De winnaars van de NOM Preventie Challenge
  • Life Sciences & Health
  • Innoveren

Startup rond gezondheid van kinderen wint NOM Preventie Challenge

Bloemrijke pitches, kansrijke plannen, impactvolle ideeën. En een verrassing uit de hoge hoed. Donderdag was de finale van de NOM Preventie Challenge, met een prachtige winnaar: FitGaaf.

Hij zag het niet aankomen, Tom Steffens. De oprichter van FitGaaf nam donderdag een mooie cheque in ontvangst ter waarde van 10.000 euro, te besteden aan marketing. Hij won de NOM Preventie Challenge, bedoeld om innovatie in de zorg te belonen en versnellen. ,,Ja, ik ben wel wat overweldigd’’, zegt Steffens direct na afloop. ,,Ik ben vooral ook blij met de begeleiding van de NOM, het andere deel van de prijs. Die zet ik in om FitGaaf verder aan de man te brengen. Zo kan ik nog meer impact maken.’’

En dat is precies de bedoeling van de Challenge. De jury, bestaande uit Danielle Bekkering (Healthy Ageing Network Noord-Nederland), Suzanne Oostvogels (Menzis) en Sander Jonges (huisarts in Winschoten), had het gevoel dat het juist bij FitGaaf met die impact wel snor zit. ,,Jong geleerd, oud gedaan’’, vat Danielle Bekkering dat samen. FitGaaf richt zich op de gezondheid van kinderen, in de overtuiging dat zij zo opgroeien met een beter bewustzijn van wat goed voor ze is.

Tom Steffens bedacht jaren geleden al een systeem met posters en stickertjes. Duizenden kinderen in Nederland gebruiken die methode en zijn zo dagelijks bezig met gezond eten, goed slapen, water drinken en bewegen. ,,Het geheim is dat we niet met opgeheven vingertje zeggen wat niet mag en wel moet. We leren het spelenderwijs en belonen goed gedrag’’, vertelt Steffens.

Dat gebeurt vooral in schoolklassen en via buurt- en sportcoaches. De volgende stap is dat meer gezinnen thuis worden bereikt. Steffens: ,,Iedere ouder kent het geworstel om kinderen genoeg groente te laten eten. Dat is niet nodig, als je werkt aan bewustzijn en gezonder leven leuk maakt.’’

Veel impact, minder leed

Om achter de voordeur te komen, is de app die FitGaaf ontwikkelt essentieel. Die spreekt ook ouders aan met informatie, recepten, aanbiedingen van sportverenigingen en meer. Voor de kids zijn er spelletjes te doen die leren over gezond en ongezond. En uiteraard zijn er virtueel stickers te plakken en beloningen te krijgen. Alles voor een gezondere generatie.

Steffens bracht zijn verhaal met verve, in een zaal van het gebouw van de NOM in Groningen. Datzelfde kan gezegd worden van de andere twee finalisten: DrHealthy en FiveSteps. Die vliegen het bevorderen van de gezondheid vanuit heel andere hoeken aan, maar streven naar hetzelfde: veel impact, minder leed, lagere zorgkosten, meer gezondheid.

DrHealthy - de startup van Kai Yiu Ho, Jelle Rijkes en Harold Nanninga – stort zich op de metabole gezondheid. Met reden. Wie metabool ontregeld is, krijgt op den duur te maken met een hele serie aandoeningen van zowel fysieke als mentale aard. Velen van ons zijn metabool ongezond, maar merken daar (nog) weinig van. En dat is het lastige; de noodzaak om de levensstijl te veranderen zien veel mensen daardoor niet.

DrHealthy ontwikkelde een compleet programma om mensen gezonder te laten leven. Dat zorgt binnen weken al voor het afnemen van klachten. ,,Want daar richten we ons in eerste instantie op, op mensen van tussen de 40 en 70 jaar die al ergens last van hebben’’, zegt Ho, die op het idee kwam tijdens zijn carrière als interventieradioloog. ,,Ik heb geconcludeerd dat gezonder leven de enige manier is om heel veel ellende te voorkomen. In feite moeten we gezond leven gaan zien als geneesmiddel.’’

