2 personen die elkaars handen vasthouden.
  • Life Sciences & Health
  • Innoveren

FiveSteps: Online sportschool voor mentale fitness

Noordelijke innovaties die het waard zijn om succesvol in de markt te zetten. De NOM Preventie Challenge is er om ondernemers te helpen dat te bereiken. Op 11 april is de finale van de wedstrijd, waarmee 10.000 euro aan marketing en begeleiding vanuit de NOM te winnen is. In de finale strijden drie genomineerden om de titel: DrHealthy, FitGaaf en FiveSteps.

Stel je een Netflix-achtige omgeving voor waar je een menu vindt om je mentale gezondheid te verbeteren of op peil te houden. Dat kan een workshop zijn over omgaan met tegenslagen, een cursus mindfulness, een leerweg over sociale media, bijeenkomsten over het maken van persoonlijke plannen, bootcamps over werk en ouderschap en nog veel meer. Dat is waaraan FiveSteps bouwt.

Het idee voor het digitale platform is uit het leven gegrepen. Sjoerd van Dekken kampte vijf jaar geleden met te veel werkstress. ,,Ik zocht iets om zelf mee aan de slag te gaan, maar kon het niet vinden. Snelle tips waren niet genoeg, naar de huisarts wilde ik ook niet meteen. Iets ertussenin miste, en dat is wat wij gemaakt hebben. Ikzelf? Ja, ik zou er zeker van gebruik hebben gemaakt toen. En ook als je je goed voelt, is er bij ons genoeg te vinden. Wij hebben het liever niet over stress, maar over mentale veerkracht. Dat is voor iedereen goed. Op ons platform voorkom je dat je mentale problemen krijgt. Zo moet je het zien.’’

Met dat ‘wij’ bedoelt e-Health specialist Van Dekken ook zorgmanager Jona Mol, bekend met de geestelijke gezondheidszorg. ,,Sjoerd en ik kwamen elkaar tegen nadat we eerder hadden samengewerkt bij GGZ Friesland. We kregen het erover en concludeerden samen dat zoiets wat wij voor ogen hadden nog niet bestond. Dus besloten we het zelf te gaan maken.’’

In ‘het veld’ bestaan best wat e-healthoplossingen tegen stress. Wat vooral mist volgens de twee, is het menselijk contact. Van Dekken: ,,Dat is bij ons anders. We hebben een heel team specialisten verbonden aan het platform. Die geven verschillende workshops en trainingen, maar zijn er ook voor persoonlijk contact met de gebruikers. Dat kan ook anoniem.’’

Die workshops zelf zijn ook live en vooral interactief. Gebruikers kunnen reageren, ervaringen delen, chatten, polls invullen. Mol: ,,En soms is het echt een werkcollege. Dan zijn ze bezig met het schrijven van eigen plannen bijvoorbeeld. Of we doen meditaties waaraan alle cursisten gewoon meedoen. Dat is veel effectiever dan communicatie die maar één kant op gaat.’’

Duizend mentale sporters

De online sportschool voor mentale fitheid wordt nu vooral via bedrijven aan de man gebracht. Werkgevers nemen een abonnement en bieden hun werknemers zo de mogelijkheid op een laagdrempelige manier aan hun geestelijke gezondheid te werken. Mol: ,,Wij geloven dat je net zo voor je geest moet zorgen als voor je lichaam. En steeds meer werkgevers zijn het daarmee eens.’’

De startup groeit. En dat moet ook, want de twee oprichters willen zo veel mogelijk mensen de helpende hand bieden. Het aantal online sessies moet nog flink toenemen en daar werken ze hard aan. Inmiddels biedt de online sportschool onderdak aan zo’n duizend ‘mentale sporters’. Om dat aantal flink omhoog te brengen, is de volgende stap nu een online sportschool voor de particuliere markt. Nog vóór de zomer moet dat moment komen.

,,Wij geloven er heilig in dat dit de zorg gaat helpen’’, zegt Sjoerd van Dekken. ,,Mentale klachten kunnen leiden tot ongemakken die uiteindelijk zorg behoeven. Wie mentaal veerkrachtig is, kan meer aan en komt minder snel bij de huisarts of bij een specialist terecht.’’ Om die reden voeren de twee gesprekken met werkgevers – die een instrument tegen uitval door ziekte in handen krijgen – en zorgverzekeraars, die mogelijk kosten kunnen besparen.

De NOM Preventie Challenge is van belang om die stap naar de markt mogelijk te maken. ,,We willen veel feedback verzamelen om het product steeds beter en uitgebreider te maken. En we hebben ook uitgekiende marketing nodig om zo veel mogelijk mensen te bereiken. Daar zou het geld dat bij de challenge hoort ons goed kunnen helpen, net als de ondersteuning door de NOM.’’