Neem contact op
Personeel aannemen. Het is bijna onvermijdelijk als je je bedrijf wilt laten groeien. Vroeg of laat kun je het niet meer allemaal zelf en heb je mensen om je heen nodig. Maar niet iedereen voldoet, dus is het belangrijk dat je goed personeel aanneemt. In dit artikel vertellen we je waar je op moet letten als je (bijvoorbeeld als zzp’er) personeel wilt aannemen.
Als oprichter en bedrijfseigenaar weet jij waarschijnlijk het beste wat je bedrijf nodig heeft en misschien moet je daarom personeel aannemen. Jouw visie beïnvloedt alles. Daarom is het logisch dat je zelf verantwoordelijk bent voor het aannemen van het juiste personeel. Met een kleine beetje nadenkwerk en planning kom je gelukkig al heel ver. Maar het begint bij de juiste strategie.
Het aannemen van het juiste personeel zou eigenlijk al verweven moeten zitten in je businessplan. Daarin heb je als het goed is al nagedacht hoe de groei van je bedrijf er de komende jaren uitziet, en welke rollen of mensen je daarvoor nodig hebt.
Voordat je een vacature uitzet, kun je al over een heleboel dingen duidelijkheid hebben. Ten eerste moet je zorgen voor de goede prioriteit. Wat heeft je team als eerste nodig om te groeien, en wat zijn de taken van de nieuweling? Denk ook alvast na over zaken als het budget en het dienstverband dat je wilt aanbieden.
Zolang je een eenmanszaak hebt of zzp’er bent, ben je de enige die verantwoordelijk is voor en invloed heeft op de bedrijfscultuur. Dat verandert zodra je personeel aanneemt. Daarom is het raadzaam om van tevoren na te denken over de cultuur die er nu is en die je in de toekomst wilt. Hoe duidelijker dit voor jezelf is, hoe makkelijker het is om toekomstige medewerkers eraan te staven.
In de huidige markt is er meer vraag naar goede medewerkers dan aanbod. Daarom zul je jezelf moeten verkopen aan potentiële werknemers. Een goed salaris is niet genoeg om de beste mensen te werven. Misschien heb je ze veel vrijheid te bieden om hun eigen werk in te richten? Krijgen ze veel tijd om zichzelf te ontwikkelen? Bedenk wat jouw bedrijf zo uniek maakt dat de beste mensen alleen bij jou willen werken.
Let er wel op dat je niet wanhopig wordt. Het duurt misschien even om de perfecte kandidaat te vinden, maar dit is geen moment voor compromissen.
Er zijn een aantal uitdagingen waar je mee zult moeten dealen als je personeel gaat aannemen. Hieronder zetten we 3 belangrijke zaken voor je op een rij.
Omdat er veel werk is en weinig mensen om dat werk te doen, is de concurrentie op de arbeidsmarkt groot. Dat betekent dat je concurreert met grotere bedrijven, die allerlei voordelen hebben ten opzichte van jouw kleine bedrijf. Denk aan een pensioen, opleidingsmogelijkheden en een hoger salaris.
Maar dat zegt niet alles. Jouw relatief kleine bedrijf is veel slagvaardiger en minder bureaucratisch. Dat betekent dat jouw toekomstige medewerker de kans krijgt het verschil te maken, wat een hoop voldoening kan geven.
En dan gaat het niet over de kandidaten. In veel gevallen zijn bedrijfseigenaren helemaal niet zo goed in het aannemen van het juiste personeel. Ze maken keuzes vaak op hun onderbuik, dat is niet altijd een goed idee. Of je gaat voor de goedkoopste kracht, ook een slecht uitgangspunt. Wees realistisch over je eigen kunnen.
De cv’s stromen binnen, maar de juiste kandidaat zit er maar niet tussen. Dat kan erg frustrerend zijn. Waarschijnlijk heb je geen budget om een recruiter in te huren, dus kun je het beste je eigen netwerk inzetten. Vraag gerust eens rond of iemand nog mensen weet.
Personeel aannemen is een belangrijke en grote stap in de groei van je bedrijf. Ga daarom niet over 1 nacht ijs. Let goed op de aandachtspunten en bereid je voor op de uitdagingen. Voordat je het weet, heb je de perfecte kandidaat.
Tot slot willen we je nog een paar concrete tips geven bij het aannemen van personeel.
Heb je nog niet de financiële middelen om personeel aan te nemen? Download dan onze whitepaper en ontdek wat er moet gebeuren om investeerders aan je te binden! Ja, ik wil investeerders!
Deel deze pagina: