Zo zorg je voor een goede bedrijfscultuur

Zo zorg je voor een goede bedrijfscultuur

Een goede bedrijfscultuur is belangrijk. Het zorgt voor personeel dat tevreden is, met plezier naar het werk gaat en betere kwaliteit werk levert. Maar het is lastig om een goed voorbeeld van een bedrijfscultuur te omschrijven. Het hangt heel erg af van het bedrijf en wat de omgeving van het bedrijf vraagt. Wel bevat het altijd een aantal elementen. In dit artikel bespreken we die elementen en hoe je er je voordeel mee kunt doen.

Wat is een bedrijfscultuur?

Een bedrijfscultuur gaat over hoe je met mensen omgaat en hoe ze met elkaar omgaan. Overal waar mensen samenkomen, ontstaat een cultuur. Dus ook binnen jouw bedrijf. De bedrijfscultuur is een weerspiegeling van de omgeving, maar ook van jou als ondernemer. Je hebt dus een voorbeeldfunctie richting je medewerkers. Er zijn 4 elementen die een belangrijke rol spelen in een bedrijfscultuur. Je hebt als ondernemer op alle elementen grote invloed.

4 elementen als voorbeeld van een bedrijfscultuur

Als voorbeeld van een bedrijfscultuur willen we je meegeven dat deze in ieder geval de volgende 4 elementen moet bevatten:

1. Mensen moeten het gevoel hebben dat ze een zinvolle bijdrage leveren.
2. Ze moeten het gevoel hebben dat ze competent zijn.
3. Mensen moeten vanuit zichzelf een bijdrage willen leveren.
4. Ze voelen zich onderdeel van het geheel.

1. Een zinvolle bijdrage

Als jij 40 uur per week van je tijd inlevert, dan wil je graag dat dat ergens toe leidt. Daarom is het voor je werknemers belangrijk dat ze zinvol werk doen. Dat betekent dat je als ondernemer per werknemer een vertaalslag moet maken: dit heb je gedaan en dat heeft op deze manier bijgedragen aan ons einddoel. Dat zit ‘m niet per se in bonussen, want een financiële prikkel helpt maar eventjes. Het is veel belangrijker om je werknemers te betrekken en zichtbaar te maken wat ze hebben gedaan. Daar hoort ook bij dat je het plan voor het komende jaar niet aan ze opdraagt, maar samen ontwikkelt.

2. Het gevoel dat ze competent zijn

Veel ondernemers zien de waarde van scholing. Maar veel te vaak worden werknemers gevraagd zich te ontwikkelen op vlakken waar ze niet of minder competent zijn. Vaak is het veel waardevoller om iemand beter te laten worden in wat hij al kan. Ten eerste levert dat nog betere kwaliteit werk op, ten tweede is het voor je werknemer veel prettiger. Natuurlijk moet iemand wel de vaardigheden en competenties bezitten die nodig zijn om zijn rol te vervullen, maar je hoeft een programmeur niet op schrijfcursus te sturen. Het betekent tegelijkertijd dus ook dat de juiste mensen op de juiste plek moeten zitten.

3. Vanuit zichzelf een bijdrage leveren

Ga eens bij jezelf na: lever je betere kwaliteit als je iets wilt doen of als je iets moet doen? Dat is voor je medewerkers niet anders. Natuurlijk zijn er regels en structuren, maar het is belangrijk dat je medewerkers de vrijheid hebben om een doel te bereiken op hun eigen manier. Ga daarom altijd op zoek naar wat medewerkers verwachten en spreek ook je eigen verwachtingen uit. Dat zorgt voor meer begrip waarom iemand doet wat hij doet. Dit gaat vaak mis: beide partijen hebben verwachtingen, maar spreken daar niet met elkaar over. Als je dit gesprek wel voert, kun je ervoor zorgen dat een medewerker hard werkt omdat hij dat wil, niet omdat jij zegt dat het moet. Zo stijgt het werkplezier en daalt het ziekteverzuim.

4. Misschien wel het belangrijkste: het wij-gevoel

Het laatste element van een goede bedrijfscultuur is misschien wel het belangrijkste: het wij-gevoel, zorgen dat iedereen het gevoel heeft erbij te horen. Het is aan jou als ondernemer om momenten te faciliteren waarop dit wij-gevoel kan groeien. Dat doe je bijvoorbeeld met teamuitjes, een keer met elkaar uit eten gaan of na een goed jaar met z’n allen een weekend weg te gaan. Het gaat ook over interne communicatie, dus wees duidelijk wat je met elkaar bereikt hebt en waarom dat reden voor een feestje is. Sta stil bij succes. Dat is in de praktijk makkelijker gezegd dan gedaan, dus is het belangrijk je daar bewust van te zijn.

Lees ook: Je personeel behouden en motiveren op 3 manieren

Tot slot

Sta je op het punt om investeerders bij je bedrijf te betrekken? Ook voor hen is het belangrijk te ervaren dat jouw bedrijfscultuur goed is. Nog een reden om aandacht te besteden aan één van de vier elementen van een goede bedrijfscultuur. Wil je meer weten over de impact van investeerders op je bedrijf? Lees dan onze whitepaper.

Een financiering helpt bij een snelle start van je bedrijf of om het verder te laten groeien. Maar het krijgen van financiering is niet per se makkelijk, er komt veel bij kijken. Welke soort financiering heb je bijvoorbeeld nodig? En hoe zit het eigenlijk met aandelen?
Bekijk de financieringsmogelijkheden van de NOM