Terug naar het overzicht

Wilfred den Hartog van Organ Assist: ‘Ondernemerschap is leren en bijstellen’

Hij is een man van learning on the job, want: ‘Er zijn veel wijsheden over ondernemerschap, maar het gaat elke dag opnieuw om focus op jouw markt, jouw klanten en jouw business’, zegt Wilfred den Hartog, CEO van het medisch-technische bedrijf Organ Assist. ‘Om te doen wat nodig is, luister ik vooral naar de mensen die betrokken zijn bij onze onderneming.’

Den Hartog doelt op het team achter Organ Assist dat – inclusief management – inmiddels uit achttien professionals bestaat, maar ook op de (potentiële) klanten in de wereldwijde medische sector, de Raad van Commissarissen en de partners waarmee het bedrijf internationaal samenwerkt. ‘Regelmatig met elkaar sparren is essentieel om op koers te blijven en tegelijk flexibel mee te bewegen’, vindt de CEO. ‘Ondernemerschap is het omgaan met de omgeving en voortdurende verandering. Hoe je dat vertaalt in kansen voor het bedrijf, is een continu proces waarin je blijft leren en bijstellen.’

Dosis realisme

Een belangrijk leerpunt afgelopen jaren was voor Den Hartog dat organisaties behalve ambities óók een gezonde dosis realisme nodig hebben. ‘Hoe groot de potentie van je bedrijf ook is, niet alles ligt binnen de eigen cirkel van invloed. Het bleek verleidelijk om ons te laten meeslepen door de waarde die iedereen zag in Organ Assist. Maar je kunt ook té gretig zijn en té snel willen. Onze verwachtingen en doelstellingen bleken achteraf toch wat te ambitieus. Althans, binnen de gestelde termijn. Ze zijn nog steeds haalbaar, het kost alleen meer tijd dan eerst gedacht.’

Oplaaiende passie

Het temperen van de groeiverwachtingen was de voor de CEO geen makkelijke boodschap. ‘Dat je doelstellingen niet hebt gehaald, is voor niemand fijn’, stelt Den Hartog. ‘De aandeelhouders hoopten op iets anders en het team natuurlijk ook. Als het dan niet meteen lukt, is dat een teleurstelling. Het mooie was wel dat daardoor de passie extra oplaaide, want bij Organ Assist werken bevlogen mensen die van betekenis willen zijn. Ze kiezen bewust voor dit werk omdat we met onze medisch-technische producten kunnen bijdragen aan gezondheid. Dat is de grootste drijfveer om succesvol te willen zijn.’

Wilfred den Hartog van Organ Assist: ‘Ondernemerschap is leren en bijstellen’

Gestaag doorbouwen

Ondernemen in de medische wereld kent een eigen dynamiek. Den Hartog: ‘Dat wij met onze orgaan-apparatuur actief zijn in een gereguleerde markt werkt heel duidelijk, want je hebt je simpelweg te houden aan wetten en regels. Helaas maakt deze regulatie je ook afhankelijker van de keuzes van derden. Dan zijn artsen wel enthousiast, maar is er nog goedkeuring van het ziekenhuis of zelfs de overheid nodig. We kwamen erachter dat het wachten op groen licht soms veel langer duurt dan ingeschat. Dat (h)erkennen we nu beter en hebben dat ook uitgelegd aan de aandeelhouders. Gelukkig hijgen zij niet in onze nek, maar geven ze ons het vertrouwen om gestaag door te bouwen aan ons netwerk en klantenkring.’

Niet alles zelf doen

Bij het bouwen aan dat netwerk leerde Organ Assist ook een andere belangrijke les: je hebt partners nodig om internationaal stappen te zetten. ‘Elke keer kom je opnieuw ergens binnen en in elk land gelden andere wetenswaardigheden. Overal leer je andere lessen, daardoor hebben wij vooral ontdekt dat je niet alles zelf moet doen’, vertelt de CEO. ‘Lokale (medische) kracht is veel waard. Mensen die de taal spreken, die kennis hebben van de bureaucratische processen en politieke gevoeligheden en die bovendien weten waar de beslissingen worden genomen. Daar zijn we veel meer in gaan investeren, waardoor deuren nu wat sneller open gaan en salesprocessen soepeler verlopen.’

Innovatief denken

Dat de manier waarop je de zaken aanpakt en organiseert minstens zo belangrijk is als goede orgaanpompen ontwikkelen, werd voor Organ Assist al snel duidelijk. ‘Innovatie is de kern van ons bedrijf, maar dat geldt niet alleen voor onze technologische producten en kennis. Vernieuwing is net zo essentieel in bijvoorbeeld salesafspraken, productie en logistieke processen’, benadrukt Den Hartog. ‘Van partnerships tot betalingselementen, van registraties tot opslagcapaciteiten: veel moet kloppen om de zaken rond te krijgen. Toch zijn er altijd wel obstakels en daarom is innovatief denken zo belangrijk. Als iets tegenzit, is het zaak om te kijken hoe het dan wél kan.’

Wilfred den Hartog van Organ Assist: ‘Ondernemerschap is leren en bijstellen’

Goed luisteren

Als CEO ontwikkelt Den Hartog zich al doende en sparrend met zijn omgeving. ‘Wat mij drijft, is de passie binnen dit bedrijf. Het hele team draagt bij aan het succes van Organ Assist en het is mijn taak om ervoor te zorgen dat iedereen zijn werk goed kan doen. Door risico’s te verkleinen en belemmeringen zoveel mogelijk weg te nemen, maar ook door een heldere strategie. Een strategie die zowel inspirerend en herkenbaar is voor medewerkers en klanten als voor de aandeelhouders. Daarom draait mijn rol in de kern om goed luisteren naar alle partijen. Uiteraard met de koers en de kaders altijd in het achterhoofd, maar met de openheid om mee te bewegen waar het nodig is.’

Over Organ Assist

Organ Assist is al actief in heel Europa en bereidt de gang naar Amerika grondig voor. Daarnaast richt het bedrijf zich op een totaalpakket van producten en diensten, waarbij wordt onderzocht of het technologische platform ook geschikt zich voor andere medische toepassingen, zoals bijvoorbeeld kankeronderzoek.

Bekijk de website van Organ Assist