Ton van den Hoven, CEO FlowView Diagnostics ‘Als ondernemer moet je zelf de kansen scheppen’
  • Life Sciences & Health
  • Investeren

Ton van den Hoven, CEO FlowView Diagnostics ‘Als ondernemer moet je zelf de kansen scheppen’

Na ruim dertig jaar ondernemen in de MedTech & Life Sciences is Ton van den Hoven nog lang niet klaar. Sterker nog, met zijn huidige bedrijf FlowView Diagnostics hoopt hij in de loop van 2023 de markt op te gaan. ‘Je moet niet achter je bureau blijven zitten en denken dat mensen jou nodig hebben.’

Hij spreekt ontspannen en ronduit. In zijn woorden klinken enthousiasme en bezieling door. Het ondernemerschap zit hem merkbaar als gegoten. ‘Mijn glas is altijd driekwart vol’, zegt Ton van den Hoven, CEO van FlowView Diagnostics. ‘Ik ga makkelijk met ontwikkelingen mee en zit na een tegenvaller niet meteen in zak en as. Mijn kracht ligt vooral in het leggen van verbindingen met mensen en het neerzetten van een visie over waar en waarom we met een bepaalde technologie naartoe willen.’

Sneller en efficiënter

Inderdaad, dat laatste heeft de in het Utrechtse De Bilt geboren ondernemer inmiddels meermaals bewezen. In de MedTech & Life Sciences, om precies te zijn, de sector waarin Ton al ruim drie decennia actief is. Momenteel ligt de focus op het bouwen aan FlowView Diagnostics, een start-up uit Heerenveen die een decision support platform ontwikkelt waarmee in luttele minuten bloedanalyses worden uitgevoerd. Bloedanalyses van hoge kwaliteit, welteverstaan. Gestoeld op een verfijnd algoritme dat de hoeveelheid afwijkende bloedcellen met hoge specificiteit en sensitiviteit identificeert.

‘Het gepatenteerde algoritme haalt razendsnel de juiste informatie uit grote hoeveelheden data en helpt zo medisch specialisten bij het vroeg detecteren van afwijkende cellen in het bloed’, verduidelijkt Ton. ‘En daarmee dus ook bij het stellen van diagnoses en het sneller en efficiënter samenstellen van behandelplannen.’

De technologie komt voort uit een samenwerking tussen onderzoekers en clinici van het UMC Utrecht en het Radboudumc uit Nijmegen. De samenwerking heeft zelfs al geresulteerd in een proof of concept van de software. In het vroege voorjaar van 2020 werd Ton benaderd om het uit te bouwen tot een goede business case en een bedrijf. Met de oprichting van FlowView Diagnostics, waarvan Ton zoals gezegd CEO is, als uiteindelijk resultaat.

Flowcytometrie

Maar welk klinisch vraagstuk lag er nu concreet aan ten grondslag? ‘Om ziektepatronen te identificeren, worden grote aantallen datasets onderzocht met behulp van flowcytometrie’, begint Ton zijn uitleg. ‘Een bestaande technologie die bloedsamples analyseert met een laserstraal en datapunten registreert. Eén cel kan wel vijf tot zeven datapunten genereren. Alleen: in een gemiddelde bloedsample zitten circa 50.000 cellen. En dus kunnen er zomaar meer dan 300.000 datapunten op je scherm verschijnen. En ja, zie daar maar eens de afwijkende cellen uit te filteren. Voor de meeste laboranten en klinisch hematologen is dat bijna niet te doen. Vandaar de ontwikkeling van een algoritme dat binnen 15 minuten zorgt voor alle ondersteunende informatie. Nu moeten patiënten nog minimaal 24 uur wachten op een uitslag. Het algoritme is, kortom, zo ontwikkeld dat de analyse en de afspraak met de behandelend arts in één ziekenhuisbezoek zijn af te handelen.’

