‘Zo is het plantje niet gegroeid’
  • AgroFood
  • Innoveren

‘Zo is het plantje niet gegroeid’

Welke ontwikkelingen in de voedseltransitie zijn er gaande? Waar staan we in de eiwittransitie? En hoe vertaalt zich dat naar nieuwe producten en marktkansen? Deze vragen staan centraal in de negende aflevering van NOM Talks, dé podcast over onderwerpen waar ondernemers mee te maken hebben. Van wendbaarheid tot innovatie, van financiering tot medewerkers. Onderwerpen die betrekking hebben op alle fasen van ondernemerschap.

‘De aarde warmt steeds verder op.’ Hoeveel publicaties – deze incluis – zijn er inmiddels begonnen met die zin? Het mag geen verrassing heten dat host Wim A,B. deze editie van NOM Talks ook met diezelfde zin opent. Er is nou eenmaal een verband tussen de opwarming van onze planeet en onze voedselproductie; dat is inmiddels wel aangetoond. Bovendien kunnen we die openingszin van A,B. en vele anderen niet vaak genoeg uitspreken. Met de kracht van herhaling komen we hopelijk zo snel mogelijk op het punt dat de aarde niet langer opwarmt.

Duurzame oplossingen zijn steeds interessanter als verdienmodel. Ook in de voedselindustrie, dus in de winkelschappen en op ons bord. De twee gasten die in deze aflevering van de podcast aan tafel zitten weten daar alles van. Aangeschoven zijn deze keer akkerbouwer Geert Lindenhols, eigenaar GeertsBest en Jeanine Hiemstra, Manager Marketing & Innovatie bij Ambachtelijke slager Van der Zee en Distrivers.

De twee kennen elkaar. Ze werken samen aan nieuwe producten, vertelt Hiemstra. ,,We voegen de veldbonen van Geert toe aan vleesproducten.’’ Lindenhols vult aan: ,,We vermalen de veldbonen tot meel. De gehaktballen worden er groter van.” En voedzamer. ,,Ik ben een vleesliefhebber, waarom dan niet?’’, voegt hij eraan toe.

Intrinsieke motivatie

Naast meel maakt Lindenhols bijvoorbeeld ook pasta van veldbonenmeel, vertelt hij in deze podcast. Hij breekt een lans voor zijn eigen producten. ,,Het herleidbaar zijn voedsel is zeer van belang. Dat is jarenlang in de vergetelheid geraakt.’’ Daarom heeft hij inmiddels ook een eigen productielijn. ,,Veel dingen die de landbouw geproduceerd worden, worden uit elkaar gehaald in een fabriek. Daardoor gaan gezonde voedingsstoffen verloren die de mens nodig heeft. Dat hoort niet zo, is niet netjes en zo is het plantje niet gegroeid.’’

Volgens Hiemstra hangt het succes van de voedseltransitie vooral af van intrinsieke motivatie. ,,Met een vooruitstrevende voedingsvisie van onze klanten kunnen wij als leverancier wat. Ons productontwikkelingsteam gaat daarmee aan de slag. Die speelruimte moet je krijgen van klanten. Zo kunnen we ons beleid goed neerzetten en een afzetmarkt creëren.’’ Maar die speelruimte is vaak nog steeds gebonden aan prijs, stelt Hiemstra. ,,De intrinsieke motivatie minder, dus daardoor zijn er minder snel duurzame producten.’’

Een goed verhaal

Marketing en het goede verhaal vertellen is volgens de twee gasten in deze podcast de sleutel tot een succesvolle voedsel- en eiwittransitie. Want zijn we door industrialisatie niet gewoon vergeten hoe het is om met ruimte en aandacht te koken en te eten? Hebben we bovendien niet allemaal prachtige herinneringen aan een heerlijk gerecht of een gezellig etentje?

Verhalen vertellen over die inspirerende eetbelevingen is niet voor niets het doel van de essaybundel ‘In de keuken’. Tien schrijvers delen hun ervaringen, met als één van hen de voor de meeste Noordelingen niet onbekende ondernemer Wilbert van der Kamp. Bekend van kaartjesverzender Omapost en inmiddels mede-uitbater van Nieuw Wongema in Hornhuizen, waar je – hoe voorspelbaar – eten krijgt voorgeschoteld uit de buurt, met een goed verhaal erbij.

Beleving van voedsel

Een van de modewoorden – je hoort het Hiemstra regelmatig zeggen in deze podcast – van deze tijd is ‘beleving’. Maar ondanks dat essentieel, zeggen de gasten, om ons mensen van die vergetelheid te ontdoen. Zo wil Lindenhols met zijn eigen producten en bijbehorende verhalen voedsel weer tastbaar maken. ,,Ik wil laten zien dat het anders kan. Zo blijk ik afgelopen augustus de eerste Nederlandse mayonaise op de markt te hebben gebracht. Dat het buitenlands moet zijn, klopt van geen kant. Willen we daar met elkaar iets van zeggen, dan moeten we het ook met elkaar doen.’’

Die beleving ontstaat onder andere als de ketens meer gaan samenwerken. En wanneer we collectief de verhalen blijven vertellen. Voor wie gelooft in de kracht van herhaling, zeggen Hiemstra en Lindenhols, is de markt heel groot. Deze negende aflevering van NOM Talks zit vol voorbeelden.