Christian van der Nat

Christian van der Nat

Communicatieadviseur EDIH

De weg naar succes begint bij communiceren

Voor mij staat vast dat een idee pas tot leven komt wanneer anderen de waarde ervan inzien. Om deze waarde over te brengen is vastberadenheid en geloof in eigen idee vanzelfsprekend essentieel, maar dit alleen is niet genoeg. Het zijn vaardigheden als: luisteren, onderhandelen, overtuigen, verkopen, inspireren, presenteren, spreken, onderwijzen die ervoor zorgen dat een idee wordt omarmd.

Dit verklaart mijn fascinatie voor communicatie, juist omdat doelgericht communiceren aan de basis staat van talloze succesvolle ondernemingen en leiders.

Geboren en getogen in de kop van Overijssel, maar door mijn ouders die uit Leiden en Voorhout komen, voel ik me als Noorderling verbonden met de snelle westerse mentaliteit. Sinds enkele jaren woon ik met onwijs veel plezier in Groningen, een stad waarin voor mij deze twee werelden samenkomen.

Ik kom uit een ondernemersfamilie die binnen de maakindustrie actief was, waarin ik overwegend marketing- en communicatierollen bekleedde. Hierdoor raakte ik van jongs af aan vertrouwd met ondernemerschap en zijn oplossingsgericht en procesmatig denken er met de paplepel ingegoten.

Na mijn studie ben ik, naast mijn betrokkenheid bij het familiebedrijf, zelf gaan ondernemen en ben ik bij verschillende startups betrokken geweest. Vol met ideeën en overal kansen zien. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Digitalisering en design gecombineerd met nobele idealen lopen als een rode draad door mijn carrière. Door mijn interesse en experimenteren heb ik brede kennis vergaard in digitalisering, productontwikkeling, merkstrategie, marketing, design, en communicatie.

Mijn voornaamste doel is het vinden en gebruiken van de meest effectieve manieren om een idee uit te bouwen en als betekenisvol merk in de markt te zetten.

Deze drijfkracht sluit onverbrekelijk aan bij de bestaansreden van de NOM, namelijk het ondersteunen van ondernemers uit de regio bij het realiseren van hun ideeën en de groei van hun bedrijf.  En zoals Annemarie terecht opmerkt, ligt de waarde van de NOM bij de NOMMERS zelf. Dit merk je in de day-to-day samenwerking. Samen werken we aan één onmisbaar doel: de drie noordelijke provincies voorzien van ongekende kansen en een bruisend economisch klimaat. Een ideaal waar ik veel energie van krijg.

Voor mij betekent dit, als communicatieadviseur en PMT-lid van de European Digital Innovation Hub Northern Netherlands (EDIH NN), dat ik me vastbijt in de regionale digitale transformatie, met specifieke focus op autonome systemen.

Ik zie dit als een missie, want het noorden van Nederland heeft de ruimte, het intellect en de nuchterheid om digitalisering en de innovaties daarop vanuit een eigen perspectief te bekijken. De grootste uitdaging is echter dat ondernemers, leraren, politiek leiders, studenten en medewerkers zich nu moeten interesseren voor de belangrijke beslissingen die de toekomst bepalen.

Digitale transformatie is een hypersnel ontwikkelend veld en alles bepalend. Nu niets doen, kan resulteren in het niet langer deel uitmaken van de toekomst.