Aantoonbare positieve impact

FlowView Diagnostics valt onder de paraplu van TVH Business Consultancy, een netwerkorganisatie die Ton ruim 30 jaar geleden startte en waaraan hij samen met zijn echtgenoot en zakenpartner Saskia van den Dool leiding geeft. Met TVH Business Consultancy richten ze zich op de begeleiding van met name start-ups in de MedTech en Life-Science. Van het binnenhalen van funding en het formuleren of aanscherpen van businessplannen tot ondersteuning bij allerlei financiële zaken.

Waar zijn drijfveren liggen? ‘Ik vind het geweldig om betrokken te zijn bij technologie die een reëel medisch probleem oplost en een aantoonbare positieve impact op patiënten heeft’, antwoordt Ton onmiddellijk. Het heeft hem in de loop der jaren een schat aan kennis, kunde en ervaring gebracht. Zo bekleedde hij onder meer senior managementfuncties bij Philips Healthcare, Stentor Inc. en Cemax-icon, een bedrijf dat innovatieve oplossingen voor de radiologie en teleradiologie ontwikkelt. Ook was hij CEO en mede-oprichter van SurgVision dat in samenwerking met het UMCG een toepassing ontwikkelde om tumorcellen tijdens operaties zichtbaar te maken.

‘SurgVision hebben we in 2017 verkocht aan het Italiaanse Bracco Imaging’, vertelt Ton. ‘Ik had voor drie jaar bijgetekend, maar na tweeënhalf jaar ben ik uiteindelijk in goed overleg vertrokken. Omdat ik vond dat mijn “kindje” volwassen was en bovendien graag terug wilde naar de start-up wereld. Niet veel later volgde de oprichting van FlowView Diagnostics.’

Eerste ondernemersles

Nee, het is hem niet komen aanwaaien. Dat gebeurt bij ondernemers sowieso eigenlijk nooit, zegt hij. ‘De eerste les die ik leerde, is dat je vooral niet achter je bureau moet blijven zitten en denken dat mensen jou nodig hebben. Als ondernemer moet je zelf de kansen scheppen. Wat ik met de kennis van nu in de beginjaren van mijn ondernemerschap anders zou doen? Dan zou ik het toch iets gestructureerder aanpakken. Dat heb ik in de eerste periode niet altijd gedaan. Ik ging er gewoon voor. Nu doe ik daarentegen alles heel doordacht en met de grootst mogelijke zorgvuldigheid. Wat gaan we doen, hoe gaan we het doen en vooral: is er ook echt behoefte aan de beoogde oplossing?’

Wereldwijde uitrol

Met die klantbehoefte zit het bij FlowView Diagnostics wel goed, zoveel is zeker. Niet voor niets besloot een consortium van investeerders, waaronder de NOM en het Stepping Stone Fund, FlowView Diagnostics onlangs een financiering te verstrekken. ‘De afgelopen twee jaar hebben we de doelstellingen die we wilden behalen ook daadwerkelijk bereikt’, onderstreept Ton. ‘Voor het consortium een voorname reden om te investeren. Daarnaast zijn we sinds mei dit jaar CE gecertificeerd. Een stevige mijlpaal, want het betekent dat je theoretisch naar de markt kunt. Maar zover is het nog niet. Zo zijn we momenteel, naast het vervolmaken van het algoritme, bezig om samen met key opinion leaders te kijken hoe we de applicatie op de best mogelijke manier in ziekenhuizen kunnen inzetten. Het doel is om na de zomer van 2023 de markt op te gaan.’

Is FlowView Diagnostics straks klaar voor een wereldwijde uitrol? Die vraag kan met een volmondig ja worden beantwoord. Simpelweg omdat uitvoerig concurrentieonderzoek laat zien dat een dergelijke AI-innovatie nog nergens anders is ontwikkeld. ‘Natuurlijk, er leiden altijd meerdere wegen naar Rome’, weet Ton. ‘Maar de wijze waarop wij het probleem oplossen en de impact die het heeft voor de patiënt, de behandelend arts en de klinisch hematoloog is nagenoeg ongeëvenaard.’