Mundu trakteert autorijdend Nederland op relevante reclame
  • IT
  • Investeren

Mundu trakteert autorijdend Nederland op relevante reclame

Mike Kolker, Thijs Rotman en Mike Campbell timmeren sinds 2015 aan de weg in de wereld van digitaal adverteren. Ze kregen onlangs een aanjaagfinanciering van de NOM en waren daarmee helemaal klaar voor de volgende stap in het verder veroveren van Nederland. Hun product? De exploitatie van digitale schermen aan druk bereden rijkswegen. Adverteerders kunnen daar hun producten en merken onder de aandacht brengen van miljoenen autorijdende Nederlanders. En dat kunnen ze nu nog beter dankzij de laatste ontwikkelingen. Mike Kolker vertelt.

Advertenties die aansluiten bij de context van het hier en nu

‘Het doel van de investering was uiteraard groeien met ons bedrijf. Die groei hebben we tweeledig ingezet: techniek en mensen. Enerzijds hebben we sterk geïnvesteerd in het ontwikkelen van software die het mogelijk maakt om advertenties aan te passen aan specifieke variabelen zoals weersomstandigheden. Is er een hoge zonkracht? Dan toont ons LED-scherm automatisch een advertentie voor een hoge factor zonnecrème, bijvoorbeeld’, vertelt Mike. ‘Die software draait inmiddels en we rollen dit in de komende maanden uit bij onze klanten. Dat project nadert afronding dankzij de injectie door de NOM. We kunnen adverteerders echt een betere propositie bieden, maar zijn bovendien relevanter voor de consument. Niemand hoeft tegenwoordig nog reclame te zien die niet aansluit op de beleving van dat moment.’

Bereikvergroting zonder extra inspanning

Zoals dat gaat in de wereld van techniek: de ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. Daarom is Mundu een volgende stap aan het zetten op het gebied van hun software. Mike: ‘We hebben nu ons eigen platform voor de Digital Out Of Home (DOOH) markt, maar willen ook aansluiten bij bestaande platforms die veel meer bereik hebben. Zij werken met een marktplaatssysteem waarbij advertentieplaatsen automatisch worden geveild en waarbij ook factoren als relevantie worden meegenomen. Helemaal automatisch of, zoals de media-bureaus het noemen: programmatic.

Het levert ons een bereikvergroting op waar we niets voor hoeven te doen als het eenmaal draait. Adverteerders zien niet eens waar ze adverteren, ze zien alleen het resultaat. We sluiten een bepaald percentage van onze plaatsingen aan op die systemen, de rest vullen we zelf met onze software.’

Op zoek naar salestalent

Qua techniek ligt het Groningse bedrijf mooi op schema. Hun tweede groeiaspect blijft echter nog wat achter op de verwachting: mensen. ‘We zijn doorlopend op zoek naar salestalent, maar er is schaarste, ook in Noord-Nederland. Dat maakt het lastig om goede salesmensen te vinden, helemaal omdat we ook vragen naar kennis van het media-landschap. We kiezen wat dit betreft echt voor kwaliteit in plaats van kwantiteit’, aldus Mike. De groeiambitie qua menskracht (of liever: verkoopkracht) blijft onverminderd gelden, ook al kost het werven veel tijd. Mike: ‘We zitten continu op LinkedIn en benaderen talent waarvan wij denken dat ze goed bij ons passen. We hebben ze veel te bieden: doorlopende training en coaching, maar ook de gezelligheid van een jong team dat elk succes of bijna-succes viert. We staan open voor nieuwe ideeën en werken echt samen aan Mundu. Bovendien draaien we gewoon mooie cijfers, we halen onze prognoses ruimschoots. Voor potentiële medewerkers genoeg kansen tot doorontwikkeling, dus. Dat is toch waar veel naar gezocht wordt, merken we. Maar we hebben de tijd nu de software draait en omzetgroei genereert, dus we gaan rustig zo verder.’