Terug naar het overzicht

Jellow ‘De kunst van goed ondernemerschap: keuzes maken en stick to the plan’

Hoe zetten we de freelance-markt volledig op zijn kop? Dát was een uitdaging die Lars Evers en Noel Wilson wel aan wilden gaan. Wég met de ouderwetse tradities binnen de arbeidsbemiddeling-markt. Het resultaat is Jellow – een online platform dat opdrachtgevers en freelancers met elkaar verbindt. Maar hier is natuurlijk heel wat aan vooraf gegaan; hoe hebben ze dit aangepakt?

Verbazing over traditioneel arbeidsbemiddelingssysteem

Lars werkte destijds bij een arbeidsbemiddelaar en was ronduit verbaasd over de traditionele werking van ‘het systeem’. “En dat systeem wordt natuurlijk graag in stand gehouden door de bemiddelaars, daar verdienen ze flink geld mee”, vertelt hij. Ingewikkelde aankoopsystemen en procedures zorgen ervoor dat freelancers zichzelf niet rechtstreeks in kunnen schrijven voor een bepaalde opdracht. Dit loopt dus via een bemiddelaar; een arbeidsbemiddelingsbureau dat er geld tussenuit snoept en allesbehalve transparant is over tarieven en marges. Bovendien werkt de procedure vertragend; opdrachtgevers kunnen niet makkelijk even schakelen met kandidaten die de opdracht mogelijk goed uit kunnen voeren. Frustrerend dus, voor zowel opdrachtgevers als freelancers. “Dat kan en moét anders”, vond Lars.

Het idee: online platform voor opdrachtgevers en ZZP’ers

Hij praatte erover met Noel, die gespecialiseerd is in open source software. Ze kwamen met het idee om een online platform te maken waar opdrachtgevers en freelancers elkaar kunnen vinden. Maar het moest méér zijn dan een verzamelplaats. “We willen kwalitatief hoogwaardige professionals kunnen koppelen aan opdrachtgevers die goede professionals zoeken voor projecten. En opdrachtgevers moeten zélf kandidaten kunnen selecteren en contact kunnen zoeken met die kandidaten”. Bemiddelaars dus niét welkom. Dat zou best een intensief traject worden en de stap om hier ook werkelijk voor de volle 100% voor te gaan was natuurlijk niet zomaar gemaakt. “Maar als je echt ergens heilig in gelooft – en dat deden we – dan moet je het een kans geven”, zegt Lars.

De start: hard werken vanaf een zolderkamer

Maar hoé dan? Zo’n platform staat er natuurlijk niet zomaar. “We geloofden zó in deze kans, dat we risico’s durfden te nemen. Dat betekent: baan opzeggen, genoegen nemen met weinig tot geen inkomen de eerste periode en gewoon heel hard werken. We zijn met zijn drieën (inclusief 1 developer) begonnen vanaf een zolderkamer in ons huidige kantoorpand. Pas na een jaar namen we onze eerste stagiair aan en daarna onze eerste medewerker. Dat was natuurlijk heel spannend, want dan wil je wel continuïteit kunnen garanderen”.

Na maanden bouwen is de eerste versie van het platform in 2013 live gegaan, met in eerste instantie alleen hypotheekprofessionals. “100 professionals hadden we. En het platform veranderde best veel die eerste periode, en is nog steeds in ontwikkeling. Door goed te luisteren naar zowel freelancers als opdrachtgevers, ontdekken we meer en meer waar de gezamenlijke behoeftes liggen. Vanaf het begin zijn wij van mening dat een opdrachtgever freelancers in moet kunnen huren zonder marges te betalen, maar daar zijn we pas dit jaar volledig vanaf gestapt. De markt moet het namelijk ook snappen en er klaar voor zijn. Wij willen de markt écht veranderen en verbeteren. Dat kost tijd en overredingskracht”. Inmiddels is Jellow een succesvol platform met meer dan 24.000 ingeschreven freelancers en zo’n 1500 opdrachtgevers die er gebruik van maken.

