Heeft u weleens voor lege schappen kindervoeding gestaan? Het was een tijdlang raak, om de haverklap. Winkeliers namen maatregelen als een gelimiteerd aantal pakken voeding per klant. Het melkpoeder werd met name door Chinezen opgekocht. Zij vertrouwden, na een groot schandaal met een giftige stof in het poeder, de voeding van eigen bodem niet meer. Nog altijd heeft men in China een voorkeur voor melkpoeder uit het buitenland, ervaart Bart van der Meer, CEO van flesvoeding- en melkpoederproducent Ausnutria.

“Het is het beleid van de Chinese regering om een betere balans te krijgen. Maar al wordt er weer meer Chinese kindervoeding verkocht, producten uit het buitenland houden een sterk gezicht. Ouders hebben vaak maar één kind. Dat kind wordt als prins of prinses behandeld; alleen het beste is goed genoeg. En met de toegenomen koopkracht hebben Chinezen ook toegang tot meer producten.”

Chinese distributie
China is dan ook de grootste afzetmarkt van Ausnutria. Niet alleen doordat de vraag daar groot is: Ausnutria heeft er ook een makkelijke ingang. “Wij zijn sinds 2015 een volledige dochter van het beursgenoteerde Ausnutria Dairy Corporation in Hongkong. Dit bedrijf biedt ons een groot platform en zorgt voor de distributie. Maar ook in Rusland, de EU, andere Aziatische landen, het Midden-Oosten met onder meer het kinderrijke Saudi-Arabië en in Noord- en Zuid-Amerika, krijgen we een steeds sterkere positie.”

Miljoenen blikken
Hoeveel kindervoeding Ausnutria produceert? De huidige 40.000 ton zal oplopen naar 100.000 ton per jaar, verdeeld over blikken van 400 en 900 gram.

Ausnutria bedient kwetsbare groep in de samenleving

Dat zijn dus al snel 140 miljoen blikken. En die rollen allemaal uit de Ausnutriafabrieken in Heerenveen en Leeuwarden. “Daarmee haken wij wel aan bij de grote spelers. En we blijven stappen maken, we groeien in een straf tempo.” Daar is ook ruimte voor, want de kindervoedingmarkt is een groeimarkt. “De koopkracht neemt in veel landen toe en Nederland heeft een betrouwbare naam als het om melkpoeder gaat.” Een makkelijke markt is het niet. “Logischerwijs worden er veel eisen gesteld aan de kwaliteit. Er zijn strikte voorwaarden en voorschriften, je hebt certificeringen nodig en bent onderdeel van strikte audits.“

Wij haken als producent van kindervoeding aan bij de grote spelers

NOM als anker
In een markt die veel eisen aan je stelt en als dochter van een groot internationaal bedrijf met investeringscapaciteit, loopt Ausnutria Nederland geregeld tegen vragen aan. “De NOM is dan een soort anker. Je kunt op ze terugvallen in situaties die ertoe doen. Ik kan bijvoorbeeld investeringsplannen met ze delen. De NOM draagt met haar ondersteuning bij aan het vestigingsklimaat in Noord-Nederland.”

Van financiën tot flesvoeding
Bart van der Meer groeide op met de agrarische sector en had een carrière van ruim 25 jaar bij de Rabobank. Dan is kindervoeding opeens wel andere materie. “Het is een dynamische en spannende omgeving, met veel concurrentie, een snelle groei en consolidatie. We hebben met Ausnutria echter een unieke beweging gemaakt met onze kwalitatieve niche producten. In tien jaar is de omzet vertienvoudigd en die weg zetten we door. En wat het allermooiste is? We maken een product voor de meest kwetsbaarste mensen in onze samenleving, het pasgeboren kind. En die kan ervan groeien.”