Terug naar het overzicht

Carola Bos van IBM ‘Ik zeg niet vaak ‘nee’ tegen ideeën’

Zeven jaar geleden was er niets, nu werken er 285 mensen. Het Client Innovation Centre van IBM is in alle opzichten nieuw en anders. Dat móet zo blijven en dat is de grote uitdaging.

Een klassieke bibliotheek, een escape room, de Alpenkamer, de enorme boomhut in het atrium. Wat IBM in een aantal jaren heeft neergezet aan het Zuiderdiep in Groningen, kom je nergens anders tegen. Kan ook niet. Voorbeelden waren er niet, dit is het eerste in zijn soort. Inmiddels verrezen dit soort centres op veel meer plekken in de wereld, naar voorbeeld van ‘Groningen’, maar nergens hetzelfde.

Het uiterlijk, vandaar al deze aandacht ervoor, is essentieel voor wat IBM wil met het Client Innovation Centre Benelux. Hier moeten nieuwe dingen ontstaan. Technologie, ideeën, manieren om klanten nog beter van dienst te zijn. Innovatie kortom. En dat vergt een andere manier van werken. Dat is iets waar Carola Bos zich continu druk om maakt.

“Onze mensen zijn altijd bezig met nieuwe oplossingen. Dat lukt als ze zich vrij voelen om te experimenteren, om fouten te maken. Ik zeg niet vaak ‘nee’ tegen ideeën. Dat is één ding. En de omgeving hier helpt dat gevoel dat dingen kunnen en mogen boven te brengen. Het is open, maar toch overal anders. Je kunt de omgeving zoeken die op dat moment bij je past.’’

Blockchain

Het bedienen van klanten is uiteraard doel één. Maar er gebeurt meer. De werknemers in Groningen pakken de ruimte om zelf nieuwe dingen te ontwikkelen. “Soms is er een project even voorbij en het volgende nog niet begonnen. Dat zijn momenten waarop onze mensen de map met ideeën erbij pakken en aan het denken en ontwikkelen slaan.’’ Direct gevolg daarvan is dat Groningen is aangewezen als het Europese blockchain-expertisecentrum van IBM. ,,Een groepje hier dook uit interesse op die technologie die toen net kwam kijken. Die voorsprong hebben we niet meer weggegeven.’’

Grote banken die oplossingen zoeken om hun klanten beter te bedienen, corporates, retailers, energiebedrijven. Het klantenbestand van IBM in Groningen is fors. “Veel daarvan zit in de Benelux, sommige ook daarbuiten. Wat mij mooi lijkt? Als we ook wat lokale partijen kunnen bedienen. Het UMCG of zo. Daar doen we uiteraard ons best voor.’’

Vanuit het pand aan het Zuiderdiep zijn al die mensen vooral in de weer om de klanten te helpen met hun IT-oplossingen. “We denken met ze mee, vormen regelmatig samen met hen teams die aan het werk gaan. Dat is heel anders dan toen we hier in 2013 begonnen. Toen boden we vooral onze oplossingen aan . Wat we nu doen gaat veel verder. Software, hardware, een combinatie, advisering. Het hele pakket.’’

34 nationaliteiten

Dat is toch een ontwikkeling die je in de markt ziet. De concurrentie is groot. Bedrijven willen in doorsnee geen softwarepakket meer, maar een oplossing die veel verder reikt dan de software alleen. “We vragen veel meer door, helpen onze klanten om hun klanten te helpen. Dat we groot zijn en veel kunnen bieden, helpt natuurlijk.’’

Om die ontwikkeling bij te kunnen houden, is een diverse werkvloer essentieel. Het gaat steeds meer om vaardigheden als kunnen luisteren en sparren met klanten, om strategisch te kunnen denken, met allerlei partijen. In Groningen werken nu mensen met 34 verschillende nationaliteiten samen. De gemiddelde leeftijd is 29 jaar, het aandeel vrouwen ongeveer een kwart. “Die diversiteit is iets dat we continu in de gaten moeten houden. Het is echt lastig om altijd de juiste mensen te vinden. Als je het over uitdagingen hebt, dan is dat er zeker één.’’

Het Client Innovation Centre is allang afgestapt van het ouderwets werven van IT-personeel. “Dat doen we ook, maar daar red je het niet mee. Wij hebben een uitgebreide test ontwikkeld voor nieuwe mensen. Daarbij gaat het vooral om cognitieve capaciteiten, niet om de achtergrond. De vraag is: kun en wil je het leren? Als dat zo is, dan leiden wij mensen zelf op. Dat is ook weer goed voor de diversiteit. Er lopen hier mensen rond die biologie hebben gestudeerd, psychologie, wiskunde, noem maar op.’’

Talent

Daar zit ook een kleine ergernis van Carola Bos, iets waarover ze het regelmatig heeft met universiteit en hogeschool. “IT is zo verweven in ons leven, dat het in wezen geen apart vak meer zou moeten zijn. Welk beroep je ook gaat uitoefenen, je hebt altijd met IT te maken. Dus zou het in elke studie aan de orde moeten komen, vind ik. ‘’

Dat zou de poel van talent alvast wat vergroten. Het moeilijkst blijkt het toch om ervaren krachten te binden. In het Noorden vissen IT-bedrijven uit hetzelfde vijvertje met professionals. “Daar zou ik graag iets aan doen., maar ik krijg het nog niet erg van de grond. Ik vind dat we zouden moeten samenwerken, dat we talent moeten kunnen laten doorstromen. Het lijkt wel eens of we vergeten dat al die goede mensen ook gemakkelijk in andere delen van het land aan het werk gaan. We moeten er alles aan doen om ze juist hier te houden. Dat betekent samenwerken. Nu meteen wat mij betreft.’’

Groningen won van Eindhoven

Dat IBM het eerste Client Innovation Centre in 2013 in Groningen vestigde, heeft te maken met de open armen die het bedrijf in Groningen trof. Carola Bos: “We voelden ons welkom. De overheid dacht mee, de NOM bood ons direct een netwerk van gesprekpartners. De lijntjes zijn kort, zodat we snel slagen konden maken. Afgezien daarvan concludeerden we dat de druk op de markt van IT-techneuten in Eindhoven wel erg groot was.’’