Als er een noordelijk record zou bestaan van meest bezochte webinars, dan zou die nu vast en zeker in handen zijn van de nieuwe Smart Industry Hub. Maar liefst 250 mensen volgden afgelopen vrijdag de opening die via een livestream vanuit JB Besturingstechniek in Oosterwolde werd uitgezonden.
Daarmee is de kick-off van de Smart Industry Noord meer dan geslaagd. De initiatienemers wilden – ook in deze coronatijd waarin alles online gaat – zoveel mogelijk aandacht creëren voor het Deltaplan Digitalisering dat men met en voor het industriële MKB gaat uitvoeren. Nederland krijgt vijf hubs om Smart Industry en Digitalisering in een stroomversnelling te brengen. De noordelijke hub is er daar één van. Een deel van de dienstverlening wordt centraal geregeld. Zo werd de sessie geproduceerd door een videobedrijf – overigens met software van het Groningse bedrijf EventInsight.
De kick-off was kort maar krachtig. Binnen een uur werden de toehoorders geïnformeerd over het hoe en waarom, ook werd er verteld wat ondernemers van de Smart Industry Hub kunnen verwachten. Dat begon natuurlijk met een gesprekje tussen voorzitter Mark Beumer met gastheer Jan Bos, die samen met zijn vrouw de directie over JB Besturingstechniek in het Friese Oosterwolde voert. Jan nam eerder deel aan Region of Smart Factories (RoSF), de voorloper van de Smart Industry Hub. Jan zei blij te zijn dat we de kennis van RoSF nu breder beschikbaar gaan maken voor de hele noordelijke industrie.
Vanuit Den Haag verzorgde Focco Vijselaar, DG Bedrijfsleven en Innovatie van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat de officiële aftrap. Vijselaar legde uit dat het Nationale Smart Industry beleid nu ‘de regio in gaat,’ en dat de hubs daarin een belangrijke rol gaan spelen. Hij was onder de indruk van de uitvoerige en professionele aanpak waarop Noord-Nederland dit gaat doen en wenste de Hub veel succes. Hij zegde ook toe op korte termijn naar het Noorden te komen om in levende lijve met de partners achter de Hub kennis te maken.
Het grote belang van Smart Industry en Digitalisering werd tijdens de kick-off geïllustreerd aan de hand van drie video’s van noordelijke bedrijven die al actief zijn met Industry 4.0. Dit waren ZuiZ, Betech en Cosun Beet Company. Daarmee bracht men ook in beeld dat de Smart Industry Hub staat opgesteld voor:
De video’s werden van commentaar voorzien door een aantal partners achter de SIH (het Innovatiecluster Drachten, IBDO en NPAL).
De kick-off was natuurlijk wél een formeel moment. In dat kader overhandigde Marjan Bos van SNN de beroemde subsidiecheque aan Dina Boonstra van de NOM. De NOM is penvoerder van de SIH.
Toen eenmaal de bouwstenen de revue waren gepasseerd, via de video’s en de gesprekjes, kon Hans Praat de opzet van het SIH programma uitleggen. Hans Praat coördineerde de totstandkoming van de Hub. Hij vertelde dat de SIH eigenlijk een Deltaplan Digitalisering is, gericht op het industriële MKB – dat uit drie actielijnen bestaat:
Via de Smart Industry Hub Noord zetten de partners gezamenlijk hun schouders onder de ambitie om Smart Industry onder noordelijke productiebedrijven in een stroomversnelling te brengen, ieder vanuit hun eigen rol en achterban. Hun missie werd goed verwoord met de SIH animatie: ”Noord-Nederland als dé bakermat voor slimme fabrieken en slimme producten, dat zien we wel zitten.” De partners zijn:
Bekijk de presentatie over de Smart Industry Hub
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.