NOM investeert in internationale expansie Hydraloop
  • Water
  • Investeren

NOM investeert in internationale expansie Hydraloop

Hydraloop uit Leeuwarden groeit snel. Zo snel dat het veelgeprezen bedrijf aan de vooravond staat van een grote internationale uitrol. Hydraloop, dat slimme waterrecycling producten voor gebruik in woningen en gebouwen ontwerpt en produceert, wordt daarbij ondersteund door de NOM.

De meest efficiënte en betaalbare manier om minder water te gebruiken? Inderdaad, het ter plekke zuiveren en hergebruiken van licht verontreinigd huishoudelijk water. Des te vreemder is het dat, zeker in tijden van toenemende waterschaarste, onze toiletten bijvoorbeeld nog altijd worden doorgespoeld met schoon drinkwater.

Vanuit die gedachte richtte Arthur Valkieser in 2015 zijn bedrijf Hydraloop op. De Hydraloop is een compact en onderhoudsarm systeem, een soort koelkast, dat het water van douches, wasbakken, wasmachines en airconditioninginstallaties verzamelt, reinigt en desinfecteert. Het gerecyclede water kan vervolgens worden gebruikt voor toepassingen waarvoor een minder hoogwaardige kwaliteit leidingwater nodig is, zoals het doen van de was, het doorspoelen van het toilet of het sproeien van de tuin. Hydraloop verkoopt via een b2b model aan partners en focust zich voornamelijk op nieuwbouwprojecten voor zowel de particuliere als de zakelijke markt.

Waardering en aandacht

Het concept slaat aan, dat zeker. Sterker nog, het bedrijf staat, met ondersteuning van onder meer de NOM, aan de vooravond van een grote internationale uitrol. Aan waardering en aandacht heeft het Hydraloop, gevestigd op de WaterCampus Leeuwarden, sowieso nooit ontbroken. ‘De eerste versie van ons waterrecyclesysteem was nog maar net gereed toen we eind 2017 op de Aquatech-beurs in de Amsterdamse Rai stonden’, vertelt Valkieser. ‘Als relatieve buitenstaanders deden we daar onze intrede in de wereld van de watertechnologie. Ook nog eens met een product dat qua uitstraling en vormgeving vrij ongewoon was in de sector. We vielen dus op en werden genomineerd voor de Innovation Award. Dat zorgde voor veel interesse, waardoor we meteen moesten gaan produceren. Via ons netwerk in het Noorden zijn we bij Technologies Added in Emmen terechtgekomen. Sindsdien is de eerste Smart Factory in Nederland onze productiepartner.’

Doorbraak

De echte doorbraak kwam in januari 2020 nadat Hydraloop op de CES in Las Vegas, de grootste techbeurs ter wereld, maar liefst vier awards in de wacht sleepte, waaronder die van het allerbeste product van de beurs. ‘Dat was een kantelpunt voor ons bedrijf’, zegt Sabine Stuiver, partner van Valkieser en mede-oprichter van Hydraloop. ‘Wereldwijd stroomden de aanvragen binnen en zijn we enorm gaan groeien. Inmiddels hebben we 45 fte’s in dienst, verdeeld over ons hoofdkantoor in Leeuwarden en kantoren in de Verenigde Staten en het Midden-Oosten. Tegelijkertijd wordt de Hydraloop in meer dan vijftig landen verkocht door ruim 125 lokale partners.’

Duurzamer en slimmer

Maar ja, het succes brengt onmiddellijk ook weer nieuwe uitdagingen met zich mee. Het vinden van groeifinanciering bijvoorbeeld, om snel te kunnen opschalen. Die zoektocht bracht Hydraloop onder andere bij de NOM. ‘We hadden de NOM ooit leren kennen als een gedegen en zorgvuldig opererende organisatie’, licht Valkieser toe. ‘Het is een instituut in Noord-Nederland met een zeer waardevol netwerk. Een partner dus waarmee we dit traject graag wilden ingaan.’ Het vertrouwen bleek wederzijds, benadrukt investmentmanager Allard van der Horst van de NOM. ‘De Hydraloop is een uitontwikkeld product met bewezen internationale potentie. De technologie biedt een oplossing voor een urgent maatschappelijk probleem en sluit naadloos aan op de transitiethema’s Duurzamer en Slimmer waar de NOM zich op richt. Bovendien heeft de onderneming alles in zich om de watertechnologie in Noord-Nederland wereldwijd prominent op de kaart te zetten.’

Standaard item

De financiering wordt met name gebruikt voor het uitbreiden van het productportfolio, het versterken van het partnernetwerk en het in meerdere landen opzetten van decentrale assemblagelijnen. ‘Een decentraal waterrecyclesysteem moet een standaard item worden in elk gebouw’, onderstreept Stuiver de missie van Hydraloop. ‘Simpelweg omdat je op die manier tot 45% leidingwater en afvalwater bespaart. Daarom pleiten we ervoor dat waterbesparing, met het oog op klimaatverandering en bevolkingsgroei, in bouwbesluiten wordt opgenomen. Op verschillende plekken zie je dat ook al gebeuren. Het mooie is: met de Hydraloop stellen wij mensen in de gelegenheid om zelf actie te ondernemen. Van eigenaren van woningen en commercieel vastgoed tot hotels, lodges en sportscholen. Voor projecten van elke omvang is er, kortom, een oplossing. Waar ter wereld je je ook bevindt. ‘