Afbeelding van boten op een meer.
  • IT
  • Investeren

Botenverhuurplatform Tubber heeft het tij mee

Al jarenlang is Tubber de onbetwiste marktleider in Nederland. Inmiddels is de Groningse scale-up klaar om ook de rest van de wereld te veroveren. ‘Het is ons ultieme doel om een zeilvakantie op het blauwe water voor iedereen toegankelijk te maken.’

"Wij zijn echte noorderlingen en wisten dat de NOM heel goed paste bij onze manier van ondernemen. Ambitieus, maar wel vanuit een open en nuchtere cultuur."

Tessa de Vries, CEO tubber

Tubber was al enige tijd op kleine schaal buiten de eigen landsgrenzen actief. Want ja, als marktleider in Nederland is er altijd wel ruimte om ook elders te groeien. ‘Alleen niet in de mate die we willen en kunnen realiseren’, zegt oprichter Anne de Vries van het botenverhuurplatform. ‘Mede dankzij een groeifinanciering van de NOM is het nu wél mogelijk om ons potentieel te benutten en versneld op te schalen naar het buitenland.’

Inmiddels heeft het bedrijf al mooie stappen gezet. Zo ging Tubber, na een succesvolle lancering in het Verenigd Koninkrijk eerder dit jaar, onlangs live in Duitsland. Als het platform bij de oosterburen helemaal staat, wil de scale-up ook Scandinavische zeilers een onvergetelijke vakantie bezorgen. Om het platform vervolgens internationaal steeds verder uit te rollen. ‘Het is ons ultieme doel om een zeilvakantie op het blauwe water voor iedereen toegankelijk te maken’, benadrukt Anne.

Professionele verhuurders

Tubber verbindt professionele verhuurders als charterbedrijven met mensen die een zeiljacht, catamaran of motorboot willen huren. Het boekingsplatform wordt weleens een Airbnb voor bootverhuur genoemd. Maar die vergelijking blijkt niet helemaal juist. ‘In ons aanbod zul je geen boten van privé-eigenaren tegenkomen’, legt CEO Tessa de Vries uit. ‘We werken uitsluitend met professionele verhuurders die, bijvoorbeeld bij technische problemen, vakkundige assistentie kunnen verlenen of snel een goed alternatief kunnen bieden. Met andere woorden: we willen dat mensen optimaal van een vaarvakantie kunnen genieten. Zonder zorgen, om precies te zijn. Met een particuliere boot is dat altijd een beetje afwachten.’

Het platform biedt keuze uit meer dan 16.000 boten in meer dan 750 bestemmingen wereldwijd, met de focus op het Middellandse Zeegebied. Vooral Griekenland en Kroatië zijn populair. Maar toch: waar veel te kiezen valt, ligt keuzestress op de loer. Waarnaartoe en met welk type jacht? Natuurlijk, er zijn genoeg filtermogelijkheden, maar Tubber gaat nog een stap verder. Zo krijgt iedereen de beschikking over een vaste contactpersoon, een shipmate genaamd, die desgewenst helpt bij het keuze- en boekingsproces. Ook onderweg is de shipmate voor de vakantieganger 24/7 bereikbaar.

Ondernemersbloed

Tessa groeide op als dochter van een ondernemer. Als kind keek ze met bewondering en verwondering naar het werk van haar vader. Zelfstandig aan iets bouwen en je eigen keuzes kunnen maken. Ja, dat leek haar ook wel wat. Toch bracht ze de eerste jaren van haar werkende leven door in loondienst. ‘Dan merk je dat het hebben van ondernemersbloed best frustrerend kan zijn’, vertelt Tessa. ‘Dat je dingen moet doen waar je niet altijd achter staat. Ik had daar wel eens moeite mee.’

Ook Anne is een ondernemer in hart en nieren. Zo was hij kort na de millenniumwisseling betrokken bij de oprichting van de Nationale Vacaturebank, samen met Jan-Peter Cruiming. In 2004 werd de banensite voor een aanzienlijk bedrag verkocht aan VNU. Een paar jaar later begon hij, wederom met Cruiming, reiswebsite Holidot.com. ‘Dat is uitgelopen op een totale flater’, glimlacht Anne. ‘Als fanatiek zeiler, met een voorkeur voor de Middellandse Zee, besloot ik me volledig te gaan richten op waar mijn hart lag. Ik had ooit voor luttele euro’s de domeinnaam Zeiljachthuren.nl gereserveerd. Na de livegang zijn we vanaf daar gestart met het verhuren van boten.’

