Terug naar het overzicht

Web-IQ gaat voor financieel en maatschappelijk rendement

Het hogere doel van Web-IQ komt overeen met dat van haar klanten: méér criminaliteit op internet oplossen en in het bijzonder kinderporno aanpakken. “Wij kunnen daar met onze technologie aan bijdragen door een gezonde, duurzame business op te bouwen”, zegt CEO Eldert van Wijngaarden.

Web-IQ ontwikkelde het intelligence platform Voyager. Dit is een computerprogramma dat op een methodische en geautomatiseerde manier het internet doorzoekt. Met dit platform kunnen kinderporno en andere criminele activiteiten worden opgespoord. De technologie is van grote internationale betekenis.

Sinistere bijvangst
De relatief ingewikkelde markt waarop Van Wijngaarden en zijn compagnon Mathijs Homminga actief zijn, kwam bij toeval op hun pad. Het begon allemaal met de sinistere bijvangst van een totaal ander softwareproduct. “We hadden internetmediabedrijf Kalooga opgezet, dat zoektechnologie ontwikkelde voor fotoverzamelingen. De ingebouwde filters die pornobeelden blokkeerden, bleken ook kinderporno op te vangen. We zochten contact met de politie en bij enkele proeven bleek dat onze software kansen bood om op het darknet criminele activiteiten op te sporen. Als je zó van betekenis kunt zijn, moet je er vol voor gaan. Ook als dat betekent dat je iets totaal anders gaat doen dan je oorspronkelijk van plan was. Dus hebben we naast Kalooga ook Web-IQ opgericht om te kunnen focussen op deze compleet nieuwe wereld.”

Daarbij gingen ze natuurlijk niet over 1 nacht ijs, maar echt lang nadenken hoefden ze ook niet. Eldert: “Ik ben ondernemer geworden om te kiezen wat ik graag wil doen en waar ik het meeste waarde kan toevoegen. Als er dan zo’n mogelijkheid langskomt, dan pak je die. Dat is de vrijheid die je als ondernemer hebt. We namen wel een risico, maar met de steun van onze aandeelhouders durfden we de stap te zetten.”

Lange adem
Het opzetten van Web-IQ was een wereld van verschil met Kalooga: “Het geeft veel meer energie, vanwege het grote belang. Tegelijkertijd liepen we tegen heel andere zaken aan. Wij maken nu een product voor partijen die primair bezig zijn met misdaadbestrijding, van politiekorpsen tot Interpol. Het maatschappelijk belang is veel groter. Tegelijkertijd maakt dat het ook anders, omdat je nu een product maakt voor niet-commerciële partijen. Zij werken met gemeenschapsgeld, dus wij kunnen en willen niet alleen in platte omzetdoelen denken. Maar ook dat hoort bij ondernemerschap: het continu aanpassen aan wat je klanten van je vragen en willen, zonder dat je daarbij je eigen waarden uit het oog verliest. Onze business vraagt om een andere mindset en een langere adem dan een gewoon commercieel product. Daarom is het zo fijn dat de NOM er ook op die manier naar kijkt en ons ruimte geeft te experimenteren.””

Financieel rendement
Maatschappelijk rendement uit zich niet vanzelfsprekend in winst. Dan is het als onderneming belangrijk om de balans te vinden. Van Wijngaarden: “Dankzij onze betalende klanten kunnen wij Voyager verder uitbreiden en verfijnen. Bovendien investeren we in de implementatie. Want een technologisch hoogstaand product in de praktijk goed werkend krijgen, is een uitdaging.”
Een belangrijk kantelpunt voor Web-IQ was de omslag van werken op projectbasis naar een standaardproduct met een licentiemodel, om meer organisaties van dienst te zijn. “En we breiden ons netwerk van resellers uit om bij andere Law Enforcement Agencies in beeld te komen. Want financieel rendement blijft een voorwaarde om maatschappelijk rendement te realiseren.”

 

Als je van betekenis kunt zijn, moet je er vol voor gaan

Dat gebeurt hier niet
De focus begint vruchten af te werpen, mede doordat er meer politieke aandacht en dus geld is om zaken als mensenhandel en kinderporno aan te pakken. Van Wijngaarden: “Dat geeft een boost. Al overheerst op dit moment het ‘dat gebeurt hier bij ons toch niet’-gevoel nog bij de meeste mensen. Dat zouden wij graag anders zien.”

Loyaliteit
Bij de start van Web-IQ zijn de aandeelhouders van Kalooga grotendeels meegegaan. “Het ging om loyaliteit”, legt Eldert van Wijngaarden uit. “We wilden deze mensen erbij betrekken.” Zo kreeg ook de NOM een rol binnen Web-IQ. “Ze hielpen ons daarnaast met financiering tot er een nieuwe aandeelhouder bijkwam. We merken dat de NOM in ons geloofde en gelooft. Onze business vraagt niet alleen bij ons om een andere mindset en een lange adem, maar ook bij onze aandeelhouders. Des te mooier dat het gelukt is ze te behouden. ”

Tot slot
“Het oprichten van Web-IQ heeft me duidelijk laten zien wat het ondernemerschap van je vraagt. Het belangrijkste is om steeds over je eigen schaduw te blijven stappen. Er gebeuren altijd onverwachte dingen en als ondernemer moet je daarmee om leren gaan. Blijf niet stug vasthouden aan het plaatje in je hoofd, maar laat je verrassen door wat er op je pad komt.”