Gelukkige kinderen aan het rekken op een atletiekbaan
  • Life Sciences & Health
  • Innoveren

FitGaaf: Spelenderwijs naar een gezonder leefpatroon

Noordelijke innovaties die het waard zijn om succesvol in de markt te zetten. De NOM Preventie Challenge is er om ondernemers te helpen dat te bereiken. Op 11 april is de finale van de wedstrijd, waarmee 10.000 euro aan marketing en begeleiding vanuit de NOM te winnen is. In de finale strijden drie genomineerden om de titel: DrHealthy, FitGaaf en FiveSteps.

Gezond eten, drinken, slapen en bewegen. Dat is wat iedereen zou moeten doen, maar zeker kinderen. Zodat zij een gezonder leven tegemoet gaan. Het Drentse FitGaaf helpt de jeugd betere keuzes te maken door middel van slimme beloningen, zowel offline als online.

Tom Steffens is er al een hele tijd mee begaan, met de gezondheid van kinderen. Zijn posters met stickertjes hangen inmiddels in heel wat klaslokalen, en op koelkasten bij mensen thuis. ,,We hebben inmiddels zo’n 40.000 kinderen bereikt op deze manier’’, zegt de oprichter van FitGaaf. Zijn doel gaat verder. ,,Ik wil impact maken en zeker tien procent van de Nederlandse kinderen begeleiden naar een gezondere leefstijl. Dan heb je het over pakweg honderdduizend kids.’’

De meeste van die kinderen bereikt hij via schoolprojecten. ,,Vaak kom ik in de klas vertellen over het belang van groente en fruit eten, water drinken, goed slapen en voldoende bewegen. Daarna krijgen alle kinderen een eigen stickerposter en kunnen ze thuis zelf bijhouden of ze al die belangrijke elementen voldoende doen. Laagdrempelig en leuk. Daar zit hem het geheim volgens mij.’’

Dat gamification werkt om de jeugd in beweging te krijgen, is bekend. FitGaaf past dat toe in de online én de offline wereld. Steffens: ,,Heel eerlijk: ik dacht dat kinderen in toenemende mate op zoek zouden zijn naar online uitdagingen. Maar steeds weer blijkt dat die stickers het hartstikke goed doen.’’

Op de poster van FitGaaf staan verschillende categorieën die met gezondheid te maken hebben, met ernaast lege vakjes. Denk aan eten van goede voeding, drinken van water, genoeg slapen en bewegen. Wie het doel in zo’n categorie haalt, plakt er een stickertje bij. Interessant: thuis strijden kinderen en ouders ook tegen elkaar om wie het snelst de lege vakjes vol heeft. Resultaat: meer gezondheid. ,,Als ik na een paar weken terug kom in zo’n klas, dan zie ik dat er op verschillende gebieden kleine veranderingen in de goede richting gaande zijn.’’

De laatste jaren werkt FitGaaf ook aan een app, die in veel opzichten aansluit met de poster en stickers waar het allemaal mee begon. Steffens: ,,Dit gaat over inzicht over hoe het er voor staat qua gezond leven en wat nodig is om tot een gedragsverandering te komen. Die posters, en ook de evenknie in de app, legt perfect bloot op welke gebied winst te halen is.’’

Door RIVM erkende methode

Je zou via de app uiteindelijk zelfs kunnen zien dat in een regio bijvoorbeeld te weinig groente wordt gegeten. Dat kan voor een gemeente een seintje zijn om in actie te komen, Misschien komt er wel een mooie samenwerking tot stand tussen lokale winkels en sportverenigingen. Dat willen we stimuleren.’’ Afgezien daarvan bevat de app ‘gewoon’ mini-games die helpen het inzicht over een gezonde leefstijl te vergroten. Stimulansen om die leefstijl vol te houden zitten er ook genoeg in. 

Allemaal om de gezondheid van kinderen – de volwassenen van later – op te krikken. De methode FitGaaf is al een aantal jaren een door het RIVM erkende preventiemethode. Dat is goed nieuws voor de snelle verspreiding, weet de ondernemer. ,,Dit systeem verspreidt zich als een olievlek over verschillende gemeentes in Nederland. Vooral via de scholen, maar wat mij betreft is er ook nog veel potentie in een directe route naar huishoudens.’’

Steffens ziet dat het gebruik van de methode een handig instrument voor ouders is om hun kinderen gezonder te laten leven. ,,Iedere ouder kent wel de discussie over het eten van groente, of het drinken van water in plaats van limonade. Met onze methode vol inzicht kun je spelenderwijs het gedrag van je kinderen helpen verbeteren. Zonder strijd.’’

Die stap naar de particuliere markt is wat Steffens nu vooral bezighoudt. ,,Het lastige is dat mensen vaak niet willen betalen voor hun eigen gezondheid, Dat is een uitdaging waarvoor ik de prijs van de Preventie Challenge graag zou gebruiken. Het geld, maar ook de ondersteuning op het gebied van marketing kan ik goed gebruiken.’’