Het begin

Zeiljachthuren.nl was nagenoeg vanaf het allereerste moment een succes. Het aantal gebruikers en aangesloten partners groeide razendsnel. Alleen: er kon niet worden opgeschaald. ‘De site draaide op software die we huurden van een ander bedrijf’, verduidelijkt Anne. ‘Als we iets nieuws bedachten moest dat via dat softwarebedrijf worden geïmplementeerd. Dat begon te schuren en zat onze internationale groeiambities flink in de weg. Op een gegeven moment moesten we voor een klant een jacht terugzeilen van Ibiza naar Mallorca. Tijdens die tocht hebben we alles uitgedacht om te komen tot een krachtig en schaalbaar platform. Terug in Mallorca hebben we doorgepakt en is Tubber ontstaan.’

De grootste uitdaging bij het bouwen van het platform? Die ligt volgens Anne met name in de keuze van de programmeertaal die je gaat gebruiken. Programmeertalen veranderen, verdwijnen en steeds weer komen er nieuwe bij. ‘Maak dan maar eens de best mogelijke keuze’, betoogt Anne. ‘En ook: wat voor type ontwikkelaars heb je nodig als door wilt groeien? Als je een taal kiest die heel erg specialistisch is, nee, dan ga je in een krappe arbeidsmarkt de juiste mensen nooit vinden. Je moet bij het bouwen dus continu vooruitkijken en zorgen voor een goede balans tussen wat je ontwikkelt en hoe je het gaat onderhouden. Dat is niet eenvoudig.’

Tubber-team010
Team tubber

Automatiseringsslag

In de eerste jaren werden de transacties en andere administratieve processen voornamelijk handmatig uitgevoerd. Naarmate het aantal klanten toenam, werd dat logischerwijs te omslachtig en te tijdrovend. En dus werd een flinke automatiseringsslag gemaakt. ‘In de hoge automatiseringsgraad schuilt nu ook grotendeels de kracht van Tubber’, zegt Tessa. ‘Samen met onze service, aftersales en presales, uiteraard. Net als wij hechten onze klanten, veelal mensen tussen de 30 en 60 jaar, veel waarde aan persoonlijk contact. Ze vinden het fijn om voor vragen over een luxeproduct als een zeiljacht bijvoorbeeld de telefoon te kunnen pakken. Je hoeft natuurlijk niet te bellen, maar als je het wel doet nemen we altijd op.’

Coronaperiode

Zoals gezegd is Tubber uitgegroeid tot marktleider in Nederland. Al een paar jaar geleden was het bedrijf klaar om internationaal de vleugels uit te slaan. Corona gooide roet in het eten. ‘G-Force Capital was destijds net als investeerder aan boord gekomen’, blikt Tessa terug. ‘We stonden echt in de startblokken. Toch heeft de coronaperiode ons ook veel goeds gebracht. We moesten onze processen noodgedwongen nog slimmer automatiseren. Tegelijkertijd hebben we keihard gewerkt om de schaalbaarheid van het platform verder te optimaliseren. In plaats van ons plan in de koelkast te zetten hebben we het juist weer op tafel gegooid en nog beter proberen te maken.’

Mooie basis

De inspanningen bleven niet onopgemerkt. Begin 2023 besloten G-Force Capital en Move Fast Ventures samen met investeerder Marnix van der Ploeg, die nauw betrokken was bij het internationale succes van Booking.com, een vervolginvestering te doen. ‘Daarmee werd een mooie basis gelegd voor snelle internationale groei’, zegt Tessa. ‘We dachten meteen: dit is het moment om de NOM te benaderen voor een kapitaalinjectie. De NOM heeft ons ooit geholpen met het investor ready maken van ons businessplan. Het contact is altijd gebleven. Wij zijn echte noorderlingen en wisten dat de NOM heel goed paste bij onze manier van ondernemen. Ambitieus, maar wel vanuit een open en nuchtere cultuur.’

Na het verstrekken van de groeifinanciering maakt Tubber zich dus op om verder op te schalen naar het buitenland. Het boekingsplatform wil jaarlijks minimaal 50% groeien. Een realistisch streven, stelt Tessa. ‘We zitten de laatste maanden dan ook perfect op schema. De markt is megagroot. Bovendien hebben we het tij mee, want sinds corona zijn zeilvakanties wereldwijd alsmaar populairder geworden.’