Yme Sake Boonstra en Tette Boekema van The DJ Company
  • IT
  • Internationaliseren

The DJ Company kijkt over de landsgrenzen

Met jaarlijks zo’n 3000 boekingen zijn ze in Nederland al marktleider. Nu mikt The DJ Company ook op expansie daarbuiten. Zo werd vorig jaar gestart in België en zijn er, met ondersteuning van GroBusiness, serieuze plannen om het concept ook elders in Europa uit te rollen. Stap voor stap, uiteraard, want internationaal ondernemen doe je niet zomaar. Er komt nogal wat bij kijken.

The DJ Company roept al snel associaties op met grote festivals en clubfeesten. ‘Maar wat wij doen is net even anders’, lacht medeoprichter Yme Sake Boonstra van het Groningse bedrijf. ‘Wij focussen ons op kleine feesten als verjaardagen en bruiloften. Of meer concreet: The DJ Company is een online platform waar je heel makkelijk een dj kunt boeken en je feest kunt beheren. Klanten kunnen op het platform hun wensen en de feestlocatie, inclusief eventuele bijzonderheden, doorgeven. Op basis daarvan, en de evaluaties van de dj, wordt aan de hand van een algoritme een juiste koppeling gemaakt.’

Kaapverdië

Yme Sake richtte het bedrijf zo’n twaalf jaar geleden op met Tette Boekema, een jeugdvriend die hij had leren kennen op het Stedelijk Gymnasium in Leeuwarden. Samen studeerden ze Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en ontwikkelden tegelijkertijd een passie voor kitesurfen. Tijdens een surftrip op Kaapverdië raakten ze in hun hotel in gesprek met een Deense jongen. Het was hen opgevallen dat hij, tussen het surfen door, regelmatig achter zijn laptop zat. Vanwaar eigenlijk? Was hij wellicht aan het mailen met zijn vriendin? Nee, dat was niet bepaald het geval, hoorden ze. ‘Hij bleek vanuit daar een DJ bedrijf in Kopenhagen te runnen’, vertelt Yme Sake. ‘Onze interesse was meteen gewekt ‘

Niet dat Tette en Yme Sake in die periode heel veel met de wereld van Dj’s hadden. Helemaal niet eigenlijk. Of zoals Yme Sake het zelf zegt: het hadden net zo goed tandenborstels kunnen zijn. ‘Het was de vrijheid die ons zo aansprak’, verduidelijkt hij. ‘Dat je de regie over je werk/privé balans op een mooie manier zelf in handen kunt houden. Een jongensdroom, zeker voor surffanaten zoals wij. Naarmate de Deen meer over zijn activiteiten vertelde, werden we steeds enthousiaster. Een maand later hebben we hem opgezocht in Kopenhagen en raakten we ervan overtuigd dat het ook in Nederland potentie had. In de basis deed hij nagenoeg hetzelfde wat wij nu met The DJ Company doen, maar dan kleinschaliger.’

Eerste offerte-aanvraag

Terug in Nederland werd een bedrijfsplan gemaakt en al snel gestart met het bouwen van een website. Yme Sake was destijds nog bezig met de afronding van zijn master en de inmiddels afgestudeerde Tette deed de online marketing voor een reisorganisatie in de Groninger binnenstad. Na de livegang van de website volgde nog dezelfde avond een eerste offerte-aanvraag. ‘Een zekere meneer Dubois uit Brabant wilde voor één van zijn kinderen een feest organiseren en zocht daarvoor een DJ’, herinnert Yme Sake zich nog als de dag van gisteren. ‘Vanaf dat moment is het allemaal gaan lopen.’

