SkyNRG bouwt eerste fabriek voor duurzame vliegtuigbrandstof in Europa

SkyNRG bouwt eerste fabriek voor duurzame vliegtuigbrandstof in Europa

Van duurzame brandstoffen de nieuwe standaard maken in de luchtvaart, dat is de missie van SkyNRG. Het bedrijf uit Amsterdam timmert al tien jaar aan de weg, maar zo’n vijf jaar geleden ontstond het idee om de eerste duurzame kerosinefabriek in Europa te bouwen. Sinds 2017 werkt een projectteam van SkyNRG aan de verwezenlijking van dit innovatieve concept. Inmiddels is de keuze voor de fabriekslocatie op Delfzijl gevallen. Dit maakte ook de weg vrij voor een financiering van de NOM. Kasper Spitzen van SkyNRG (Team DSL Commercial & Investments) vertelt over de plannen voor de fabriek en de samenwerking met de NOM.

100% duurzame biobrandstoffen

“Ons doel is dat de luchtvaart zoveel mogelijk gebruik gaat maken van duurzame brandstoffen. Deze brandstoffen noemen we afgekort SAF, wat staat voor Sustainable Aviation Fuels”, vertelt Kasper Spitzen. “Het businessmodel van SkyNRG bestaat uit het inkopen, mengen, verkopen en leveren van SAF, maar we kijken ook naar toekomstige technologieën en manieren om onze brandstof direct aan corporate klanten te verkopen, via Board Now. Inmiddels hebben we wereldwijd aan zo’n dertig luchtvaartmaatschappijen geleverd. Dat deden we tot nu toe met behulp van brandstoffen die we elders inkopen. De markt voor duurzame kerosine is echter enorm aan het groeien. Om aan de toenemende vraag te kunnen voldoen, is het idee ontstaan om onze eigen SAF te gaan produceren.”

De markt wordt nu nog gedomineerd door fossiele vliegtuigbrandstoffen. Deze hebben een hoge CO2-uitstoot en zijn dus erg slecht voor het milieu. “Voor auto’s bestaat er inmiddels een elektrisch alternatief. Maar we zullen de komende 20 à 30 jaar nog geen elektrische vliegtuigen zien, in elk geval niet op grote schaal”, vertelt Spitzen. “We zullen uiteindelijk een mix van oplossingen nodig hebben, maar SAF is voorlopig de enige manier om de CO2-footprint significant te verkleinen.” De biobrandstof die SkyNRG gaat produceren wordt gemaakt van afval- en reststromen, waaronder gebruikt frituurvet. “Omdat de grondstoffen die wij gebruiken een tweede leven krijgen, voorkom je extra CO2-uitstoot. We gebruiken bovendien geen niet-duurzame grondstoffen zoals sojaolie of palmolie. Alles wat we doen moet 100% duurzaam zijn.”

Aankondigingsvideo

Delfzijl biedt juiste dynamiek

Kasper Spitzen vormt samen met vijf collega’s het projectteam van DSL-01, dat de bouw van de fabriek onderzoekt, voorbereidt en uiteindelijk laat bouwen. Er moeten keuzes worden gemaakt met betrekking tot het ontwerp, de technologie en de grondstoffen, maar ook voor leveranciers, locatie en financiering. “Het is een leerzaam proces”, aldus Spitzen. “En daar heeft ook de NOM ons met name in het begin goed bij kunnen helpen. Ze hebben veel ervaring met innovaties en zijn een deskundige gesprekspartner.”

De keuze voor Delfzijl is een van de redenen waarom SkyNRG bij de NOM terecht is gekomen. “Het is een beetje een kip-of-ei-verhaal”, vertelt Spitzen. “Toen Delfzijl als mogelijke locatie in beeld kwam, zijn we als eerste gaan praten met de Provincie Groningen. Zij verwezen ons al snel door naar de NOM als gespreks- en mogelijke financieringspartner. De aanwezigheid van een partij als de NOM heeft zeker meegespeeld in onze locatiekeuze, en anderzijds waren we niet bij de NOM uitgekomen als we niet voor Noord-Nederland hadden gekozen.”

