Carver geeft thuiswerken nieuwe dimensie
  • Logistiek
  • Investeren

Carver geeft thuiswerken nieuwe dimensie

Het klinkt achteraf allemaal zo eenvoudig hoe Carver – een elektrische tweezitter, ‘maar geen auto, geen motor en geen scooter’ – de productie overeind hield in de 1,5 meter-economie. De productiemedewerkers gaven het thuiswerken zowaar een nieuwe dimensie: ze gingen thuis in een schuurtje onderdelen voorbereiden voor de productie van de Carver.

Directeur Anton Rosier begint in zijn kantoor in Leeuwarden weer te stralen als hij terugdenkt aan wat misschien de somberste periode bij Carver was. Want juist op het dieptepunt van de Corona-ellende, begonnen de mensen op de werkvloer te bloeien. ,,De meesten van ons hebben thuis een grotere schuur, we gaan daar wel onderdelen in elkaar zetten, zo kreeg ik te horen’’, vertelt Rosier. ,,Het is misschien wel de Friese nuchterheid: we moeten verder en op die manier kan het.’’

40 procent productie verhuisde naar schuren

,,Dat was zó gaaf, want daardoor kregen we in de fabriek meer ruimte om te voldoen aan de vereiste 1,5 meter’’, zo vervolgt Rosier. Zo verhuisde 40 procent van de productie van de Carver naar de huizen van de productiemedewerkers. Een maal per week kwamen de productiemedewerkers onderdelen halen en brengen. Rosier: ,,Het werkte fantastisch, al had de planner er een immense klus aan want die moest bijhouden welke onderdelen waar zijn.’’

Carver maakte gebruik van de COL (Corona Overbruggingslening) en de NOW (Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid). Die leningen waren een flinke steun, maar Rosier noemt voorgaand voorbeeld als eerste als hem gevraagd wordt naar wat hij opgestoken heeft van de ‘Corona-terugslag’. Rosier: ,,Het woord blijdschap is niet passend voor de periode die we doormaakten, maar ik word warm van binnen als je ziet wat voor ondernemerschap er op de werkvloer is. Er werd optimaal gebruik gemaakt van de veranderde omstandigheden.’’

‘Eerlijk, ik had zoiets niet kunnen verzinnen’

Anton Rosier benadrukt het nog maar eens: ,,Het is in dit geval niet de directeur die zegt wat er moet gebeuren, de werkvloer bedenkt het. Wat wil je nog meer? Eerlijk, ik had zoiets niet kunnen verzinnen. Het geeft binnen het bedrijf ook meteen een band.’’

Het meebuigen met de omstandigheden past ook wel bij het product Carver, dat gefundeerd is op de filosofie dat de energietransitie en de mobiliteit leiden tot een ander type voertuigen. Die filosofie vereist al een soepele geest. Het leidde in dit geval tot een driewielige tweezitter met een batterijmotor, die zich ook nog eens onderscheidt met een intelligente en hightech kantelmechanisme dat de Carver spectaculair door de bochten duwt.

2000 kilo staal om één persoon te vervoeren

Het in Leeuwarden geproduceerde voertuig geeft antwoord op vragen als ‘hebben we 2000 kilo staal nodig om één persoon te verplaatsen’ of ‘wat brengt al die luxe van tegenwoordig als je niet eens in staat bent de file te verlaten’.

De brille van de Carver was niettemin niet toereikend om probleemloos de Corona-obstakels te omzeilen. Maar wie slaagde daar nou wel in? Het begon allemaal met de onderdelen uit China die soms niet kwamen. Rosier: ,,Soms ging het om één onderdeel, maar je kunt een Carver niet zonder buitenspiegel bij de klant afleveren.’’ Er is inmiddels een contract met een Zuid-Koreaanse producent van halffabricaten.

De vervoersvraag veranderde

De vraag naar Carvers nam in de tussentijd toe. Misschien vreemd maar wel goed verklaarbaar. ,,Er zijn mensen die niet meer met het openbaar vervoer willen en die zoeken een alternatief’’, weet Rosier. ,,De vervoersvraag is veranderd en daar moet je op inspelen.’’

In de markt waren bovendien nieuwe situaties waarin Carver een oplossing biedt. Ouderen gaan bijvoorbeeld minder snel naar de apotheek om hun medicijnen op te halen, maar ook de thuisbezorging van maaltijden heeft een vlucht genomen. Die trends leidden tot de cargo-uitvoering van de Carver. De ruimte van de tweede passagier verandert in een laadruimte van 600 liter.

‘Carver zonder buitenspiegel kan je niet afleveren’

Rosier: ,,Al die aanpassingen vergen veel flexibiliteit op het gebied van de supplychain en marketing. Maar een leuk en jong bedrijf kan dat aan. We moeten af en toe het wiel opnieuw uitvinden. Het maakt het leuk.’’

Carver had nog wel een flinke tegenvaller, want het probeerde dit jaar via de NPEX-beurs 2 miljoen euro aan kapitaal op te halen voor de opschaling van startup naar scale-up. Hoewel emissie voor de helft was volgeschreven, doet Carver volgend jaar een nieuwe poging. ,,We waren uiteindelijk dankbaar dat de NOW er kwam’’, zegt Rosier, ,,want we kwamen stil te staan. Onze omzet ging 93 procent achteruit. Die Carver zonder buitenspiegel kan je niet afleveren, terwijl je er wel geld in hebt zitten.’’

Met geld van de COL kwam een cargo-versie

En daarna kwam de Corona Overbruggingslening (COL) in beeld. Rosier en zijn personeel keken nog eens goed naar de markt. ,,We hebben zaken naar voren getrokken’’, zegt hij, ,,in feite kijken we gewoon wat er gebeurt en anticiperen.’’ Met het geld van de COL werd de cargo-versie ontwikkeld. ,,De bergruimte is enorm toegenomen en er kan nu elektrisch in de steden worden bezorgd. Er is enorm veel belangstelling.’’

De COL is van groot belang geweest voor Carver. ,,We hebben de bedrijfsvoering kunnen aanpassen’’, zegt Rosier. ,,We hadden zonder de COL niet terug kunnen komen zoals nu is gebeurd. Maar niets gaat vanzelf. We komen wel sterker uit de Corona-crisis dan we erin zijn gegaan. Het is vooraf de vraag hoe flexibel je bent als bedrijf. Nu weet ik: we kunnen heel veel, als puntje bij paaltje komt.’’

COL was de enige reddingsboei

De COL was ook de enige reddingsboei. ,,Er was geen keus want er waren geen andere mogelijkheden’’, constateert Rosier. ,,Banken, leningen, het was allemaal kansloos. Ik ben oprecht heel blij met de COL. Petje af ook hoe men dit in korte tijd goed voor elkaar heeft gekregen. Er zal best wat fout zijn gegaan, maar zet het eens af tegen wat er allemaal fout hád kunnen gaan zonder COL.’’

Tips heeft Rosier niet voor andere ondernemers. ,,Behalve dan dat ik graag leer van anderen, ik pretendeer absoluut niet dat ik het allemaal weet’’, zegt hij.

Carver heeft de zaak weer op de rails. Maar wat als er een tweede Corona-golf komt? ,,Tsja…’’, klinkt het. ,,Als we kunnen produceren en afleveren, dan kunnen we bestaan. Dus moeten we goed blijven kijken naar de supplychain.’’