Aan wereldwijde uitdagingen heeft de watersector geen gebrek. Door vervuilingen als microplastics, PFAS en medicijnresten en door verstedelijking, bevolkingsgroei en klimaatverandering wordt de roep om duurzame oplossingen (in alle talen) steeds luider. In Noord-Nederland worden meters gemaakt met innovaties die efficiënt omgaan met water, energie en grondstoffen. Dat allemaal dankzij een bijzonder ecosysteem waarmee kennis en innovatie versneld naar de markt worden gebracht. Op de volgende pagina’s leggen we uit wie en wat een rol spelen.
Met behulp van het ecosysteem kunnen innovatieve bedrijven samen met kennisinstellingen, overheden, adviseurs en andere ondernemers zichzelf verder ontwikkelen en sneller innovaties realiseren. Ze worden hierbij ondersteund door faciliteiten op het gebied van onderzoek, opschaling en demonstratie, huisvesting en financiering en subsidies. De fysieke plek van het bijzondere systeem is sinds 2003 de WaterCampus in Leeuwarden. ‘We zijn altijd op zoek naar ontbrekende schakels; innovatieve bedrijven die het ecosysteem verder kunnen versterken’, zegt NOM-projectmanager internationaliseren Reinder de Jong. Zo’n schakel is nu bijvoorbeeld quaternary treatment, vertelt hij. Dit is de vierde fase van waterzuivering, die verder gaat dan de traditionele behandelingen; primaire zuivering verwijdert grotere vaste stoffen, secundaire zuivering maakt gebruik van biologische processen om organische vervuiling af te breken, tertiaire zuivering verwijdert resterende vervuiling zoals nutriënten en ziektekiemen. De Jong legt uit dat deze behandeling wordt toegepast wanneer een zeer hoge waterkwaliteit vereist is, bijvoorbeeld voor drinkwater hergebruik, industriële processen of lozing in kwetsbare milieus. ‘Het zijn slimme processen om microverontreinigingen, geneesmiddelen, hormonen, pesticiden en nieuwe verontreinigende stoffen te verwijderen die in eerdere stappen niet worden aangepakt’, zegt hij.
Door in te zetten op groei, spin-off en acquisitie kunnen we als ontwikkelingsmaatschappij de watersector nog sterker maken en zorgen dat toeleveranciers en maakindustrie daarvan profiteren. Reinder de Jong, NOM
Door in te zetten op groei, spin-off en acquisitie kunnen we als ontwikkelingsmaatschappij de watersector nog sterker maken en zorgen dat toeleveranciers en maakindustrie daarvan profiteren.
Om de internationale herkenbaarheid en impact van de regio te versterken wordt bij het speuren naar nieuwe schakels ook over de grens gekeken. Niet alleen naar gevestigde bedrijven die vanuit Noord-Nederland verder willen groeien, maar ook naar bedrijven die met behulp van partners op de WaterCampus hun innovatieve idee verder willen ontwikkelen. De Jong hoopt dat die laatste categorie straks net als hun Nederlandse collega’s in aanmerking komt voor financiering vanuit het NEW-fonds. Die hoofdletters staan voor Netherlands Enabling Water Technology. Met dit fonds stimuleren Wetsus, Deltares en Rijksuniversiteit Groningen samen met de NOM kansrijke initiatieven op het gebied van watertechnologie. ‘Zonder de financiële ondersteuning vanuit dit fonds zullen veel goede ideeën op watertechnologiegebied de markt uiteindelijk niet halen. Het zou mooi zijn als ook buitenlandse bedrijven een beroep kunnen doen op het fonds.’ Ook het WTEX10-programma vanuit de ministeries van EZ en I&W is een belangrijke, zo leren we. ‘Water Alliance werkt inmiddels ruim twee jaar aan dit programma, waarbij ze samen met Nederlandse bedrijven actief zijn in Zuid-Europese landen als Spanje, Portugal en Italië en daarnaast ook de UK en de VS’, aldus De Jong.
Naast het oplossen van maatschappelijke uitdagingen is de watersector van grote betekenis voor de regionale en nationale economie, stelt De Jong. ‘Watertechnologie is een enabling technology. Er is een grote spin-off naar andere sectoren, want een innovatie moet ook worden gemaakt. Er zit een hele maakindustrie achter. Voor de eindproducten, maar ook voor membranen, sensoren, monitoring systemen, IT-platformen. Door in te zetten op groei, spin-off en acquisitie kunnen we als ontwikkelingsmaatschappij de watersector nog sterker maken en zorgen dat toeleveranciers en maakindustrie daarvan profiteren.’
Dankzij het ecosysteem konden wij als deeptech startup in een complexe markt versnellen, zowel qua technologie als markttoegang. De bereidheid tot samenwerken is hier uitzonderlijk groot. Frans van Uffelen | manager marketing en communicatie HULO
Dankzij het ecosysteem konden wij als deeptech startup in een complexe markt versnellen, zowel qua technologie als markttoegang. De bereidheid tot samenwerken is hier uitzonderlijk groot.
