Terug naar het overzicht

Jarik Oosting van SmartRanking ‘Ik onderneem voornamelijk op intuïtie’

Al op zijn veertiende startte Jarik Oosting zijn eerste bedrijf: het verkopen van tropische vissen. Hij bouwde de bijbehorende website zelf. Dat ‘kunstje’ bezorgde hem op zijn zestiende een eerste baan bij een webdevelopment bureau waar hij zijn kennis en kunde een aantal jaar lang uitbreidde. Totdat hij op zijn negentiende besloot voor zichzelf te beginnen.

Oosting schreef zijn bedrijf SmartRanking in bij de KvK en bracht zijn expertise in zoekmachine-optimalisatie gemakkelijk aan de man, terwijl hij nog studeerde. Hij is nu 3,5 jaar en veel avonturen verder. Oosting vertelt. Onder andere over het financieringstraject dat geen financieringstraject werd.

‘Geld is niet mijn drijfveer’

‘Natuurlijk is geld belangrijk voor me. Ik moet mijn medewerkers betalen, net als de vaste lasten en uiteraard mezelf onderhouden, het liefst zodat ik ook leuke dingen kan doen. Maar geld is niet mijn drijfveer. Mijn motivatie is dat ik echt iets aan het bouwen ben. Dat mijn bedrijf groeit, dat we onze klanten zo goed kunnen helpen, dat mijn collega’s het leuk hebben. Als ik dan onderweg een vestiging van onze klanten zie, dan wordt het heel tastbaar’ vertelt Oosting. ‘Ik zou veel meer geld kunnen verdienen met mijn achtergrond in Informatiekunde als ik andere keuzes had gemaakt, maar dit vind ik het allerleukst.’

Zoekmachine-marketing als belangrijke succesfactor

Dat Oosting vorig jaar een groeiambitie uitsprak, was dan ook niet gestoeld op meer geld willen verdienen. Hij wilde zijn expertise graag aan steeds meer bedrijven aan kunnen bieden om hen zo te helpen bij hun groei. ‘Zoekmachine-optimalisatie, ook wel SEO genoemd, is een ontzettend belangrijke succesfactor voor bedrijven. Maar ook ingewikkeld om te doorgronden. Een goede SEO-strategie adresseert verschillende facetten: techniek, content en autoriteit van de website.

Je moet goed weten waar je mee bezig bent om écht hoger in zoekmachines te komen. Er zijn ook voortdurend veranderingen in de algoritmes die de posities bepalen’ aldus Oosting. Daarom koos hij er onlangs voor om zich met SmartRanking echt helemaal te focussen op SEO. Eerder voerde SmartRanking een aantal andere online marketingactiviteiten uit, die worden nu niet meer actief verkocht aan klanten.

Focus als groeistrategie

Deze keuze was spannend, maar wierp vrijwel direct vruchten af. Oosting: ‘Dit is waar we het beste in zijn, dit is wat we het leukste vinden, dit is waar we echt waarde toevoegen. Bovendien zijn we nu veel interessanter als samenwerkingspartner voor marketingbureaus, want we zijn nu nooit hun concurrent. Het was echt een belangrijke les om een duidelijk focus aan te brengen. Sindsdien groeien we ook harder.’

De keuze voor focus kwam niet helemaal uit de lucht vallen. Oosting voelde al wel dat er iets anders moest, maar concludeerde wat precies na gesprekken met zijn business coach en tijdens het financieringstraject met Flinc. ‘Een coach vind ik heel waardevol. Ik heb geen compagnons en hoewel mijn collega’s eerlijk en open genoeg zijn om mij aan te spreken als ik iets onhandigs doe: daar bespreek ik niet direct strategische vraagstukken mee. Daarom vind ik het prettig dat er iemand met me meekijkt en kritisch is op de keuzes die ik maak of de overwegingen die ik heb.’

Op zoek naar groeigeld

Met Flinc kwam Oosting vorig jaar in contact toen hij het tijd vond om een groeisprint te maken. ‘Ik dacht: als ik een serieuze partij wil worden, dan heb ik slagkracht nodig en dan met name financieel. Dus een financiering leek me zinvol. Ik zag het voor me dat ik dan de sales een flinke boost kon geven door sales- en accountmanagers aan te nemen, om vervolgens op te schalen in mensen naar binnenkomend werk. Na een rondje research zag ik dat Flinc begeleidt in dat soort trajecten.’ Ze werkten vervolgens samen aan het formuleren van de financieringsbehoefte en een businessplan. Een waardevol traject, aldus Oosting. Ik had helemaal geen businessplan en een keer echt alles op papier zetten was een belangrijk en leerzaam proces. Flinc is kundig en eerlijk, precies wat je als ondernemer nodig hebt.’

Financieringsdruk

SmartRanking bleek zo goed te draaien dat Oosting gemakkelijk in aanmerking kwam voor een financiering. Het aanbod lag er zelfs al. Maar uit de conclusie van het traject met Flinc bleek: er was helemaal geen financiering nodig. Met de nieuwe positionering kon Smart-Ranking prima op eigen kracht groeien en die route had belangrijke voordelen voor Oosting. ‘Allereerst vind ik het contact met onze klanten heel waardevol en leuk om zelf te onderhouden. Daarnaast betekent een financiering ook extra verantwoordelijkheid en druk op de ketel. Nu heb ik zelf alle touwtjes in handen, alleen mijn eigen geld zit in het bedrijf, dat geeft vrijheid en flexibiliteit. Onze groei moet een resultaat zijn van hard werken en uitstekende service aan onze klanten waarbij blije medewerkers voor mij het belangrijkst zijn. Dit voelt als een strategie die beter bij me past en ik kan toch mijn ambities waarmaken.’

Gewoon zo verder

Oosting benoemt het vaker: zijn gevoel, zijn intuïtie. Als het om medewerkers gaat bijvoorbeeld. Hij voelt snel aan of iemand in het team past. Ook met klanten vindt hij een klik heel belangrijk: ‘Soms voel je direct al dat het geen match is. Dat een klant er geen vertrouwen in heeft of dat het op persoonlijk niveau niet goed voelt. Daar zeg ik tegenwoordig nee tegen. Ik onderneem voornamelijk op intuïtie.

Natuurlijk zijn cijfers belangrijk, maar ze zijn nooit alleszeggend. Een onderbuikgevoel is soms relevanter dan prognoses of een bedrag onder de streep. Deze strategie heeft me tot nu toe heel veel gebracht, dus ik ga gewoon zo verder.’

Klik hier voor de website van SmartRanking.

Heb jij financiering nodig om je innovatieve plannen waar te maken? Met hun ervaring en uitgebreid financieringsnetwerk ondersteunt Flinc je met het vinden van investeerders. Bekijk de Flinc website