Terug naar het overzicht

Investering binnen: waar geef je je geld aan uit?

Gefeliciteerd, je hebt een investeerder binnengehaald! Het voelt waarschijnlijk een beetje als die keer dat je geld meekreeg van je oma om snoep te kopen: wat een mogelijkheden heb je! Met het geld dat je nu hebt binnengehaald, kun je een hele hoop doen. Om de kans op succes voor jouw bedrijf te vergroten, is het wel aan te raden om het aan de juiste dingen uit te geven. Wij geven je graag een paar suggesties om je investering goed te gebruiken.

De belangrijkste vraag

Bij elke euro van je investering die je uitgeeft, moet je jezelf een belangrijke vraag stellen: draagt deze uitgave bij aan het beeld dat ik in mijn businesscase heb geschetst? Op die manier zorg je ervoor dat je het geld alleen maar uitgeeft aan de zaken die op de lange termijn bijdragen aan het toekomstbeeld dat je voor ogen hebt.

Voor veel ondernemers die groeiambitie hebben, is het logisch om de investering uit te geven aan personeel, kantoorruimte, marktonderzoek en marketing.

Personeel

Je hebt in je businesscase nagedacht over het team dat je nodig hebt om je plannen tot uitvoer te brengen. Daarom ga je zo snel mogelijk aan de slag met het vinden van de juiste mensen! Investeren in personeel loont, zeker als ze kennis meebrengen die nog niet in je bedrijf aanwezig is. Ook kun je investeren in de ontwikkeling van het personeel dat je al hebt.

Lees: Hoe kies ik het juiste personeel voor mijn bedrijf?

Goed om te weten, is dat het vinden en inwerken van het juiste personeel vaak langer duurt dan je denkt. Hoewel het dus een belangrijke investering is, is het goed je ervan bewust te zijn dat het niet direct rendement oplevert.

Kantoorruimte

Grote kans dat je bent begonnen aan de keukentafel. Toen kwam je er waarschijnlijk al snel achter dat een kantoor toch wel erg prettig is. En nu loop je weer tegen hetzelfde probleem aan: met het groeien van je team en je bedrijf is je huidige kantoorruimte niet toereikend. Daarom is het handig te investeren in een nieuw kantoor, waar voldoende ruimte is om door te groeien. Het liefst koop of huur je een locatie waar je zo veel ruimte hebt, dat je de plannen in je businesscase kunt waarmaken.

Product-markt-fit

Tijdens het opzetten van je businesscase heb je al onderzoek gedaan naar de markt. Toen kwam je erachter dat er genoeg mensen zijn die je product willen kopen, anders had je waarschijnlijk geen investering binnengehaald. Maar tijden veranderen, dus is het belangrijk dat je regelmatig marktonderzoek blijft doen.

Natuurlijk moet je blijven investeren in de doorontwikkeling van je product. Maar blijf zorgen voor een goede product-markt-fit, voordat je je volledig op een aanbodgerichte manier gaat richten op de doorontwikkeling van je product.

Marketing

Nadat de financiering is opgehaald, komt de focus meer op sales te liggen. Wacht niet te lang met het opzetten en starten van je marketingcampagnes. Vaak duurt het even voordat je genoeg tractie hebt om naamsbekendheid te genereren, zeker online. Misschien kun je een campagne bedenken waarbij je al in een vroeg stadium interesse kunt wekken voor je product. Vergeet ook niet dat je maar 1 keer een eerste indruk maakt, dus zorg er in je communicatie uitingen voor dat je er gelijk goed op staat bij je doelgroep.

Speciaal punt van aandacht: effectief uitgeven

Het is heel logisch je investering aan bovenstaande punten uit te geven, maar het is wel belangrijk om dat niet klakkeloos te doen. Met een beetje pech ben je je halve investering kwijt aan marketing, zonder dat het 1 betalende klant oplevert.

Zorg er daarom bij elke uitgave voor, dat je weet met welk doel je het geld uitgeeft. Wat is het rendement wat je zoekt? Heb je bijvoorbeeld inzichtelijk wat een euro investeren in marketing je gaat opleveren? En wat doe je als je uitgaven niet het gewenste effect hebben? Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor het personeel dat je wilt aannemen: omdat ze niet direct rendement opleveren, is het belangrijk dat je van tevoren weet hoe ze zich moeten ontwikkelen en welke bijdrage ze leveren aan je toekomstbeeld.

Waar het allemaal op neerkomt, is dat je verstandig met je geld om moet gaan. Natuurlijk kun je als een kind in de snoepwinkel álle muntdrop kopen, maar word je daar op de lange termijn wel zo blij van?

Investor ready worden?

Ben je nog niet zover dat je de eerste investeerder al aan je hebt gebonden? Geen probleem. In onze whitepaper vertellen we je precies wat er moet gebeuren om investor ready te worden. Download ‘m nu!

Ik wil investeerders!

Wouter de Vries

Elke ondernemer heeft te maken met uitdagingen en vraagstukken waar ze hulp bij kunnen gebruiken. Het is mooi en interessant om gesprekken te voeren met innovatieve en gepassioneerde ondernemers die vol energie de markt op willen en hiervoor behoefte hebben aan ondersteuning.. Lees meer