Terug naar het overzicht

Talentpool is grootste kapitaal van Jellow

Focus houden. Dat is volgens Noel Wilson het moeilijkste en tegelijkertijd het boeiendste van het ondernemerschap. Samen met medeoprichter Lars Evers leidt hij de geleidelijke groei van Jellow, een uniek freelancenetwerk voor bedrijven, in goede banen. “Wij bieden het beste van twee werelden: eigen regie voor klanten en toch de service en kwaliteit die ze zoeken.”

Wilson en Evers zagen een gat in de markt en sprongen erin. Inmiddels timmeren ze flink aan de weg met Jellow, het platform binnen de arbeidsmarktbemiddeling dat méér biedt dan een verzamelplaats. “Wij zijn een talentpool die kwalitatief hoogwaardige professionals koppelt aan bedrijven die goede krachten zoeken voor hun projecten. Anders dan intermediairs geven wij onze klanten gelegenheid om zelf hun gedroomde kandidaten te selecteren in onze database, waar gewenst met ondersteuning. Deze aanpak geeft hen de regie en is bovendien sneller, efficiënter en goedkoper. Terwijl ze wél verzekerd zijn van kwaliteit, omdat wij onze professionals goed screenen.”

Het grote begin
In de talentpool van Jellow staan op dit moment zo’n 10.000 freelancers. De aftrap in 2013 begon letterlijk met één aanmelding. “Het allereerste begin, dat is het moeilijkst”, legt Wilson uit, “maar als je eenmaal rond de 50.000 talenten zit, kun je een opdrachtgever eigenlijk altijd wel bieden wat hij zoekt.”

Talentpool is grootste kapitaal van Jellow

Door de groeiende groep freelance professionals in een veranderende arbeidsmarkt richtte Jellow zich in de startfase doelbewust op zzp’ers in de zakelijke dienstverlening. “We kijken nu bijvoorbeeld niet naar het onderwijs of de sportwereld. In de zorg starten we binnenkort wel een platform met hetzelfde concept”, zegt Wilson. “Daar schuilt meteen onze grootste uitdaging: focus houden. Overal zijn interessante mogelijkheden, maar als ondernemer moet je ook de kunst van het nee zeggen verstaan. Breed denken: jazeker! Maar niet té breed actief zijn in de markt.”

Keurmerk
Met de talentpool groeide ook Jellow zelf. Inmiddels werken er tien fulltimers. Het doel van Jellow is het enige professionele platform worden waar het gros van de bedrijven hun talentpool onderbrengt. In Nederland, maar straks ook in België en wellicht nog andere landen.
Het groter worden, brengt ook behoefte aan nieuwe financiering met zich mee. “We hebben met een aantal private investeerders gesproken en in mei 2016 kwamen we bij de NOM. De NOM doet meer dan alleen geld brengen. Zo was er ook echt een screening of wij in aanmerking kwamen. Dat geeft een fijn gevoel, de NOM is een keurmerk. Ze zijn ook een partner die deuren opent, binnen en buiten Noord-Nederland. Hun netwerk en publiciteit hebben bijgedragen aan nieuwe medewerkers, klanten én strategische samenwerkingspartners, zoals het Mediahuis.”

Onze grootste uitdaging is focus houden

Noorden als proeftuin
Jellow heeft vestigingen in Groningen en Naarden en bedient klanten in het hele land. Het Noorden heeft een speciale betekenis, door de binding die beide ondernemers met de regio hebben. “Bovendien is Noord-Nederland door de compactheid en sterke netwerken een uitstekende ‘proeftuin’ voor ons, omdat Jellow staat voor een deeleconomie waar samenwerken centraal staat. Het gaat in de kern altijd om mensen. Je kunt een lumineus idee hebben, maar zonder de juiste mensen red je het niet. Terwijl een slecht idee dankzij goede mensen tot iets verrassends kan leiden. Daarom werken wij aan een hoogwaardig en exclusief netwerk en bewaken we de kwaliteit, zodat onze klanten the best (wo)man for the job altijd binnen handbereik hebben.”

Meer lezen

Gerelateerde verhalen

Bekijk dit verhaal op de kaart