Over een paar maanden rollen de toetsenborden van Naya van de band. Dankzij de steun van een hele groep angel investors, de NOM, een immens succesvolle crowdfundingcampagne en G-Force is de hele wereld straks afzetmarkt van het unieke product, ontwikkeld in Groningen. De massaproductie kan binnenkort van start.
Jarenlang deden Tom Theuer, Moritz Angermann en Niclas Bertelsen over de ontwikkeling en perfectionering van hun Naya Create. Een succesvolle ronde investeringen maakt dat hun design-product in productie kan. De twintigers, die elkaar kennen van de Groningse universiteit, hadden en hebben een duidelijke missie: technologie is er om de gebruiker beter te maken.
In het geval van de Naya Create lukt dat op meerdere gebieden. De Create mag dan een toetsenbord genoemd worden, eigenlijk is het veel meer dan dat. Het is ook een muis, een joystick/3D navigator voor ingenieurs, een tune-knop voor muziekmakers en meer. Allemaal in één apparaat. Of eigenlijk: in twee apparaten. Want het ‘toetsenbord’ is gescheiden, zodat elk mens er op de meest ergonomisch verantwoorde wijze mee kan werken. Angermann: ,,Wij gaan uit van de gebruiker en lossen zo verschillende problemen in één keer op.’’
Het bord heeft unieke eigenschappen. Zo zijn de delen draadloos oplaadbaar, is elke knop in eigen huis ontworpen en is het zo gebouwd, dat verschillende modules kunnen worden gekoppeld, afhankelijk van het type gebruiker. En ook de software voor dat alles hebben de jonge ondernemers en hun team zelf ontwikkeld.
,,Dit is zo’n verhaal dat je niet vaak tegenkomt’’, zegt Kyra Weaver, investment manager bij de NOM. ,,Deze jongens zijn in een paar jaar enorm gegroeid. Ik was erg onder de indruk van hoe ervaren ze overkomen, hoe stabiel hun team is en hoe ver ze al zijn.’’ Een flinke groep angels – de eerste groep die geloofde in de jonge ondernemers – speelt daarin een flinke rol. Advies, netwerk en financiële middelen gaven de startup de wind mee.
De NOM besloot onlangs ook een participatie te nemen. NOM investment manager Daan Verhorst: ,,Wij hebben veel vertrouwen in NAYA, juist ook vanwege die grote groep investeerders. Een belangrijke vraag voor ons was: hoe zorgen ze ervoor dat hun product straks wereldwijd verkocht wordt? Daar denken we over mee, maar dat hadden ze zelf ook al helemaal uitgewerkt.’’
Marktonderzoek deed NAYA door prototypes te laten testen door specialisten. Maar vooral ook door een crowdfunding te starten via Kickstarter. Het werd de op één na meest succesvolle campagne die Nederland ooit zag. Niclas Bertelsen: ,,Daar zitten veel professionele gebruikers bij. Het ging heel hard, wat een teken is dat de wereld hierop zit te wachten.’’
Niek Huizenga, fondsmanager van G-Force Capital, zag dat ook. ,,Ik heb die crowdfundingcampagne gevolgd ja. Ik ken ze al sinds ze op de universiteit zaten. Wij besloten in februari mee te doen met een eerste investeringsronde en doen ook nu weer mee. Dit team staat en heeft een bijzondere combinatie, waarin alle competenties die je nodig hebt voor een succesvolle startup, aan boord zijn.’’
De drie ondernemers zijn geen onbekenden in de Groningse startup-scene. Drie jaar geleden lanceerden zij de Arc Pulse, een revolutionaire telefoonbeschermer die het meteen goed deed. Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan 100.000 verkocht. Bertelsen: ,,Dat heeft ons veel kennis en ervaring opgeleverd die met de Naya Create heel goed van pas komen.’’
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.