Terug naar het overzicht

Smit Kwekerijen bloeit op door passie en strategie

Jaarlijks levert Smit Kwekerijen uit Sappemeer zo’n 15 miljoen planten. Dat doen ze in heel Europa, onder meer aan grote bedrijven als IKEA en Intratuin. Smit heeft een goede naam in de sierteeltmarkt, is een waardevolle werkgever in Groningen en herpakte zich sterk na een stagnerende flow. Wat is het geheim van hun ondernemerschap? Algemeen directeur Kees Pingen vat het kort samen: “We kennen onze kracht en richten daar de organisatie zo goed mogelijk op in.”

Dat alleen passie onvoldoende is om een onderneming goed te laten draaien, blijkt uit het verhaal van Smit Kwekerijen. Eigenaar Obed Smit is een ‘planthunter’ in hart en nieren, met een groot talent voor het vinden, veredelen en kweken van planten. Onder zijn vleugels maakte de kwekerij – die hij van zijn oom overnam – een flinke groei door. Tot de ontwikkeling stagneerde en de zaken minder goed gingen. Smit realiseerde zich dat passie omzetten in een gezonde onderneming een vak apart is en zocht een ervaren partner voor de strategische bedrijfsvoering.

Verrast door cultuur
Kees Pingen ging als algemeen directeur de uitdaging bij het familiebedrijf vol vertrouwen aan. “Een kwaliteitsproduct biedt altijd kansen, maar er waren wel stevige keuzes nodig en een andere inrichting van de organisatie.” De uit Badhoevedorp afkomstige ondernemer weet nog goed dat hij aangenaam verrast was door de bedrijfscultuur bij Smit. “De grote mate van betrokkenheid en loyaliteit bleven zelfs overeind bij de sanering van het assortiment, de locaties en het personeel. Dat heb ik nog nergens zo meegemaakt als hier in het Noorden. De werkhouding was welwillend, maar vrij afwachtend. Door te schuiven met mensen en persoonlijke ontwikkeling te stimuleren, stroomt er nieuwe energie in de organisatie.” Smit Kwekerijen ging van acht locaties terug naar vier. Dat deed even pijn. Maar na een half jaar was de sanering afgerond en kwam er langzaam weer groei.

Smit Kwekerijen bloeit op door passie en strategie

 

Bewijzen dat het goed gaat
Het doorvoeren van interne veranderingen vraagt tijd, terwijl de druk na een aantal magere jaren vrij hoog lag. Er waren investeringen nodig voor bijvoorbeeld het onderhoud van kassencomplexen, er moest een inhaalslag gemaakt worden. “De financiering was een worsteling. Het is lastig omdat het bij een bank draait om vertrouwen in je bedrijf. Wij moesten bewijzen dat het nu, in tegenstelling tot het verleden, wel goed met ons gaat. Het is mede dankzij de NOM dat we in die periode overeind konden blijven”, stelt Pingen. “De NOM is altijd betrokken geweest bij onze bedrijfsvoering, ze zijn ook mede-eigenaar en aanwezig bij het overleg met de Raad van Commissarissen.”

We moesten aan financiers bewijzen dat het nu wel goed met ons gaat

De trend zetten
De kwekerij zit weer in een opwaartse spiraal. Met de hervonden passie en strategie zet de groei door. Inmiddels zijn er weer zes locaties en werken er zo’n 250 mensen. Pingen gebruikt die flow om verder te bouwen aan een zelfstandige positie. “Ik wil méér dan alleen meebewegen met de markt in binnen- en buitenland. Als voorloper in kennis van planten en teelt kan Smit Kwekerijen ook zelf invloed uitoefenen, daar investeren we in. Omdat we voornamelijk aan grote klanten leveren, is naamsbekendheid onder consumenten minder belangrijk. Het gaat ons vooral om de populariteit van bepaalde plantsoorten, zoals de hype rondom de pannenkoekplant uit ons assortiment. Groen is weer helemaal hot in woonstyling en daar profiteren wij nog meer van als we – samen met partners – zelf bepaalde plantentrends creëren.”