Fooddrop03
  • IT
  • Investeren

Jantine Doornbos: “Dropper enorm gegroeid en klaar voor uitbreiding naar andere steden”

De coronacrisis luidde voor Jantine Doornbos van Fooddrop/ Dropper een extra drukke periode in. Het bezorgplatform ging al goed, maar door de intelligente lockdown waarbij mensen worden opgeroepen zo min mogelijk naar buiten te gaan en alle horeca dicht is, maakte haar bedrijf een snelle en grote groei door. Ook zette ze een nieuw product in de markt, ideaal voor de huidige omstandigheden. “We waren heel goed voorbereid, dus we kunnen dit goed aan” blikt Doornbos terug én vooruit.

Potgrond en keukenmachines

Doornbos en haar collega’s anticipeerden slim op de maatregelen die half maart werden afgekondigd. “We hadden alle mailtjes al klaarstaan om te laten weten dat wij onze bestaande en potentiële nieuwe partners uitstekend zouden kunnen ondersteunen met onze logistiek. We bezorgden natuurlijk altijd al maaltijden met Fooddrop en binnen een week sloten er tientallen restaurants extra aan. Bij bestaande restaurants nam de behoefte aan bezorging exponentieel toe” aldus Doornbos. Maar dat was nog niet alles. De dienst “App je Drop” werd heel snel klaargestoomd om te doen waar Doornbos het voor had bedacht: alles bezorgen wat de consument maar wenst. “Boodschappen, potgrond, keukenmachines: je kunt het zo gek niet bedenken of het is in de afgelopen weken door ons gekocht en bezorgd. Alle communicatie verloopt via Whatsapp en ons platform doet de rest. Ideaal nu mensen thuisblijven. Onze omzet is met honderden procenten gestegen.”

Perfecte en geslaagde lakmoesproef

De groei aan bezorgbehoefte is niet alleen goed voor de omzetcijfers, met name de kracht van het slimme platform waar Doornbos en haar team al jaren aan werken, wordt nu extra goed zichtbaar. “Het goed positioneren van Dropper is een uitdaging gebleken. We zijn namelijk niet zomaar een bezorgdienst, in essentie zijn we een techbedrijf. Onze software voorziet in het koppelen van bezorgopdracht aan een beschikbare koerier en berekent vervolgens bijvoorbeeld de slimste route voor deze bezorging. Op mijn dashboard zie ik precies hoeveel orders er zijn, welke koeriers zich waar bevinden en geeft een seintje als een bezorging succesvol is afgerond. In de afgelopen weken ging dit om honderden orders op hetzelfde moment, het was daarmee een perfecte lakmoesproef. En het systeem slaagde met vlag en wimpel” licht Doornbos toe. Op de vraag of het hiermee lijkt op de techniek van bijvoorbeeld Uber, antwoord ze met een belangrijk Unique Selling point: “Uber werkt alleen met chauffeurs en bezorgers van Uber. Wij denken in koerierteams. Deze hoeven niet allemaal voor Fooddrop te werken.”

Gebruiken wat er al is

Dit essentiële verschil maakt het platform van Dropper geschikt om op te schalen naar andere plekken in Nederland. Doornbos: “Op dit moment experimenteren we bijvoorbeeld in een aantal dorpen. Als er één restaurant bezorgt en de andere negen niet, dan is het slim om de bezorgcapaciteit te verdelen over al die tien restaurants. Onze software voorziet precies daar in, want dat is anders een enorme operatie. Nu kost het bijna geen extra tijd en iedereen profiteert ervan. We maken gebruik van wat er al is in plaats van iets nieuws optuigen.” Zo kan het dus zijn dat het eten van restaurant X wordt bezorgd door de bezorger van restaurant Y omdat daar beschikbaarheid was op dat moment. Een stuk efficiënter en goedkoper.

The last mile kan efficiënter met Dropper-algoritme

En de ambitie van Dropper reikt verder. Wat werkt in foodbezorging, werkt ook voor andere goederen en transportprocessen. Dropper richt zich specifiek op “the last mile” van de bezorging. Doornbos: “Het transporteren van spullen, welke spullen dan ook, naar een stad is redelijk makkelijk en efficiënt. In of om zo’n stad staat een distributiecentrum en van daaruit moet het nog een klein stukje naar de consument. Maar dat kleine stukje is juist zo kostbaar en wordt bovendien door allerlei verschillende aanbieders uitgevoerd. Zo kan het in één straat voorkomen dat er binnen het uur zes verschillende busjes komen bezorgen. Dat is echt heel inefficiënt, helemaal omdat de stad al zo druk bereden is. Vaak rijden die busjes dan leeg terug, wat ook zonde is. Onze software lost die inefficiëntie op door los van de merken en partijen te kijken naar welke transportslotten er zijn en die zo slim mogelijk in te zetten. Dat kan gemiddeld 25% kostenbesparing opleveren en dat is veel. Ons systeem is er klaar voor. Onderzoekers van de RUG hebben onze algoritmes bekeken en die horen bij de beste uit de markt. Daar ben ik echt trots op.”

Mooie samenwerkingen

Vooralsnog is het tienkoppige team van Dropper vooral druk met het verwerken van alle bezorgaanvragen en voorziet Doornbos dat het, ook als de maatregelen versoepelen, druk zal blijven: “Onze naamsbekendheid is enorm toegenomen, ik geloof echt dat mensen dat gemak straks ook willen. Ook zien we bij de restaurants en bedrijven een enorme innovatieslag als het gaat om producten die bezorgd kunnen worden. De twijfelaars of weigeraars zijn allemaal overstag en dat levert echt mooie samenwerkingen op. De Grokaalbox is daar een voorbeeld van: een doos vol allemaal producten van lokale ondernemers die dan aan huis wordt bezorgd door koeriers uit ons netwerk. We verdienen daar echt helemaal niets aan, maar het geeft wel echt veel energie en dat is ook belangrijk.” Zelf kan ze echter sinds kort geen gebruik maken van haar eigen dienst: “Ik ben net verhuisd naar Haren, daar bezorgen we op dit moment nog niet” lacht ze.

 

Dropper is helaas failliet verklaard in maart 2021.