De ondernemers en investeerders van Flixit
  • IT
  • Investeren

Ambitieus Flixit is vol op stoom

Een financiering door meerdere partijen, de toetreding van Theo Hoeksema als nieuw directielid en de opening van een saleskantoor op de Amsterdamse Zuidas. Inderdaad, Flixit uit Zuidbroek is klaar om op te schalen. ‘Een dergelijk platform vinden lokale franchisenemers verder nergens.’

De intense weken zijn Felix van der Gun niet aan te zien. De oprichter en algemeen directeur van Flixit oogt fris en scherp. Onlangs verhuisde het bedrijf van Veendam naar Zuidbroek. Kort daarvoor had Flixit, een techbedrijf dat franchisenemers helpt met het opzetten en uitrollen van social media-campagnes, een investering opgehaald bij G-Force Capital, het Groninger Groeifonds en de NOM. De publiciteit die dat opleverde, zorgde meteen voor een toestroom van nieuwe klanten. 

Vergeten groep

Over opdrachtgevers had Flixit sowieso niet te klagen. Honderden franchisenemers van landelijke ketens, waaronder grote namen als HEMA, PLUS, Jumbo en DA Drogisterij, maken al gebruik van het platform voor het creëren, distribueren en automatiseren van hun social media content. De behoefte is groot, zoveel is duidelijk. Waarom is dat? 

‘Franchisenemers zijn lokale ondernemers die zich online ook als zodanig willen profileren’, vertelt Felix. ‘Vaak wordt ten onrechte gedacht dat alle social media, dus ook op lokaal niveau, vanuit het hoofdkantoor wordt geregeld. Het is vanuit marketingoogpunt een beetje een vergeten groep. Terwijl franchisenemers, zeker in dorpen en kleine kernen, lokaal betrokken zijn en dichtbij hun klanten staan. Dat willen ze ook laten zien. Het ontbreekt medewerkers doorgaans echter aan tijd en expertise om de social media goed te beheren. Daar spelen wij op in. Flixit legt de verbinding tussen de lokale franchisenemer en de online consument. Dat doen we door op de verschillende kanalen de lokale content van een winkel te verzorgen. Daarvoor hebben we software ontwikkeld, waarmee we voor winkels heel veel online processen automatiseren.’

Schaalbaar

Het zoveelste bedrijf dat iets op het vlak van social media doet? Nou, niet bepaald. Flixit onderscheidt zich nadrukkelijk van andere partijen. Dat zag ook Theo Hoeksema, die onder andere Paylogic en Homerr oprichtte en verkocht, nadat Felix hem eind vorig jaar benaderde om als angel investor in het bedrijf te investeren. ‘Hoe meer ik me in het concept verdiepte, hoe enthousiaster ik werd’, glimlacht Theo. ‘Ik kwam erachter dat er nauwelijks concurrentie is. Het concept en de software zitten bovendien heel goed in elkaar. Zo krijgt elke franchisenemer binnen Flixit de beschikking over een eigen dashboard met relevante data. Wat is de beste tijd om te posten en wat werkt wel en wat niet?  Daar wordt een algoritme op losgelaten, waarmee je bijvoorbeeld de planning voor de komende periode kunt maken. Nee, een dergelijk platform vinden lokale franchisenemers verder nergens. Het businessmodel is ook nog eens heel schaalbaar.’

Rijdende trein

Theo besloot in Flixit te investeren en aandeelhouder te worden. Maar daar bleef het niet bij: ook trad hij toe als fulltime commercieel directeur. ‘Als investeerder sta je vaak enigszins aan de zijlijn’, verduidelijkt hij. ‘Ik stond er voor open om weer op de stoel van de ondernemer te zitten. In de loop der jaren heb ik aardig wat bedrijven opgericht, maar meestal vanaf een bierviltje. Dan ben je jaren bezig om te groeien. Ik zocht eigenlijk naar een rijdende trein. Naar een techbedrijf dat zichzelf had bewezen en een gezonde groeiambitie heeft. Flixit past daar perfect bij. Maar bovenal had ik direct een goede klik met Felix. Ik ben onder de indruk van zijn gedrevenheid en ondernemersvaardigheden. Niet voor niets heeft hij in korte tijd een succesvol bedrijf neergezet. Ik denk dat wij samen een goede combinatie zijn om Flixit verder te laten groeien.’ 

