Terwijl de meeste aandacht uitgaat naar de imposante windturbines op zee, speelt zichin de Eemshaven een minstens zo belangrijk deel van de energietransitie af. Daar werkt Buss Terminal Eemshaven al jaren gestaag aan iets groots – letterlijk én figuurlijk.
Het is een typisch voorbeeld van een bedrijf met een belangrijke rol voor de regio, waar je eigenlijk veel te weinig over hoort. Buss Terminal Eemshaven is namelijk een belangrijke logistieke uitvalsbasis voor veel grote windparken in het Noordzeegebied. En met een miljoeneninvestering moet die rol straks nog groter en belangrijker worden. Hoog tijd dus voor een kennismaking. ‘Voor ons is de Eemshaven een unieke plek en echt het centrum van de energietransitie. Niet alleen vanwege de locatie, maar vooral door de gezamenlijke drive.’
Buss Terminal Eemshaven is sinds 2011 de logistieke base harbour voor bijna 20 grote windparken in het Noordzeegebied. Het bedrijf is bijvoorbeeld betrokken bij de grootste windmolenparken in Denemarken en Duitsland en verzorgt de op- en overslag en de pre-assemblage van grote onderdelen voor de windparken op zee. Die verschillende onderdelen worden opgehaald door een installatieschip en naar de plek gebracht waar het windpark gebouwd wordt. Een belangrijke rol dus, niet alleen voor de energietransitie, maar ook voor de concurrentiepositie van de Eemshaven.
Buss Group is van origine een Duits bedrijf en is actief in verschillende havens in het Noordzeegebied. De keuze voor een terminal in de Eemshaven in 2011 was volgens Marc Wegman, managing director van Buss Terminal Eemshaven, al snel gemaakt. ‘We hebben hier een directe en open verbinding met de Noordzee. De schepen hoeven dus niet eerst door sluizen te varen, zoals dat het geval is bij sommige andere havens. In Noord-Duitsland heb je ook wel havens met een directe zeeverbinding, maar die liggen verder van de windparken af, dus daarmee heeft de Eemshaven een hele strategische ligging voor ons.’
En de directe verbinding met de Noordzee wordt volgens Wegman de komende jaren alleen maar belangrijker. ‘Het opwekvermogen van windturbines wordt steeds groter. In het begin was dat een keer 3 megawatt, maar de grote fabrikanten zitten inmiddels al boven de 20 megawatt. De top van een windturbine wordt daarmee dus steeds zwaarder en dat geldt ook voor alles eronder.’
Je merkt echt dat de mindset is om circulaire en renewable energy bedrijven aan te trekken. Marc Wegman managing director Buss Terminal Eemshaven
Je merkt echt dat de mindset is om circulaire en renewable energy bedrijven aan te trekken.
Dat zorgt er natuurlijk voor dat de schepen die al deze onderdelen moeten vervoeren, ook steeds groter en zwaarder worden. ‘Inmiddels zijn de schepen al zo groot en de componenten zo groot en zwaar, dat de directe zeeverbinding en een daarvoor verzwaarde terminal de enige optie is. Dat is op zich natuurlijk goed nieuws voor ons, maar dat betekent tegelijkertijd ook dat we ervoor moeten zorgen dat we onze klanten ook de komende jaren kunnen blijven bedienen. Daarvoor moeten we onze kade in de Julianahaven verzwaren en de bodem verbeteren, zodat we de toenemende vraag naar capaciteit ook aankunnen.’
De huidige capaciteit van de Buss-kade in de Julianahaven is 6 tot 20 ton per vierkante meter. ‘Het nieuwe gedeelte van de kade krijgt een capaciteit van 40 ton per vierkante meter en hiermee zijn we dan een van de eerste havens met deze capaciteit’, vervolgt Wegman. ‘Daarmee hebben we ruime marges in de componenten die de komende jaren gaan komen en zijn we goed voorbereid op de toekomst. Dat vergt natuurlijk wel eerst een grote investering, die onderaan de streep ook terugverdiend moet worden, dus dat was voor ons ook de aanleiding om op zoek te gaan naar externe financiering. We zijn erg blij met het vertrouwen van alle betrokken partijen.’
‘Voor ons is de Eemshaven een unieke plek en echt het centrum van de energietransitie’, zegt Wegman. Niet alleen vanwege de locatie, maar vooral ook door de gezamenlijke drive. Je hoeft hier maar uit het raam te kijken, dan zie je de LNG Terminal en RWE die bezig zijn met waterstof en verduurzaming, en je merkt ook echt dat de mindset is om circulaire en renewable energy bedrijven aan te trekken.’
