De transportwereld, de bouw en de civiele techniek. Allemaal sectoren waar steeds meer gebruik wordt gemaakt van composiet. De vezelsterke kunststof blijkt een duurzaam alternatief voor bijvoorbeeld staal, aluminium of beton. En dus gloort er een mooie toekomst voor Fiby Products uit Emmen.

De opstart vond in 2016 plaats in Almelo. Op de locatie van Compositie Technology Centre (CTC), het bedrijf waarvan medeoprichter Jos Ter Laak jarenlang eigenaar was. Anderhalf jaar later werd besloten tot een verhuizing naar Emmen. Daar, aan de Karel Doormanstraat op bedrijventerrein Bargermeer-Zuid, ontwikkelt, fabriceert en verkoopt Fiby Products producten die zijn gemaakt van natuurlijke en andere sterke vezels, zogeheten composieten. En dan met name producten die mechanisch worden belast.

Opmars

Aan groeikansen voor de Drentse composietenfabriek geen gebrek. Composiet is namelijk bezig aan een flinke opmars. Logisch, want het is een sterk, licht en onderhoudsarm materiaal. De levensduur van de vezelsterke kunststof is nagenoeg gelijk aan beton en staal en biedt daarmee legio constructieve toepassingsmogelijkheden. Fiby Products richt zich uitsluitend op toepassingen in de transportmarkt, de bouw en de civiele techniek. Die keuze voor genoemde markten heeft alles te maken met de achtergrond van de initiatiefnemers. Zo is Ter Laak een bewezen specialist op het gebied van composiet. De andere oprichters Derk Jan Weeke en Martin Luinstra hebben, naast een grote interesse in de mogelijkheden van het materiaal, hun sporen verdiend in respectievelijk de machinebouw en de transportmarkt.

Fiby kipper

Aan welke toepassingen en producten moeten we zoal denken? ‘Voor de transportsector hebben we bijvoorbeeld de Fiby kipper ontwikkeld, een volledig van composiet gemaakte laadbak’, legt Ter Laak uit. ‘Door het lage eigen gewicht is de supersterke kipper ideaal voor gebruik in de wegenbouw. Vooral ook omdat de kipper bestand is tegen hoge temperaturen van circa 180°C voor het vervoer van asfalt. Daarnaast krijgen we steeds meer vragen uit de agro-business en de afvalindustrie. In vergelijking met staal bespaar je met composiet al snel zo’n 30% aan gewicht, waardoor een flinke extra lading kan worden meegenomen. Met een snelle terugverdientijd, een hogere dagopbrengst en een substantiële brandstofbesparing als prettig gevolg.’

Fiby Products gaat voor kansrijk composiet

Corrosiebestendig

Een ander belangrijk voordeel van composiet is de corrosiebestendigheid. Het materiaal wordt nauwelijks aangetast door omgevingsinvloeden. En juist dat gegeven maakt composiet zeer interessant voor toepassing in de civiele techniek. ‘In die markt zijn we dan ook betrokken bij tal van mooie projecten’, onderstreept Ter Laak. ‘Zo hebben we voor de provincie Drenthe al meerdere composieten sluisdeuren vervaardigd. Door de slijtvastheid hebben de sluisdeuren een langere levensduur dan conventionele deuren van hout of staal. Bovendien hebben ze tijdens die levensduur minder onderhoud nodig. Maar ook zijn we in opdracht van Groningen Seaports bezig met het realiseren van wrijfgordingen (zie kader).’

Zoals gezegd richt Fiby Products zijn pijlen eveneens op de bouwwereld. Een sector waarin de integratie van functies steeds belangrijker wordt. Ook hier kan het gebruik van composieten producten en componenten uitkomst bieden. Ter Laak noemt een recent voorbeeld.‘Samen met een aannemer hebben we een tiny house ontwikkeld, waarbij wij verantwoordelijk zijn voor het realiseren van de dakconstructie. Uiteraard gemaakt van composiet. Die dakgoot zelf zit aan die constructie vast. Het is dus één geheel dat je, door de eigenschappen van composiet, eigenlijk nooit meer hoeft te vervangen.’

Mooie toekomst

Al geruime tijd voor de officiële oprichting van Fiby Products, in februari 2016, hielden de drie ondernemers zich gezamenlijk al intensief bezig met de mogelijkheden van composiet. Dat resulteerde in een aantal succesvolle projecten, met een flinke toename van opdrachten uit binnen- en buitenland als gevolg. ‘Alles wijst erop dat de composietenmarkt alleen maar verder zal groeien’, benadrukt Ter Laak. ‘Vandaar dat we besloten om onze kennis en expertise te bundelen in een joint venture.’ Voor Fiby Products gloort dan ook een mooie toekomst. Om de groeikansen ook daadwerkelijk te verzilveren was financiering nodig. Daarvoor werd aangeklopt bij de NOM. De interesse van Investment Manager Klaas Kooistra was snel gewekt. ‘Met grote regelmaat komen er bij ons duurzame concepten voorbij’, zegt hij. ’Vaak ontbreekt het echter aan een overtuigende sales pitch. In het geval van Fiby Products was dat anders. De producten hebben naast een duurzaam karakter ook nog eens een veelbelovend economisch rendement.’

Opschalen

Vooral wat betreft de kippers en de sluisdeuren zijn de verwachtingen hooggespannen. Zeker nu er middelen zijn om de producten verder te optimaliseren en de marketing te verbeteren. Niet zomaar denkt Fiby Products op korte termijn 15 fulltime medewerkers te kunnen aantrekken. ‘Er zit gewoon heel veel potentie in hun productlijn’, vervolgt van het aantal opdrachtgevers. Tegelijkertijd worden door het bedrijf steeds weer nieuwe toepassingsmogelijkheden bedacht en ontwikkeld. Nu is het zaak om op te schalen en door te groeien. Als NOM dragen wij graag bij om die groei te financieren.’

‘Groningen Seaports werkt met veel plezier samen met Fiby Products. Een open en servicegerichte organisatie die ons helpt met het realiseren van wrijfgordingen. Een wrijfgording is een balk die is aangebracht tegen de palen van een remmingwerk, een constructie waarmee schepen worden afgeremd als ze een brug naderen. Doorgaans wordt zo’n wrijfgording gemaakt van hout. Onlangs hebben we er in de vorm van een pilot voor gekozen om bij een remmingwerk in ons beheersgebied de onderste twee balken, de constructie bestaat uit meerdere wrijfgordingen, te maken van composiet. Composiet is een sterk materiaal dat hergebruikt kan worden en in tegenstelling tot hout niet wegrot. Als de pilot slaagt worden ongetwijfeld nog meer houten constructies in ons beheersgebied vervangen door composiet. Het materiaal past helemaal in de circulaire economie. En daarmee ook in de filosofie van Groningen Seaports’.
Geert-Jan van Woggelum, projectleider Groningen Seaports

Fiby Products gaat voor kansrijk composiet