Een app in combinatie met meetapparaatjes vormt de basis van wat DrHealthy te bieden heeft. De sensortjes laten onder meer de bloedsuikerspiegel van deelnemers zien. ,,Als je een Mars eet, zie je de grafiek omhoogschieten. En dat niet alleen: je ziet ook dat het lichaam daarna veel moeite heeft om weer tot rust te komen. Dat laten we de deelnemers zien. Ze tekenen een contract met zichzelf en daarna blijven we ze motiveren. Elke dag krijgen ze tips en vragen we hoe het gaat. Althans: dat doet onze A.I.-module. We zijn er ook altijd om vragen te beantwoorden.’’

5000 euro

De derde finalist, FiveSteps, maakt zich druk om onze geestelijke gezondheid. Wie zijn mentale veerkracht verhoogt, voorkomt klachten, is het uitgangspunt. Aan die veerkracht wordt gewerkt in een mentale sportschool. Dat is een online platform met een Netflix-achtig uiterlijk, waar tal van verschillende cursussen en live-sessies te volgen zijn, gericht op de verschillende aspecten van mentale gezondheid. ,,Je kunt e-learnings doen, oefeningen terugkijken, maar ook direct contact vinden met onze coaches. Want dat is eigenlijk het krachtigste hulpmiddel voor wie aan mentale veerkracht wil werken: persoonlijk contact’’, legt Sjoerd van Dekken uit. Hij richtte de startup op samen met Jona Mol.

De sportschool voor mentale fitness heeft inmiddels meer dan duizend leden, van wie de mentale veerkracht duidelijk stijgt. De meeste van die mentale sporters komen binnen via hun werkgever, met wie FiveSteps een contract sloot. Maar ook via huisartsen en zorgverzekeraars zijn abonnementen te krijgen.

,,En nu willen we de stap maken naar de consumentenmarkt’’, zegt van Dekken. ,,In Nederland kampen zo’n 400.000 mensen met burnoutklachten. Ik heb er zelf ook ervaring mee. Dan ga je op zoek naar een oplossing, maar tussen ‘dokter Google’ en de huisarts is er eigenlijk niets. Dat gat vullen wij door een laagdrempelige en makkelijke manier aan te bieden om wat aan jezelf te doen.’’

Impact dus. Dat is het doel van alle finalisten. De NOM erkende dat tijdens de finaledag, en vooral ook dat ze alle drie grote kansen hebben om hun doelen te bereiken. NOM-directeur Dina Boonstra had er maar een kort, collegiaal gesprekje voor nodig om een verrassing uit de hoge hoed te toveren. ,,Deze finalisten hebben alle drie een businesscase ontdekt rond preventie, en dat is heel lastig. Daarom vinden wij dat de finalisten die niet wonnen, ook beloond moeten worden.’’ Zowel DrHealthy als FiveSteps kreeg 5000 euro aan marketinggeld overhandigd, naast begeleiding van Anneke van Hoorn, Business Developer bij de NOM op weg naar een grotere markt. ,,We zijn dit jaar 50 geworden en met zulke mooie startups moet je niet twijfelen’’, besluit Dina Boonstra.

Kansen toekomstbestendig zorgstelsel

Door vergrijzing en bevolkingsgroei staat de zorg onder druk. Om erger te voorkomen moet het fundamenteel anders. We moeten ervoor zorgen dat mensen gezonder worden en blijven. Het huidige zorgsysteem is daar alleen niet op ingericht. Hoe verder? In deze blog vertelt business developer Anneke van Hoorn over de kansen en knelpunten voor een toekomstbestendig zorgstelsel.

Lees het blog van Anneke van Hoorn