De Water Alliance werd al even aangestipt. Het is in het NoordNederlandse ecosysteem de netwerkorganisatie die inmiddels is uitgegroeid tot een écht powerhouse. Met als doel het bevorderen van business ondersteunt de Water Alliance haar inmiddels ruim tweehonderd leden met innoveren en met nationale en internationale matchmaking, marketing, netwerken en business development. Directeur Hein Molenkamp kijkt met dankbaarheid terug op de opmerkelijke opmars die de organisatie heeft gemaakt, sinds de start in 2010. ‘We zijn vijftien jaar geleden klein en ambitieus begonnen als een clusterorganisatie in het Noorden. Maar we hadden met WaterCampus Leeuwarden vruchtbare grond om te groeien en zijn met veel zelfvertrouwen aan de slag gegaan om ons netwerk op te bouwen.’
Inmiddels is Water Alliance een clusterorganisatie met meer dan tweehonderd leden uit de water- en milieutechnologie-sector. Operationeel directeur Ronald Wielinga hierover: ‘Het meest belangrijk is dat we onze leden maatwerk kunnen bieden. ‘Dat kunnen we, dankzij de sterke verbindingen die we hebben met bedrijven, internationale clusters, overheden en kennisinstellingen. En dankzij onze jarenlange ervaring in nationale en internationale programma’s. Zo helpen we onze leden hun innovaties te versnellen én hun internationale bereik te vergroten, onder andere op beurzen.’ Support vanuit de overheid is daarbij cruciaal, zo vervolgt hij. ‘De overheid speelt een sleutelrol. Via programma’s als UPPWATER wordt Nederlandse kennis beter ontsloten en ingezet voor water- en milieuvraagstukken. Met initiatieven als EEN, CircInWater en WTEX10 koppelen we die oplossingen aan partijen in binnen- en buitenland.’
Eén van de bedrijven die al sinds jaar en dag vanuit het Noorden opereert is Wafilin Systems. Het Leeuwarder bedrijf ontwikkelt membraanfiltratiesystemen die de voedsel- en zuivelindustrie helpen verduurzamen. ‘We willen in de komende jaren op ons vakgebied uitgroeien tot dé kennispartner in Europa’, zegt business development director Jos van Dalfsen. ‘Onze focus ligt op verdere groei in Nederland, Engeland en Ierland. Daarnaast zien we veelbelovende groeikansen in Duitsland, Denemarken, Frankrijk en Spanje.’ De kracht van het ecosysteem schuilt volgens hem in de actieve verbinding tussen overheid, kennisinstellingen en bedrijfsleven. ‘Daardoor kunnen we sneller innoveren en samenwerkingen aangaan en met vertrouwen de stap naar het buitenland zetten.’
NOM en Water Alliance hebben ons geholpen bij het leggen van contacten met industriële koplopers, het begrijpen van de lokale marktdynamiek en het verkrijgen van middelen om onze activiteiten in Europa te versnellen. Orianna Bretschger | CEO Aquacycl
NOM en Water Alliance hebben ons geholpen bij het leggen van contacten met industriële koplopers, het begrijpen van de lokale marktdynamiek en het verkrijgen van middelen om onze activiteiten in Europa te versnellen.
In die woorden kan Frans van Uffelen, manager marketing en communicatie van HULO, zich goed vinden. Dit eveneens vanuit Leeuwarden opererende bedrijf ontwikkelde een technologie om verspilling van drinkwater tegen te gaan. Met behulp van AI, machine learning en wiskundige modellen worden bestaande data slim geïnterpreteerd, waardoor lekkages en andere afwijkingen real-time zijn te lokaliseren, classificeren en kwantificeren. ‘Dankzij het ecosysteem konden wij als deeptech startup in een complexe markt versnellen, zowel qua technologie als markttoegang. De bereidheid tot samenwerken is hier uitzonderlijk groot.’ Met Noord-Nederland als standplaats streeft HULO naar verdere groei in Europa, Zuid-Amerika en Zuidoost-Azië, waar de combinatie van verouderde leidingnetwerken en waterschaarste kansen biedt.
Verdere groei verwacht ook Desah uit Sneek. Desah is sinds januari 2025 één van de drie merken van Noardling. Hubert (oplossingen voor waterfiltratie) en Landustrie (behandelen en transporteren van (afval) water) zijn de andere merken. De krachtenbundeling staat voor 250 jaar ervaring. Het ontwikkelen en toepassen van technologieën voor decentrale afvalwaterzuiveringen is hun corebusiness. Communicatie- en marketingspecialist Reny Bergsma legt uit wat de technologie uit de waterpoortstad zo bijzonder maakt. ‘Het is wereldwijd het enige systeem waarmee in de bebouwde omgeving het zwarte en grijze afvalwater brongescheiden wordt ingezameld en behandeld. Grijswater is hier het licht verontreinigde afvalwater uit douche, wasmachine en keuken en zwartwater het sterk verontreinigde toiletwater’. De vraag naar decentrale afvalwaterzuivering groeit, ook doordat de capaciteitsdruk op de reguliere (communale) zuiveringen toeneemt, zo stelt Bergsma. ‘Daar ligt dus een kans. En de netwerken van NOM en Water Alliance helpen ons onze technologie naar de markt te brengen.’