Weg met het traditionele verdienmodel

Geen marges dus. Maar hoe verdient Jellow dan geld? “Opdrachtgevers betalen ons een vast laag maandbedrag. Hiervoor hebben ze toegang tot de profielen van alle ingeschreven freelancers, kunnen ze onbeperkt opdrachten uitschrijven, onbeperkt freelancers inhuren zonder marge en werken aan hun eigen freelance pool. Indien gewenst helpen wij opdrachtgevers bij het delen van opdrachten en het samenstellen van een goeie freelance pool”, legt Lars uit. “En dit is natuurlijk uiteindelijk veel voordeliger dan inhuren via een intermediair, waarbij je vaak een (ondoorzichtige) marge betaalt over het uurtarief van de freelancer”.

Freelancers betalen niets voor het aanmaken van een profiel. “Maar”, zegt Lars’ “we verwachten dan wel dat freelancers hun profiel volledig en goed invullen, en dat ze netjes omgaan met opdrachtgevers”. Sta je als freelancer ingeschreven op Jellow, dan moet je niet verwachten dat er verschrikkelijk veel opdrachten voorbijkomen. “En dat is logisch”, zegt Lars. “Opdrachtgevers selecteren een aantal freelancers die perfect passen bij de klus, en daar nemen ze contact mee op”. Op het moment dát je dan dus wordt benaderd door een opdrachtgever, is er een aanzienlijke kans dat je de klus ook daadwerkelijk krijgt.

Jellow & marketing

“De naam Jellow is een knipoog naar de Gouden Gids van vroeger”, vertelt Lars. “Daarnaast is geel ook de kleur van innovatie én is ons door een onderzoek verteld dat kleuren en dieren in een merknaam het beste blijven hangen. We waren meteen enthousiast over deze naam! Voor marketingactiviteiten schakelen we geregeld gespecialiseerde freeslancers in – we kenner er per slot van rekening genoeg!

Toekomst arbeidsbemiddelingsmarkt

Hoe de toekomst eruitziet voor Jellow? “Rooskleurig”, denkt Lars. “Ik denk dat de contractvorm, die op dit moment nog leidend is in de arbeidsbemiddeling, ondergeschikt gaat worden. Opdrachtgevers gaan meer en meer samenwerken en bekijken wat ze voor elkaar kunnen betekenen. De arbeidsmarkt wordt steeds flexibeler en ons platform speelt daar perfect op in. Onze opdrachtgevers zijn in ieder geval heel blij met ons!”.

Tips voor andere ondernemers

“Natuurlijk verloopt ook bij ons ook niet alles vlekkeloos”, zegt Lars. “Maar de kunst van goed ondernemerschap is keuzes maken, daar een strategie op maken en je daar vervolgens ook aan houden. Stick tot the plan. Kom je erachter dat iets echt niet blijkt te werken? Dan moet je durven stoppen en weer opnieuw keuzes maken”. “Wat we bijvoorbeeld in het begin vooral geleerd hebben, is dat we niet overal ‘ja’ op hoeven te zeggen. Zo waren we in de startfase heel vaak op pad om ons verhaal te vertellen aan mogelijke grote opdrachtgevers. Kostte veel te veel tijd. Nu vragen we ze bij ons te komen. Kost ons minder tijd en we weten zeker dat ze serieus zijn en niet ‘alleen maar’ geïnspireerd willen worden. Was vrij spannend om het op deze manier aan te pakken, maar het werkt! Last but not least: verzamel goede mensen om je heen en zorg daar dan ook goed voor. Geef ze verantwoordelijkheid. Het grootste compliment dat wij onlangs kregen, is dat het zo bijzonder is dat elk lid van ons team zo intrinsiek gemotiveerd is. Ze staan écht achter onze filosofie. En dat maakt ons zo sterk!”

Jellow 'De kunst van goed ondernemerschap: keuzes maken en stick to the plan'