Terug naar het overzicht

NOM Drijfveren: Meedoen, Meedenken en Meedelen bij Donkergroen

14-03-2019

Drijfveren zijn de werkelijke motor achter groei en ontwikkeling, maar in hoeverre zijn bedrijven in Noord-Nederland daar bewust mee bezig? En hoe pakken ze dat aan? NOM is nieuwsgierig en interviewt voor deze rubriek organisaties die hun beweegredenen actief onderzoeken.

Ze inspireerde bij TEDx Fryslân met haar Talk over intuïtie en ondernemerschap. Een boeiend thema, zeker uit de mond van een nuchtere leidsvrouw die graag wil winnen en een Fries hoveniersbedrijf liet uitgroeien tot een landelijke top-3-speler in de groenbranche. Wat maakt directeur Anja Kanters en haar bedrijf Donkergroen zo gedreven?

Zien hoe het beter kan en daar naar handelen. Die drijfveer ligt – in al z’n eenvoud en kracht – ten grondslag aan de tomeloze inzet van Anja Kanters. De geboren Brabantse kwam als administratief medewerker bij het Friese Donkergroen binnen. Negentien lentes jong en zonder kennis van het groenvak, maar met een flinke dosis nieuwsgierigheid en daadkracht. ‘Oprichter Hessel Donker zag dat en gaf me de ruimte.

Dankzij zijn intuïtie kon ik op de mijne varen en verder vertrouwen winnen in het familiebedrijf.’ Dat kwam van pas toen ze tien jaar later zelf algemeen directeur werd en de kans greep een nieuwe koers te varen.

Sindsdien is blijven verbeteren wat de leidsvrouw al meer dan dertig jaar doet bij Donkergroen. ‘Al vraag ik me soms wel af of ik nog zo onbevangen ben als vroeger’, bekent Kanters, die net de zestig is gepasseerd. ‘Naarmate je ouder wordt, ga je meer relativeren. Ik heb geleerd van fouten en dat maakt bedachtzamer.

Bovendien zijn structuren en cijfers belangrijker geworden door de groei van het bedrijf. Om balans te vinden tussen ratio en intuïtie, ben ik me bewust dat die intuïtie dan wel ‘aan’ moet staan en voeding nodig heeft. Door mijn TED Talk stond ik weer bewust stil bij de momenten dat ik feilloos wist welke richting te gaan. Moest ik wel de kans krijgen natuurlijk. En omdat ik die kansen kreeg, wil ik ze ook aan anderen geven die oprecht wat willen bereiken.’

Intrinsieke motivatie

Juist omdat Donkergroen altijd te maken heeft met de tucht van de markt, hecht Kanters aan intrinsieke motivatie binnen haar bedrijf. ‘Doelgerichtheid en efficiëntie houden ons bij de les, maar de passie en ideeën brengen ons verder. Ik ben echt trots op het vakmanschap, projecten, zoals het ontwerp en de aanleg van de eerste circulaire (dak) tuinen voor ABN AMRO op de Zuidas (Donkergoen won hiermee vorig jaar de internationele ELCA Trend Award voor toonaangevende duurzame projecten, red.). Dat is wat ik vanaf het begin voor ogen had: dat mensen enthousiast zijn om met elkaar iets te presteren en dat iedereen meedoet door in het werk eigen verantwoordelijkheid te nemen.’

Meedoen, meedenken en meedelen bij Donkergroen

Kanters ziet in haar onderneming betrokken medewerkers die eigenaarschap tonen. Ze initieerde daarom recent de uitkoop van aandelen van de erven van oprichter Hessel Donker, om zo medewerkersparticipatie mogelijk te maken. ‘Om te beginnen heeft mijn driekoppige directieteam zich gecommitteerd door flink te investeren in ons bedrijf’, vertelt de algemeen directeur, die zelf sinds 1990 grootaandeelhouder is.

‘Maar ook medewerkers kunnen dus aandelen kopen. Spannend hoe dat uitpakt? Ja, al ben ik vooral nieuwsgierig, want ik geloof in participatie. Het laten meedoen, meedenken én meedelen van zowel directeuren als medewerkers brengt verbinding. En dat hebben we in een vluchtige tijd als deze nodig om te bouwen aan de toekomst.’

Circulaire economie

Vooruitlopend op die toekomst komt ook een andere drijfveer aan bod: bijdragen aan een gezonde wereld. ‘Als groenbedrijf nemen wij verantwoordelijkheid als het gaat om een duurzame omgeving’, benadrukt Kanters. ‘Met ons werk kunnen we een positief verschil maken in de impact op milieu en klimaat. Vanuit passie voor ons vak willen we als Donkergroen bijdragen aan de circulaire economie, waarbij we kringlopen sluiten en afval reduceren en verwerken tot grondstoffen.

Net zoals de natuur dat zelf ook doet. We werken daarbij op basis van The Natural Step, een methodiek die helpt om grote doelen te stellen en tegelijk kleine, haalbare stappen in de goede richting te zetten.’ Bijdragen aan een circulaire economie is een avontuur dat Donkergroen aangaat met medewerkers, opdrachtgevers en partijen als Circulair Friesland.

‘In Noord-Nederland ontstaat een steeds krachtiger klimaat voor het aanjagen van duurzaamheid. Dat komt omdat ondernemers, overheid en onderwijs elkaar hier kennen en nodig hebben. Iedereen vanuit zijn eigen talent, zoals dat ook binnen Donkergroen geldt.

De kunst is een goed team te vormen en ik ben graag aanvoerder. Beseffend dat elk mens van betekenis wil zijn, vind ik het een uitdaging om ieders persoonlijke drijfveren te raken. Om die vervolgens met elkaar te vertalen naar prestaties. Alleen als we samen eigenaarschap tonen, kunnen we stappen blijven zetten en verbeteren.’

GROENE DENKERS EN DOENERS

Hoveniersbedrijf Donkergroen combineert ambacht en duurzaam denken tot creatieve ontwerpen en plannen voor landschappen, (dak)tuinen, speelterreinen en interieurbeplanting. Het hoofdkantoor is gevestigd in Sneek en het bedrijf werkt vanuit 24 locaties in Nederland en België. Kijk voor actuele projecten en de TED Talk van directeur Anja Kanters op de website van Donkergroen


Meer lezen

Gerelateerde nommer artikelen

Aanmelden voor de NOMMER