Klantenreview met Gert Maneschijn en René Bultje Medeoprichters van WeedaGo door NOM

Weed A Go001 1

WeedaGo werkt aan robots die met behulp van kunstmatige intelligentie onkruid herkennen en plantspecifiek bestrijden. Niet onbelangrijk, want onkruiddruk vormt een ernstige economische bedreiging voor de landbouwsector. De veldrobot die nu gereed is en productie gaat draaien richt zich op het bestrijden van ridderzuring. Ridderzuring is een hardnekkig en lastig onkruid dat zich snel kan verspreiden en een plaag is voor agrariërs, met name voor melkveehouders. Want waar ridderzuring groeit, groeit geen gras.

Wat was de reden om mee te doen aan het Business Innovation Program Food (BIPF)?

We kwamen erachter dat we meer marktkennis nodig hadden om het bedrijf tot een succes te maken. Levert WeedaGo nu een product of een dienst? En op welke klant ga je je focussen? Om die vragen te beantwoorden bood het BIPF ons de mogelijkheid om onder meer in de vorm van klantinterviews diepgaand marktonderzoek gedaan.

Weed A Go001 1 150×150

Wat heeft het programma je opgeleverd?

Wellicht nog meer dan op voorhand gedacht. We kregen een soort methode aangereikt om ons een goed inzicht in de marktbehoefte te verschaffen. Zo zagen we in eerste instantie de agrariërs zelf als onze voornaamste doelgroep. Alleen: als een agrariër een robot aanschaft belandt ie na de onkruidbestrijding een tijd lang in de schuur. Dat is niet bepaald kostenefficiënt. Beter is, bleek uit de klantinterviews, om de robot in combinatie met de drone als een dienst te leveren aan loonwerkers. Simpelweg omdat een loonwerker meerdere agrariërs in zijn portefeuille heeft.

Weed A Go001 1 150×150

Hoe heb je de samenwerking met de NOM ervaren?

Uitstekend. Het contact verliep soepel en de begeleiding tijdens het BIPF was professioneel en behulpzaam. Het was mooi om af en toe uitgebreid te sparren met de mensen van de NOM. Hoe zit je erin? Welke markt is voor jullie aantrekkelijk en zien jullie partijen waarmee je zou kunnen samenwerken? Ook daar hebben we veel aan gehad.

Weed A Go001 1 150×150

Zou je het BIPF bij een ander aanbevelen en wat zou jij dan willen zeggen?

Een volmondig ja. Er wordt een bewezen en waardevolle aanpak gehanteerd. Tegelijkertijd is het contact met de andere deelnemende bedrijven interessant en leerzaam. Wel word je in een snelkookpan gestopt om marktonderzoek te doen. Er wordt van je verwacht dat je periodiek iets opgeleverd. Die tijdsdruk zorgt ervoor dat je scherp blijft en betere keuzes maakt.

Weed A Go001 1 150×150