Tips die je helpen bij het valideren van je startup

Drie NOM collega's op het kantoor van de NOM

Het startup avontuur is zwaar. Als founders werk je elke dag hard, neem je risico’s en probeer je een product of dienst te ontwikkelen waar de markt echt behoefte aan heeft.  

Toch falen startups vaak omdat er geen behoefte is aan hun product of de dienst. De ondernemers achter de startup zetten een bedrijf op zonder harde validatie van hun eerste klantsegment. Dit leidt tot onzekerheden en risico’s die vermeden kunnen worden door een gestructureerde aanpak. Ontdek daarom onze tips die je helpen bij de startup van je bedrijf

Data over klantgedrag voor je startup

Wanneer je als startup eerst aannames valideert, heb je statistisch gezien een veel grotere kans op het vinden van de product-market fit. Data over klantgedrag is een basis om strategische beslissingen te nemen, wat altijd sterker is dan enkel een onderbuikgevoel.

Met een gestructureerde validatie aanpak kan je als founder de risico’s minimaliseren en de kans op een succesvolle startup vergroten. Daarbij kan je de eerste stappen van marktvalidatie doen zonder echt grote kosten te maken. Bij de NOM geven we je graag tips en gestructureerde stappen over de validatie van je eerste klantsegment van je startup.

Hoe vind en valideer je als startup je eerste klantsegment?

De eerste klanten van een startup zijn doorgaans niet zomaar gebruikers of kopers van een product. Vaak zijn dit mensen die een urgent probleem ervaren en meteen behoefte hebben aan een oplossing voor hun probleem.

Serial entrepreneur Steve Blank noemt deze klantgroep een absolute niche. De zogenoemde Earlyvangelists zijn mensen met een urgent probleem dat direct opgelost kan worden. Volgens Blank zijn er vijf kenmerken waaraan je deze mensen kunt herkennen:

  • De Earlyvangelist heeft een probleem: a job to be done;
  • De Earlyvangelist is bewust van het probleem;
  • De Earlyvangelist is actief aan het zoeken naar een oplossing voor het probleem;
  • De Earlyvangelist gebruikt nu een oplossing dat niet suboptimaal werkt;
  • De Earlyvangelist heeft een budget om het probleem op te lossen en is bereid om een premium prijs te betalen voor de oplossing van het probleem. 

Het probleem valideren en gefundeerd je startup bouwen

Veel startup-founders maken de fout om eerst een product te bouwen, zonder te weten of er vraag naar is. Daarna proberen ze het product te verkopen aan potentiële klanten. Dit leidt vaak tot problemen. Een bekende uitspraak in de startup wereld is: “assumption is the mother of all fuck-ups”, wat betekent dat aannames vaak tot grote fouten leiden.

Het is slimmer om te beginnen met het ontdekken wat je klanten nodig hebben voordat je een oplossing bedenkt. Zo maak je een product dat het probleem oplost en waarvoor klanten bereid zijn te betalen.

Het is belangrijk om tussentijds je idee te testen en te verbeteren op basis van wat je klanten je vertellen. Een praktische aanpak is een doelgroepanalyse waarin je een gerichte lijst samenstelt van 20 tot 50 mensen die het probleem ervaren. Nodig vervolgens deze potentiële klanten uit voor een gesprek. In het gesprek vertel je niks over je startup of jouw oplossing, maar luister je goed om het probleem en de beweegredenen te begrijpen. Wil je beter leren hoe je dit soort gesprekken voert? Bekijk dan de video over ‘The Mom Test’, waarin de uitdagingen worden uitgelegd en aangepakt.

Grip krijgen op de marktgroei bij de startup van je bedrijf

Als startende ondernemer ben je vaak erg ambitieus. Je wilt een breed publiek aanspreken, terwijl het cruciaal is om alles te leren en te ontdekken over je eerste klantsegment. Een kleine doelgroep kan juist zorgen voor snellere validaties en de eerste groeigolf. Wanneer je je doelgroep goed voor ogen hebt, kun je ze makkelijker en effectiever bereiken. Het is dus belangrijk om je meest kansrijke doelgroep te bepalen en je vervolgens op hen te richten. 

De groei van je startup volgt wanneer je een stabiele verkoop hebt van het eerste klantsegment dat ook herhaaldelijk je product afneemt. De onderneming is niet meer afhankelijk van kleine deals en je hebt goed voor ogen wat het salesproces is. Je weet precies wat het binnenhalen van een klant kost, hoe lang ze klant blijven en wat een klant concreet oplevert. 

Investeren in groei op het juiste moment

De groei van je bedrijf kun je testen door een maand lang een vast aantal leads te benaderen en hun conversieratio’s te meten. Als de resultaten hiervan niet stabiel zijn, dan is het nog niet het moment om te groeien. In de praktijk zien we dat startups te vroeg investeren in groei, zonder de zekerheid dat hun product of dienst daadwerkelijk aansluit op de marktbehoefte. Het resultaat hiervan is vaak scheefgroei in de markt, hoge kosten ten opzichte van lage opbrengsten en een verkeerde focus binnen het bedrijf.

Data als belangrijke startup hulp

Data is een belangrijk onderdeel om strategische keuzes te kunnen maken. Bedrijven die data gebruiken groeien doorgaans sneller en efficiënter in de markt. Het structureel meten voorkomt dure missers, blinde investeringen en te vroeg opschalen in de markt. 

Het is belangrijk om klantdata, zoals interviews, testcampagnes, pilots, churn rates en conversiepercentages te verzamelen. Hierdoor kun je betere beslissingen maken op de langere termijn.

Het startup avontuur begint bij de NOM

Een startup beginnen, bouwen, valideren en opschalen is uitdagend. Daarom is het van belang om experts, mentoren en andere startup founders om je heen te zoeken waarvan je kunt leren. Wil je meer weten over hoe je jouw startup kunt valideren en succesvol kunt laten groeien? Neem contact op met de NOM en ontdek hoe wij startups helpen in Noord-Nederland. Meld je vandaag nog aan voor het NOM Startup Program met je startup en begin vandaag nog!