‘Grondstoffen zijn in China bij elkaar genomen zeker niet meer goedkoper’
  • Innoveren

‘Grondstoffen zijn in China bij elkaar genomen zeker niet meer goedkoper’

Het naar Nederland terughalen van productiewerk uit lagelonenlanden: is dat de nieuwe trend van het moment? Gaat het tij keren? Reshoring is het thema van de achtste aflevering van NOM Talks, dé podcast over onderwerpen waar ondernemers mee te maken hebben. Van wendbaarheid tot innovatie, van financiering tot medewerkers. Onderwerpen die betrekking hebben op alle fasen van ondernemerschap.

Wie op zoek is naar de definitie van reshoring in de Dikke Van Dale komt van een koude kermis thuis. Waar tegenpool offshoring – ‘het verplaatsen van werkzaamheden naar lagelonenlanden’ – duidelijk omschreven wordt, kan de digitale versie van het woordenboek reshoring niet eens vinden. Is reshoring zo’n nieuwe economische kans dat het nog niet algemeen bekend is?

Of reshoring überhaupt een nieuwe economische kans is, vragen de host van NOM Talks Wim A,B. en zijn immer presente sidekick Rob Drees aan twee gasten. In deze uitzending schuiven namelijk twee directeuren aan die allebei ervaring hebben met productie in Nederland en het verre buitenland. Zowel Giel Franken van Carver Europe in Leeuwarden als Douwe Oldenbanning van Olba uit Coevorden zijn bekend met reshoring als strategische bedrijfskeuze. Waarom zou je als ondernemer wel of niet productie terughalen naar Nederland? De antwoorden op die vraag – kleine spoiler: het zijn er meerdere – hoor je in de achtste aflevering van NOM Talks.

‘Grondstof is niet meer goedkoper’

De grootst wegende factor om te offshoren is simpel en een open deur: het is nog steeds gewoonweg goedkoper. Directeuren Oldenbanning en Franken winden er geen doekjes om. Zo wordt de Carver van Franken – een 100% elektrisch stadsvoertuig – grotendeels in Zuid-Korea geproduceerd en in Leeuwarden afgemaakt. ,,We zijn geen assemblagefabriek, maar kiezen er voor om onze resources te steken in het merk bouwen. Dat is een bewuste keuze.’’

Toch gaat de vlag van goedkoop produceren inmiddels steeds minder vaak op, niet in de laatste plaats door de enorm toegenomen transportkosten. Oldenbanning investeerde overigens al ver voor de coronacrisis ruim anderhalf miljoen euro om een deel van zijn plasticproductie – Olba produceert producten voor pluimvee en knaagdieren – terug te halen uit China. En bleek spekkoper. Vooral de grotere producten maakt hij nu zelf. ,,Daar zit veel grondstof in, maar grondstoffen zijn bij elkaar genomen in China zeker niet meer goedkoper.’’

Doe maar duurzaam

Wie zijn productie terughaalt naar Nederland, is per definitie duurzamer bezig. Dat wordt wel eens als leidend argument gebruikt in het voordeel van reshoring. Geen containers die met immense, vervuilende vrachtschepen de halve wereld over worden verscheept. Scheelt een hoop, toch? En bovendien goed voor de verkoop, legt Oldenbanning uit in deze editie van NOM Talks. ‘‘Steeds meer klanten vragen erom. Hoe je je product verkoopt: daar gaat het om. Een goed verhaal is dan altijd positief naar de gebruiker.’’

Maar is reshoring wel zo duurzaam als in eerste instantie meestal wordt aangenomen? Dat is maar de vraag, zegt Jack van der Veen, hoogleraar Supply Chain Management aan Nyenrode Business Universiteit. Op deze en andere factoren die bepalen of reshoring een verstandige bedrijfskeuze is, gaat hij dieper in in zijn artikel ‘Reshoring is geen eenvoudige oplossing voor huidige ketenproblemen’. Of reshoring echt zo duurzaam is als door voorstanders wordt beweerd, zal uit de hele keten moeten blijken. ,,Productie in China heeft soms grote voordelen, omdat grondstoffen daar ook vandaan komen en die naar Europa halen niet echt duurzaam is.’’

Om dan te zeggen dat je een duurzaam product verkoopt, riekt natuurlijk enigszins naar greenwashing. Wie ziet dat duurzaamheid voor klanten een steeds belangrijkere afweging wordt om een product of dienst wel of niet aan te schaffen, zal de verantwoordelijkheid moeten nemen om niet alleen het eigen aandeel, maar ook dat van anderen in de keten te willen verbeteren. Alleen zo wordt duurzaamheid een factor waarmee je een duurzame toekomst voor je onderneming verzekert.

Individueel maatwerk

Kies je nou wel of niet voor reshoring? Je hebt zomaar de kans dat, wanneer je je productie in China stalt, er een Chinees met je product of intellectual property vandoor gaat. Die verhalen kent Oldenbanning genoeg, vertelt hij in deze podcast. Dan is productie in de buurt wel het overwegen waard. Misschien is er door de huidige schaarste op de arbeidsmarkt geen personeel te vinden in Nederland om je producten te maken en ben je wel aangewezen op het verre buitenland. Of kies je er als Carver simpelweg voor om een merk te bouwen en vermarkten.

Linksom of rechtsom is er een enorme berg redenen om je als ondernemer aan reshoring te wagen. En er zijn er ook een hoop om dat niet te doen. In deze podcast komen er genoeg voorbij voor je voor- en nadelenlijstje. De conclusie kan dus niet eenduidig worden getrokken. De keuze voor reshoring is altijd maatwerk, waarbij je bovendien aan veel meer aspecten moet denken – zegt ook hoogleraar Van der Veen – dan je in eerste instantie vanuit gaat. Het voors en tegens uit aflevering 8 van NOM Talks helpen je hopelijk een beetje op weg. Luister hier