Als het érgens bruist van de drijfveren, groei en ontwikkeling, dan is dat wel het Center for Entrepreneurship bij hogeschool NHL Stenden, met vestigingen in Emmen en Leeuwarden. In de Friese hoofdstad is Hans Schülski sinds 2021 de chief entrepreneurship officer. Zijn eigen drijfveer? Ondernemende studenten inspireren, faciliteren en ondersteunen, om zo bij te dragen aan een kickstart van jonge bedrijven in de regio.
Hij werkt met een team van twaalf jonge mensen en ziet zichzelf als een ‘indirecte influencer’ die vanuit de achterhoede bijdraagt aan de dynamiek van het Center for Entrepreneurship (CfE). ‘Alles draait hier om talent en drijfveren de ruimte geven, ook in mijn eigen team’, zegt Hans. ‘Bovendien spreken jonge mensen de taal van studenten. Zij gaan makkelijker met elkaar in gesprek en dat maakt ons centrum laagdrempelig. Je hoeft geen businessplan te hebben om hier binnen te stappen, zelfs nog geen concreet idee. Wij zijn er voor alle studenten die zich willen oriënteren op zelfstandigheid of ondernemerschap, als alternatieve keuze voor werken in loondienst.’
Op inspiratieniveau bereikt het CfE jaarlijks zo’n 2.500 studenten – via events als Behind the Business en Business Lunch Talks – en bijna de helft van deze mensen klopt bij het centrum aan voor meer verdieping of ondersteuning. Hans: ‘Wij bieden gratis workshops, coaching, advies en begeleiding en studenten kunnen op verschillende niveaus journeys volgen. De één komt om zich vrijblijvend te oriënteren, de ander is al bezig met een concreet idee en haakt aan bij een (pre)startupprogramma. Bijkomend voordeel van ons centrum is de ondernemende community die ontstaat. Studenten die gebruikmaken van ons aanbod leren ook van elkaar en door de diverse opleidingsachtergronden ontstaat een interessante kruisbestuiving.’
‘Bij studies als bedrijfskunde, hotelmanagement, creative business en retailmanagement zitten verhoudingsgewijs meer jongeren die iets met ondernemerschap willen’, merkt Hans. ‘Toch zien we hier studenten van alle opleidingen, van social work en theater tot engineering. Omdat ze nieuwsgierig zijn naar hun mogelijkheden als zelfstandige op de arbeidsmarkt, of omdat ze een goed idee hebben voor een product of dienst. Opvallend bij deze generatie ondernemende studenten is dat ze ambitie hebben, toekomstgericht zijn én impact willen maken. Toegevoegde waarde vinden ze belangrijk, daarom is er binnen het CfE – naast de basisvaardigheden voor ondernemerschap en bedrijfsvoering – ook aandacht voor thema’s als sociaal ondernemen en circulair werken.’
Hans is zich er altijd van bewust dat het CfE binnen NHL Stenden opereert op het snijvlak van studie en ondernemerschap. ‘Dat kan elkaar versterken, bijvoorbeeld door stage te lopen of af te studeren in het eigen bedrijf. Al gaat het soms ook wringen als goede businessideeën een serieuze vlucht nemen tijdens de opleiding. In die gevallen is onze uitdaging om een vloeiende verbinding mogelijk te maken tussen studeren en ondernemen. Met in het achterhoofd dat deze jonge mensen ook nog willen genieten van het studentenleven. Met coaching en regelingen kunnen wij hen in die drukke fase begeleiden. Waarbij ze meteen de kern van ondernemerschap ervaren: het is hard werken en een uitdaging om goed te balanceren tussen alles wat aandacht vraagt.’
‘Het meest succesvol zijn de ondernemende studenten die beseffen dat ze echt aan de bak moeten om iets te bereiken’, vervolgt de chief entrepreneurship officer, die zelf het klappen van de zweep kent door een achtergrond in de retail. ‘Eén van de meest gestelde vragen aan het CfE is hoe je financiële risico’s kunt afdekken en waar je geld kunt lenen. Wij stimuleren het zélf doen: beginnen met kleine stapjes en bereid zijn om ook in financieel opzicht iets van jezelf in het bedrijf te steken. En dan kom je algauw uit bij drijfveren: waarom doe je wat je doet? Studenten zitten in een fase waarin ze dat aan het ontdekken zijn, ook in hun prille ondernemerschap. De één heeft al een concreet idee, de ander komt uit een ondernemersfamilie en wil naast de studie graag zelf iets opbouwen. Er zijn ook studenten die vooral vrijheid zoeken en zich daarom bij het CfE oriënteren.’
De behoefte aan vrijheid en bewegingsruimte is volgens Hans typerend voor de huidige generatie studenten en dat is terug te zien in het groeiende aantal startups van jongeren. ‘Het getuigt van visie dat NHL Stenden in 2021 besloot dit Center for Entrepreneurship op te zetten. Bedoeld om studenten bewust te maken van de mogelijkheden én het faciliteren van hun ontdekkings- en leerproces. Natuurlijk hoeft niet iedereen een eigen bedrijf te starten. Het is ook waardevol als afgestudeerden de arbeidsmarkt betreden met een ondernemende, initiatiefrijke houding. Al zijn we er trots op dat jaarlijks zo’n 60 à 70 studenten na een traject bij ons CfE de gang naar de Kamer van Koophandel maken. We zien prachtige ondernemingen ontstaan én doorgroeien, zoals Albird, Jada Stroom, MKB-Coffee, Scrokkia Pizza en E-powerment.’
Ondernemende studenten goed op weg helpen en daarmee de regio versterken: dat is waar de chief entrepreneur officer het allemaal voor doet. ‘Vanuit mijn rol ben ik daarom ook actief in het netwerk buiten de hogeschool, zodat we door samenspel met partijen als de FOM, NOM, Founded in Friesland en diverse ondernemersverenigingen het klimaat voor startend ondernemerschap versterken. Intussen blijven wij de kwaliteit van ons aanbod aanscherpen. We zijn met een Level-up Club gestart voor extra verdieping en gaan de kracht van onze Kickstarttrail uit het Hayo Apothekerfonds nog beter benutten. Kortom, ook als CfE stellen we ons ondernemend op, om studenten zo goed mogelijk te blijven bedienen. Waarbij we graag gebruikmaken van ondernemers uit de regio die studenten met hun ervaringen kunnen inspireren’
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.