Er waren natuurlijk nog meer redenen om voor Delfzijl te kiezen. “We wisten al meteen dat het een havengebied moest worden met voldoende ruimte. De dynamiek, het ondernemersklimaat, het delen van utilities en de innovatieve mindset in de regio gaven echter de doorslag. Op het chemiepark in Delfzijl gebeurt al heel veel op het gebied van duurzame ontwikkelingen. Er zijn bijvoorbeeld plannen voor de productie van groene waterstof, waar wij in de fabriek ook gebruik van willen gaan maken. SkyNRG is nog een relatief kleine partij maar wel een met ambitieuze plannen. Het voelt gewoon heel goed en logisch om onder gelijkgestemden te zijn.”

SkyNRG bouwt eerste fabriek voor duurzame vliegtuigbrandstof in Europa

Kasper Spitzen

NOM is echte sparringpartner

De NOM biedt vroegefasefinanciering voor innovaties die zich nog in de ontwerp- of proof-of-concept-fase bevinden. In deze fase is het vaak lastig om financiering te vinden. Dat is ook de ervaring van SkyNRG. Spitzen: “Omdat we nog geen onderpand hebben, kunnen we in deze fase nog geen lening afsluiten bij een bank. Een investering van de NOM was daarom een aantrekkelijke oplossing. En omdat een ervaren partij als de NOM wilde investeren in onze innovatie, werd het gemakkelijker om daarnaast andere financierders aan te trekken. De NOM doet grondig onderzoek voordat ze besluit om te investeren en dat schept vertrouwen.”

“Wij ervaren de samenwerking met de NOM als zeer prettig en waardevol. De NOM is niet alleen investeerder, maar ook een heuse sparringpartner. Investeren is hun kernexpertise en daardoor hebben ze veel kennis en ervaring in huis. De mensen van de NOM zitten echt naast je aan tafel in plaats van tegenover je. Ze denken ook inhoudelijk mee over het project, de kansen en risico’s en het uitvoeren van haalbaarheidsstudies. Natuurlijk is de NOM kritisch, en we zijn het misschien niet altijd met elkaar eens, maar uiteindelijk wordt het product daar alleen maar beter van. Ook als de NOM niet zelf investeert, kunnen ze je onderneming goed op weg helpen.”

Eerste fabriek is nog maar het begin

Inmiddels bevindt de fabriek zich in de ontwerpfase en wordt de vergunningsaanvraag voorbereid. Daarna volgt het financieringstraject voor de daadwerkelijke bouw van de fabriek. De eerste SAF-fabriek van Europa moet in 2023 een feit zijn.

Als het aan SkyNRG ligt, dan is dit nog maar het begin: “Uiteindelijk willen we een netwerk van fabrieken opzetten in verschillende landen. Want met slechts één fabriek kunnen we natuurlijk niet aan de wereldwijde vraag naar SAF tegemoet komen. Ook innovatie vinden we belangrijk, we kijken daarom ook naar ‘future fuels’, oftewel de grondstof-technologie-combinaties van morgen. Er zijn dus genoeg uitdagingen om ons de komende jaren mee bezig te houden, we zien in elk geval een grote markt voor sustainable aviation fuels.”

Benieuwd naar financiering voor innovatie?

Wil je meer weten over innoveren en financiering voor innovaties? Download dan ons gratis whitepaper ‘Van innovatief idee naar commercieel product’.

NOM Mockup Whitepaper Innovatief Idee
Van innovatief idee naar commercieel product

In dit whitepaper leer je:

  • Hoe het innovatieproces eruit ziet en welke uitdagingen je onderweg tegenkomt
  • Welke mogelijkheden er zijn om deze vroege fase van je idee/product te financieren
  • Op welke manier de NOM als investeerder jou kan helpen