Terug naar het overzicht

Waarom heb ik een businessplan nodig?

28-02-2019

De kans is groot dat je je onderneming bent gestart zonder businessplan op te stellen. Misschien heb je wel wat zaken op papier gezet, maar is het er nooit van gekomen dat uit te werken tot een businessplan. Daar is niets mis mee, maar nu vraag je je af: heb ik een businessplan nodig? Het antwoord is ja. Als je tenminste wilt groeien met je bedrijf.

Ja, het klopt dat het veel tijd kost om een businessplan op te stellen. En dat niet alleen, het is ook niet altijd een even makkelijke klus. Maar na het lezen van dit artikel weet je precies waarom een businessplan onmisbaar is als je je bedrijf wilt laten groeien.

Wat is een businessplan?

Heel simpel gezegd is een businessplan een soort routekaart. Je beschrijft welke doelen je met je bedrijf wilt behalen en hoe je die doelen gaat bereiken. Je vertelt onder andere over de organisatie, je ideale teamsamenstelling, je product, de markt en marktpotentie, het verdienmodel, je marketing en financiële prognoses.

Alle dingen die voor jou misschien al heel vanzelfsprekend zijn, schrijf je op in je businessplan. Dat betekent trouwens niet direct dat het een enorm verhaal moet worden. Kort en krachtig werkt vaak net zo goed, in sommige gevallen is het zelfs beter. En daar komt bij dat je businessplan ook een soort werkdocument is. Het groeit, net als je bedrijf.

3 redenen waarom een businessplan opstellen nodig is

Een businessplan opstellen heeft allerlei voordelen. Hieronder zetten we 3 belangrijke voordelen voor je op een rij.

1. Een businessplan zorgt voor focus

Als je wilt groeien, is het belangrijk dat je je spaarzame tijd en energie in de juiste dingen steekt. Dat is al lastig als je in je eentje werkt, laat staan als je groeit en meerdere teamleden moet aansturen. Een businessplan kan in dat geval zorgen voor focus. Door steeds terug te vallen op de doelen die je hebt gekozen en uitgeschreven in het businessplan, kun je checken of je nog steeds de juiste dingen doet. Ook is het een perfect document om je personeel te laten zien wat je voor ogen hebt.

2. Het is nodig om financiering te krijgen

Om te kunnen groeien, heb je meestal investeerders nodig. Je moet banken, business angels, venture capital-partijen en andere investeerders overtuigen om te investeren in jouw bedrijf. Ze steken alleen geld en tijd in je bedrijf, als je ze het vertrouwen geeft dat je bedrijf succesvol en winstgevend gaat zijn.

Een goed businessplan helpt daarbij. Het laat zien dat je je bedrijf serieus neemt, dat investeerders inzicht krijgen in je visie en wat je verwacht aan winst en inkomensstromen.

Als je een businessplan wilt gebruiken om investeerders voor je te winnen, probeer je dan zo goed mogelijk in je lezer te verplaatsen en pas daar de toon en stijl op aan.

Investor ready worden? Lees er alles over in onze whitepaper! 

Businessplan opstellen. Waarom heb ik een businessplan nodig? NOM investeringen

3. Je houdt grip op je liquiditeit

Een belangrijk onderdeel van het businessplan is de liquiditeitsprognose. Hier zet je voor de komende 36 maanden de verwachte inkomsten en uitgaven bij elkaar. Dit is een perfect instrument om in de gaten te houden of je nog op het juiste spoor zit. Zie je bijvoorbeeld dat je inkomsten wel erg achterblijven bij je prognose, dan moet je bijsturen.

Businessplan opstellen: dit mag niet ontbreken

Een incompleet businessplan is zo goed als waardeloos. Zorg er daarom voor dat je in ieder geval nadenkt over de volgende vragen:

  • Zijn alle competenties aanwezig in je team?
  • Wat is de klantbehoefte en hoe speelt mijn product daarop in?
  • Wat is de markt die je gaat bedienen en wat is het potentieel?
  • Wie zijn je concurrenten en waarin ben je onderscheidend?
  • Hoe ga je inkomsten genereren?
  • Hoe ga je potentiële klanten benaderen?
  • Hoe is de aansluiting op de markt? Is er tractie?
  • Wie doet wat, wanneer en tegen welke kosten?

Tot slot kijk je naar de financiën. De liquiditeitsprognoses, winst-en-verliesrekening en balansprognoses voor de komende drie jaar.

 Tot slot: valkuilen bij het opstellen van een businessplan

Voordat je aan de slag gaat met je businessplan, willen we je wijzen op een aantal fouten die we regelmatig voorbij zien komen.

Te optimistisch

Natuurlijk wordt jouw bedrijf een enorm succes. Maar kijk uit voor ongebreideld optimisme. Je kunt niet in een rechte lijn naar boven groeien. Je krijgt te maken met financiële tegenvallers. Vergeet ook vooral niet rekening te houden met een financiële buffer en neem dit eventueel mee in een financieringsaanvraag.

Onderschat de concurrentie niet

Je zult niet de eerste zijn die de concurrentie onderschat. En als dat gebeurt, kun je er zeker van zijn dat dat enorme gevolgen heeft voor je bedrijf en de geloofwaardigheid van je businessplan. Wees realistisch.

Je businessplan hangt als los zand aan elkaar

En dat is funest voor de geloofwaardigheid en leesbaarheid. Het is belangrijk dat er een koppeling is tussen de verschillende hoofdstukken in het businessplan. Beschrijf je bijvoorbeeld in het eerste hoofdstuk dat je de organisatie gaat uitbreiden, dan moet dat terugkomen in de financiële prognoses. Zeg je dat je gaat investeren in de ontwikkeling van je product, maar staat daar niks over in het hoofdstuk over de financiën, dan sla je de plank mis. Een handig hulpmiddel bij het uitschrijven van je businessplan is het Business Model Canvas.

Investor ready worden?

Een businessplan is onmisbaar als je investeerders zoekt. Wil je weten wat je nog meer moet doen om investor ready te worden? Download dan onze whitepaper!

Ja, ik wil investeerders!


Meer lezen

Gerelateerde kennis artikelen


Aanmelden voor de NOMMER