De ondernemers en investeerders van Flixit
Ondernemers en investeerders Flixit

Brutaal mailtje

Flixit werd in 2020 door Felix opgericht. In de periode daarvoor had hij zich beziggehouden met het promoten van evenementen en festivals. Tot hij door steeds meer bedrijven werd benaderd, telkens met dezelfde vraag: Hoe jij de social media aanpakt voor evenementen, kun jij dat niet voor ons doen? ‘Dat heb ik gedaan’, vertelt hij. ‘Op een avond zat ik de social media van een paar franchisenemers te bekijken. Dat kan veel beter, zag ik. Vervolgens heb ik een brutaal mailtje gestuurd naar de voormalige HEMA-directeur Tjeerd Jegen. Totaal onverwacht werd ik uitgenodigd voor een gesprek en mocht ik met Flixit uiteindelijk zelfs pilots voor vestingen van HEMA gaan doen. Sindsdien is het bedrijf behoorlijk gaan groeien.’ 

Salespower

De vraag was op een gegeven moment zo groot, dat het bedrijf tegen de grenzen van de eigen groei aanliep. Om de vaart erin te houden was dus financiering nodig. Vandaar dat Felix contact zocht met Theo Hoeksema, NOM, G-Force Capital en het Groninger Groeifonds. Met, zoals gezegd, het gewenste resultaat. ‘Flixit lost voor franchisenemers duidelijk een probleem op’, stelt fondsmanager Niek Huizenga van G-Force Capital. ‘De doelgroep is ook nog eens heel groot. Nederland telt vele tienduizenden franchisenemers. Door de schaalbaarheid en de salespower moet Flixit in staat zijn een groot deel van de markt te pakken. De groeimogelijkheden zijn enorm, ook internationaal.’  

Factor van belang

Voor het Groninger Groeifonds ligt de focus vooral op het versterken van de economie in het noordelijk deel van de provincie Groningen. En ja, dan is zo’n kansrijk bedrijf uit Zuidbroek wel heel interessant. ‘Lokale franchisenemers zijn in de buitengebieden een factor van belang’, benadrukt investment manager Gijs Vermeer. ‘Flixit zorgt ervoor dat ze ook online de interactie met hun klanten versterken. Het mooie van het platform is dat de ondernemer ook zelf aan de knoppen zit. Ze kunnen zelf berichten inplannen en naar eigen smaak aanpassen. Op een laagdrempelige manier, ook qua kosten.’

Minstens zo enthousiast is Boudewijn Hulst. De investment manager van de NOM roemt met name de doordachte aanpak van het bedrijf. ‘Felix en Theo hebben helder voor ogen waar ze met Flixit naartoe willen en welke stappen daarvoor nodig zijn. Over alles is nagedacht. Over de inzet van AI-toepassingen, bijvoorbeeld, en andere tools om het platform nog krachtiger en gebruiksvriendelijker te maken. Zo’n bedrijf willen we graag voor de regio behouden.’

Doorontwikkelen en optimaliseren

De financiering wordt deels gebruikt om op te schalen en dus nog meer opdrachtgevers aan te kunnen. Zo stijgt het aantal medewerkers de komende periode van vijf naar twintig. Ook opent Flixit een saleskantoor aan de Amsterdamse Zuidas. ‘In verschillende regio’s gaan we salesmensen aannemen die daar de markt goed kennen’, licht Felix toe. ‘Periodiek komen ze samen in Amsterdam om te sparren en de strategie aan te scherpen. ‘

Een ander deel van de investering wordt ingezet voor het doorontwikkelen en optimaliseren van de software, waaronder het slim integreren van AI. ‘Als we straks jaarlijks honderdduizenden posts gaan plaatsen, dan moet je dat wel kunnen managen’, zegt Felix. ‘Een technologie als AI kan ons en onze klanten daarbij op vele fronten helpen. En zo gaan we nog meer ontwikkelen om langzaamaan heel Nederland te veroveren en wellicht ooit zelfs stappen over de grens te zetten. Veel ketens in ons land zijn tenslotte ook internationaal actief.’