kunnen hebben. Dat bleek ook, want de aanvragen stroomden binnen. Totdat het kabinet de steunmaatregelen presenteerde. ‘Meteen werden alle offertes en afspraken on-hold gezet’, vertelt Dave. ’Boekhoud- en administratiekantoren hadden het ineens te druk met het helpen van klanten bij het aanvragen van de regelingen. Tijd voor MyEmma ontbrak. Een flinke streep door de rekening.’

Uitgebreid communicatieplatform

Wat volgde was een periode van onzekerheid en forse bezuinigingen. Gelukkig was er de door de NOM toegekende Corona-Overbruggingslening (COL), waarmee de toekomst van MyEmma werd veiliggesteld. ‘De coronaperiode heeft mij geleerd om breder te kijken dan alleen de accountancy’, benadrukt Dave. ‘Het heeft ertoe geleid dat we ons hebben ontwikkeld tot een uitgebreid communicatieplatform voor alle organisaties die te maken hebben met grote documentenstromen. Met resultaat, want de groei zat er direct weer stevig in. Het ging zelfs zo goed dat de NOM besloot in MyEmma te investeren en zelfs aandeelhouder werd. Het vertrouwen dat daaruit sprak heeft het bedrijf een enorme boost gegeven.’

Herboren

Inmiddels is MyEmma dus overgenomen door SnelStart uit Alkmaar. Het betekende voor Dave het einde van een, op z’n zachtst gezegd, hectische en roerige tijd. Het effect was direct merkbaar toen hij, nadat zeker was dat het bedrijf verkocht werd, op weg was naar de notaris. ‘Langs de snelweg zag ik een vogel een nest bouwen’, blikt Dave terug. ‘Dat had ik jaren niet gezien. Al die tijd werd ik geleefd en zat ik gefocust en gespannen achter het stuur of het bureau. Welke offerte moet er nog de deur uit, wie moet ik nog bellen en zijn er nog achterstallige betalingen? Dat ging dag en nacht door. Nu was alle stress weg en kwam de creativiteit, één van mijn belangrijkste kernkwaliteiten, langzaam terug. Ik voelde me herboren.’

Kennis van nu

Wat had hij met de kennis van nu anders gedaan? Het antwoord blijft niet lang uit. ‘Ik had vanaf het begin een goede manager naast me moeten hebben. Iemand die mij aanvult, voor structuur zorgt en mij helpt met de dagplanning. Ik ben een ADHD’er, een chaoot. Ik kan heel enthousiast dingen bedenken en verkopen, maar kan zomaar vergeten de offerte te versturen. Naast creativiteit en snel kunnen schakelen ligt mijn kracht met name in het contact met klanten. Niet onbelangrijk, want als CEO moet je in mijn optiek wel weten wat er bij hen leeft en speelt. Dat zie je helaas maar zelden. Bij MyEmma stond en staat de klant radicaal centraal. Dat betekent dat wij aandachtig naar klanten luisteren en vanuit hun behoefte de software doorontwikkelen.’

Perfecte match

SnelStart, waar hij nu op freelance basis actief is, voelt als een warme deken. Hij voelt zich, zegt hij, gewaardeerd en heeft er ineens 200 collega’s bij. ‘Maar ook heb ik de gewenste manager die mij in mijn kracht zet’, glimlacht Dave. ‘Het enige wat hij van mij verlangt is dat ik geniet en mijn ideeën over MyEmma op papier zet, zodat hij er een businessplan van kan maken. Het kantoor van MyEmma blijft overigens gewoon gevestigd in Groningen. Ik pendel regelmatig heen en weer. Met heel veel plezier, ik kom graag op het kantoor in Alkmaar. Het is een perfecte match. Simpelweg omdat we veel voor elkaar kunnen betekenen en de overname het mogelijk maakt om de toekomstambities van MyEmma te realiseren. Binnen drie tot vijf jaar zou MyEmma zomaar eens de Europese marktleider op het gebied van document management solutions kunnen worden.’

Roeping

Eén ding is zeker: Dave wil niets anders dan werken in de softwarebusiness. Het is één van de belangrijkste lessen die hij, naar eigen zeggen, de afgelopen drie jaar heeft geleerd. ‘Ik vind het geweldig om een oplossing te bedenken voor een klantprobleem en die vervolgens te vertalen naar werkende software. Ik zie het bijna als mijn roeping. Of ik ooit nog een bedrijf ga starten? Ik ben nu prima op mijn plek, maar zou het spelletje graag nog een keer willen spelen. Dat zou ook onder de vlag van SnelStart kunnen. Ik ga het in elk geval niet meer alleen doen.’

Financiering nodig?

Beantwoord 4 simpele vragen om snel te achterhalen of je eventueel in aanmerking komt voor financiering via de NOM.

Doe de financieringscheck