Het meest belangrijk is dat we onze leden maatwerk kunnen bieden. Dat kunnen we, dankzij de sterke verbindingen die we hebben met bedrijven, internationale clusters, overheden en kennisinstellingen. Ronald Wielinga | Operationeel directeur Water Alliance
Het meest belangrijk is dat we onze leden maatwerk kunnen bieden. Dat kunnen we, dankzij de sterke verbindingen die we hebben met bedrijven, internationale clusters, overheden en kennisinstellingen.
Managing director Joost Paques van Paques Biomaterials in Balk vertelt dat zijn bedrijf in twee ecosystemen actief is. ‘We produceren een natuurlijk alternatief voor plastic - wel alle voordelen van plastic, maar niet de nadelen - met behulp van watertechnologie en we zuiveren ons materiaal (Polyhydroxyalkanoaat, PHA) met behulp van groene chemie, waardoor we ook actief zijn in het Chemport Europe ecosysteem.’ PHA kan voor verschillende toepassingen worden gebruikt, onder andere als alternatief voor het gebruik van conventionele plastics in verven, beton, kleding, cosmetica en in de landbouw. ‘We willen in 2050 wereldwijd, in alle stabiele en open economieën, tien miljoen ton PHA hebben geproduceerd.’ Innoveren doe je niet alleen, vindt Paques. ‘Een waarde van ons bedrijf is bold cooperation en dat kunnen we in Noord-Nederland heel goed. Overheden, onderwijsinstellingen en bedrijven gaan samen de uitdagingen aan, want die uitdagingen zijn voor elke partij afzonderlijk te groot.’
Aavalor Greentech is één van de buitenlandse bedrijven die, aangetrokken door het innovatie-ecosysteem, vanuit Noord-Nederland werken aan hun Europese expansie. ‘Het ecosysteem heeft ons een vliegende start gegeven’, zegt oprichter en CEO Aryan Aviraj. ‘We zijn geïntroduceerd bij innovatieplatforms en nutsbedrijven. Dankzij deze connecties konden we onze kansen verkennen en een pilot opzetten rond PFAS-verwijdering zodat we de laboratoriumprestaties kunnen vertalen naar robuuste prestaties in de praktijk. We richten ons in eerste instantie op Nederland, Duitsland, de Nordics en geselecteerde markten in de APAC-regio.’
Een waarde van ons bedrijf is bold cooperation en dat kunnen we in Noord-Nederland heel goed. Overheden, onderwijsinstellingen en bedrijven gaan samen de uitdagingen aan, want die uitdagingen zijn voor elke partij afzonderlijk te groot. Joost Paques | Paques Biomaterials
Een waarde van ons bedrijf is bold cooperation en dat kunnen we in Noord-Nederland heel goed. Overheden, onderwijsinstellingen en bedrijven gaan samen de uitdagingen aan, want die uitdagingen zijn voor elke partij afzonderlijk te groot.
Ook Aquacycl streek neer in Noord-Nederland. De Amerikaanse specialist in industriële afvalwaterbehandeling opende haar Europese hoofdkantoor op de WaterCampus. ‘Onze focus ligt op uitbreiding in Nederland, België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Ierland regio’s waar strengere regelgeving rond afvalwater en duurzaamheid de vraag naar gedecentraliseerde oplossingen stimuleert’, zegt CEO Orianna Bretschger. Ze noemt de ondersteuning vanuit het Noord-Nederlandse innovatie-ecosysteem van onschatbare waarde. ‘NOM en Water Alliance hebben ons geholpen bij het leggen van contacten met industriële koplopers, het begrijpen van de lokale marktdynamiek en het verkrijgen van middelen om onze activiteiten in Europa te versnellen. Hun samenwerking en toekomstgerichte aanpak maken deze regio tot een ideale omgeving om watertechnologie op te schalen.’
De NOM werkt met sectorteams die zich richten op sectoren waarin het Noorden uitblinkt. De teams zijn multidisciplinair; vanuit verschillende expertises wordt gekeken hoe je groei en innovatie in een sector kunt bevorderen. Eén van die teams is het sectorteam Watertech. Samen met ondernemers, overheden en kennisinstellingen is dit team betrokken bij het verder uitbouwen en versterken van de sector, inclusief het ecosysteem voor de watertechnologie en het aantrekken van internationale, innovatieve watertechnologiebedrijven. Daarnaast wordt geïnvesteerd in het innovatie-ecosysteem voor startups en scale-ups met programma’s voor financiering, business development en internationalisering, dit in goede samenwerking met de partnerorganisaties op en rond WaterCampus Leeuwarden.
Naast het sectorteam Watertech zijn er teams voor de sectoren AgriFood, Chemie, Energie, HTSM (high tech systems and materials), Maritiem en Life Sciences & Health. ‘Het zijn stuk voor stuk sectoren waar veel ontwikkeling is en die voor Noord-Nederland van groot belang zijn’, zegt Reinder de Jong. ‘Met de multidisciplinaire NOM-sectorteams kunnen we elke sector de aandacht geven die ze verdient en zo goed mogelijk van dienst zijn.’
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.