‘Vanhulley verandert levens’

‘Vanhulley verandert levens’

Het merk Vanhulley zit in elke vezel van de oprichter. Jolijn Creutzberg bouwde een bedrijf op de kernwaarden ‘lef, plezier en eigen’ en wist daarmee een beweging te creëren die haar nog steeds verrast, ontroert én inspireert in ondernemerschap. In het Groningse naaiatelier – te midden van een nieuwe lichting medewerkers – vertelt ze over haar organische ontwikkelpad.

Jolijn studeerde psychologie en bedrijfskunde, runde bijna twee decennia haar eigen projectbureau Creutzberg en had altijd ondernemende ideeën. Eén ervan was boxershorts maken van overhemden die niet meer gedragen worden, maar te goed zijn om weg te gooien. Inmiddels zijn de boxers van Vanhulley een begrip en maakt het bedrijf nog veel meer mooie producten van (bedrijfs)textiel dat anders op de afvalberg verdwijnt. Net zo uniek als de collectie, is de jaarlijks wisselende naaiploeg: elke zomer start er een nieuwe groep vrouwen, die met een opleiding én de werkervaring bij Vanhulley een stap op de arbeidsmarkt zetten.

Flow volgen

‘Vanaf het moment dat ik met anderen ging praten over mijn idee om een lokale boxerfabriek te starten, is er een reis in gang gezet over wegen die ik vooraf niet eens kende’, vertelt Jolijn. ‘Het was een commercieel plan en wat er nu staat, is een sociale onderneming. Maar wel eentje waar de klant koning is, want zonder verkoop kunnen wij geen impact maken. De verrassende wendingen onderweg hebben mij geleerd dat het weinig zin heeft een businessplan in beton te gieten. Je moet gewoon beginnen en open staan voor wat er op je pad komt. De flow volgen. En blijven vernieuwen, want ook al heeft Vanhulley een grote gunfactor, ons bedrijf is fragiel.’

‘Die kwetsbaarheid verrast de meeste mensen. We hebben een kloppend verhaal dat velen aanspreekt, krijgen regelmatig publiciteit en hebben een mooi klantenbestand. Toch moeten we elk jaar hard werken voor voldoende betaalde opdrachten. Eén van de grootste lessen die ik met dit bedrijf heb geleerd is: kill your darlings. Voor mij was de boxershort heilig en die focus heeft me in de startfase ver gebracht. Maar om overeind te blijven, was een bredere collectie nodig. Business-to-business werken met bedrijfstextiel bleek een gouden zet. In alles wat we maken zit nog steeds het hart van Vanhulley. Ook in de mondkapjes die we vorig jaar in grote aantallen maakten. Hoe naar de aanleiding ook was, het bracht ons winst waarmee we weer investeren in nieuwe mogelijkheden.’

‘Vanhulley verandert levens’

Verschil maken

Als voorvrouw haalt Jolijn bij Vanhulley het beste uit zichzelf. ‘Met dit bedrijf valt alles samen: van mijn liefde voor mensen en ondernemen tot mijn behoefte aan veelzijdig bezig zijn. Mijn opzet was niet per se het starten van een sociale en duurzame onderneming, ik had simpelweg een idee en ik zag een markt. Zodra ik aan de slag ging met vrouwen die graag werkervaring willen opdoen, gebeurde er iets wat ik niet voorzag: zij groeiden zo in hun ontwikkeling, dat ik besefte waar we met Vanhulley écht verschil konden maken. Vanaf dat moment verschoof mijn missie en stond de inzet van gemotiveerde vrouwen centraal. Zij verdienen een kans en het geeft mij grote voldoening om te zien welke beweging we in gang zetten.’

‘Vanhulley verandert levens. Elk jaar zie ik het opnieuw gebeuren en toch verrast en ontroert die impact me elke keer opnieuw. Het is bijna verslavend om zoiets teweeg te brengen. Behalve mooie producten maken, is een grote kwaliteit van Vanhulley dat we vrouwen een zetje geven dat wérkt. Dat zij nieuwe stappen zetten in hun leven, inspireert mij op mijn beurt om met Vanhulley stappen te blijven zetten. Wij kunnen hier in Groningen iets dat elders ook kan, daarom onderzoeken we de mogelijkheden voor een tweede atelier in Rotterdam. Vrouwen genoeg die we verder kunnen helpen. Een ander ontwikkelpunt is meer samenspel met het lokale bedrijfsleven, voor bewustwording van het belang van sociaal ondernemen. Wat wij hier doen, is het nieuwe normaal.’

Behalve mooie producten maken, is een grote kwaliteit van Vanhulley dat we vrouwen een zetje geven dat wérkt.
Jolijn Creutzberg, Vanhulley

Les in loslaten

Talentontwikkeling is een essentieel onderdeel van het traject dat medewerkers bij Vanhulley doorlopen. Hoe zit het met de ontwikkeling van Jolijn zelf sinds ze in 2012 dit bedrijf startte? ‘Als ondernemer ben ik echt meegegroeid. Vooral hoe het werkt met gemeenten, openbaar bestuur, politiek en regelgeving was een ontdekkingstocht. Nog altijd leer ik van wat er onderweg op mijn pad komt. Al zit Vanhulley inmiddels diep in mijn vezels en weet ik precies hoe ik het wil hebben. Met als valkuil dat het bedrijf te afhankelijk is van mij. Op dat punt ben ik nog volop in ontwikkeling, zeker nu ik de zestig nader.’

‘Het voordeel van groei is dat ik – naast de naaisters, vrijwilligers en stagiaires – een geweldig team van vijf vakmensen om me heen heb verzameld, inclusief een manager voor de organisatorische kant. Ik bewaak het merk en de uitstraling nog steeds, al is het soms vreselijk dat ik óveral expliciete ideeën over heb. Dat blijft een les in loslaten. Tegelijk ben ik blij met de ruimte die het team mij geeft. Blijven ontwikkelen is wat ik het liefste doe. Daarom spreek ik me steeds vaker uit over de maatschappelijke rol van sociale ondernemingen. Wij zijn een brug tussen vrouwen die graag willen werken en de krappe arbeidsmarkt. Daarmee zijn we – nog los van het feit dat we materialen hergebruiken – een wezenlijke schakel in een duurzame samenleving.’

‘Vanhulley verandert levens’