Krachtig platform

In de loop der jaren is The DJ Company in alle opzichten flink gegroeid. Er is een krachtig platform ontstaan, inclusief de daaraan gekoppelde systemen, waar klanten eenvoudig een dj kunnen boeken. Ook krijgen zowel klanten, dj’s als de locaties de beschikking over een eigen online omgeving. In zo’n omgeving kunnen ze het feest beheren en relevante informatie uitwisselen en bekijken. ‘Natuurlijk, de dj’s zijn in ons concept enorm belangrijk. Toch hebben we er bewust voor gekozen om de dj in onze marketinguitingen niet centraal te stellen’, benadrukt Yme Sake. ‘Simpelweg omdat op onze feesten de mensen voor het feest zelf en niet voor de dj komen. Dat is ook de reden waarom je bij ons uitsluitend allround dj’s kunt boeken. Dj’s dus die niet een specifiek genre, maar vrijwel alles draaien. Voor jong en oud. Van jaren 70 en 80 muziek tot de top 40 van nu, en alles wat daartussen zit.’

DJ-Company008

10.000 tevreden klanten

Klantreviews zijn leidend in de activiteiten van The DJ Company. Als marketingtool, maar ook om te kijken waar nog verbeterpunten liggen. Tegelijkertijd zijn de klantreviews belangrijk voor de koppeling met de klant. De klant kan zelf geen specifieke dj kiezen, maar wel aangeven hoe de dj in de reviews beoordeeld moet zijn.

Groei is voor Yme Sake en Tette nooit een doel op zich geweest. Ze zien het eerder als het resultaat van het plezier dat ze beleven om met de rest van team aan het bedrijf te bouwen. Toch werd een tijdje geleden een ambitieus doel geformuleerd. ‘In 2027 willen we 10.000 tevreden klanten hebben’, vertelt Yme Sake. ‘En ja, dat ga je in Nederland waarschijnlijk niet redden. Daarvoor zul je de grens over moeten. Vandaar dat we nu ook in België zijn begonnen. Waarom juist België? Dat had alles te maken met de taal. Het platform was tot voor kort niet multi-talig en multi-regionaal ingericht. Dat zullen sommigen wellicht zien als een beginnersfout. Maar ja, we hadden twaalf jaar geleden nooit voorzien dat het deze kant op zou gaan. Inmiddels beschikt het platform over een nieuw framework, gekoppeld aan ons CRM-systeem, zodat we straks per land alles kunnen beheren.’

In België begint The DJ Company aardig op stoom te komen. Wel bleek dat onze zuiderburen online minder snel boeken, zonder vooraf iemand te spreken. Dat obstakel is overwonnen nu het bedrijf recent een Belgische salesman heeft aangetrokken. Na België is het, zoals het ernaar uitziet, de beurt aan Duitsland. Om daarna het concept internationaal nog verder uit te rollen.

GroBusiness

Naast mogelijkheden levert internationaal ondernemen ook best wat hobbels op: andere (fiscale) wet- en regelgeving, andere culturen, gewoonten, subsidiemogelijkheden en meer. Om zich zo goed mogelijk op de kansen en risico’s voor te bereiden zocht The DJ Company contact met Wessel de Vries, themaspecialist internationaal ondernemen bij GroBusiness en YnBusiness’.

‘In Nederland weten we precies wat we aan het doen zijn’, licht Yme Sake toe. ‘Maar internationaal ondernemen is toch wel andere koek. Juist daarom is het waardevol om je vragen en onzekerheden te kunnen voorleggen aan iemand als Wessel. Door zijn internationale ervaring kun je met hem over tal van relevante onderwerpen sparren op inhoud. Daarnaast beschikt hij over een enorm netwerk, waar we nu al van profiteren. Zo heeft Wessel ons, met het oog op marktverkenningen in specifieke landen, gekoppeld aan de Hanzehogeschool en NHL Stenden. En kort nadat we aangaven graag van andere internationale ondernemers te willen leren, zaten we al aan tafel met een bedrijf dat al geruime tijd in Duitsland actief is. Je hoeft het wiel tenslotte niet opnieuw uit te vinden.’

En het surfen?

Internationaal ondernemen kost tijd, aandacht en energie. Zeker voor een bedrijf als The DJ Company dat ook in eigen land nog volop groeikansen heeft. Is er voor Yme Sake en Tette überhaupt wel ruimte om te surfen? ‘Hoewel iets minder, doen we dat nog steeds hoor’, glimlacht Yme Sake. ‘Onze werk/privé balans en die van onze medewerkers blijven we scherp in de gaten houden. We ondernemen nooit ten koste van alles, integendeel.’