‘Je bent als bedrijf snel geneigd om alleen naar jezelf en je eigen terrein te kijken, maar de belangrijkste les die je hier al snel leert is om ook je omgeving zoveel mogelijk mee te nemen in de beslissingen die je maakt’, vervolgt Wegman. ‘We zitten hier met een grote groep bedrijven en die wil je ook niet in de weg gaan zitten met de bouw van de verzwaring van de kade, dus we doen er ook alles aan om voor zo min mogelijk overlast te zorgen.’
Maar achter al die indrukwekkende projecten schuilt vooral het vakmanschap van de mensen op de kade. ‘We kunnen hier op kantoor wel van alles verzinnen voor de projecten en alles wat we om de projecten heen doen op de terminal, maar uiteindelijk gaat het om onze mensen die dag in, dag uit en in weer en wind op de kade staan’, vervolgt Wegman. ‘Want geloof me, de regen kan hier in de Eemshaven soms horizontaal uit de lucht komen. Ik ben ook echt heel trots op de cultuur van innovatie en veiligheid die we hier binnen ons bedrijf hebben, met gedreven mensen die in alles meedenken en dingen vanaf de werkvloer initiëren.’ Volgens hem is dat ook de reden dat het ziekteverzuim en de doorloop extreem laag zijn. ‘Onze mensen zijn het allerbelangrijkst, en dat weten ze gelukkig ook’, vult hij aan.
‘Dat medewerkers centraal staan is ook altijd ons uitgangspunt, in plaats van alleen maar kijken naar de marges', zegt Wegman. ‘We nemen natuurlijk materiaal aan dat enorm veel waarde heeft voor onze klanten en als een schip lang aan de kade ligt, dan kunnen de kosten ook snel oplopen. Maar als er iets is wat vertraging oplevert, dan zullen we nooit tegen onze mensen zeggen dat ze dan maar sneller moeten werken, omdat het ons anders te veel geld kost. Als het niet veilig kan, dan duurt het maar wat langer en dan is dat wat het is. Je grootste asset is niet je materieel, het zijn je mensen. Daar moet je goed voor zorgen en dat is iets wat je nooit uit het oog mag verliezen.’
De gezamenlijke financiering komt van Groningen Seaports, de Rabobank, het Groninger Groeifonds en de NOM, met een aanvullende CINEA EU-subsidie. ‘Hoewel de NOM bekend staat om haar betrokkenheid bij startup- en scale-upbedrijven, zetten we ons ook graag in voor gevestigde en innovatieve mkb-bedrijven' zegt Betty Postma, investment manager bij de NOM. 'Buss Terminal Eemshaven is daar een uitstekend voorbeeld van. Het bedrijf heeft een indrukwekkende klantenportefeuille opgebouwd en is reeds betrokken bij de realisatie van meer dan 10 windmolenparken op zee. Met deze investering kan Buss Terminal Eemshaven als base harbour haar bijdrage leveren aan het versnellen van de energietransitie. Dankzij de sterke samenwerking tussen alle investeerders is deze kapitaalintensieve investering mogelijk geworden.’
‘Met de bodemverbetering en de verzwaring van de kade aan de Julianahaven heeft de Eemshaven straks twee zogenaamde heavy-duty areas’, zegt Erik Bertholet, business manager logistics & offshore wind van Groningen Seaports. ‘Met de nieuwe kade kan Buss straks twee schepen tegelijk bedienen en daarmee levert het een grote bijdrage aan de positionering van de Eemshaven in de offshore wind-sector, dus dat was voor ons ook de aanleiding om mee te financieren.’
‘Buss is door haar strategische ligging een belangrijke, maar vaak onderbelichte schakel in de energietransitie’, aldus Johannes Offringa, senior accountmanager grootzakelijk van de Rabobank. ‘We werken alweer vele jaren nauw samen met Buss en we hebben ze kunnen helpen met verschillende financiële beslissingen. Daarom zijn we blij dat we ook nu weer kunnen bijdragen aan deze belangrijke stap voor de toekomst, waarbij de NOM en het Groninger Groeifonds bereid waren het laatste deel van de investering op zich te nemen.’
Dat Buss een belangrijke schakel is in de offshore windsector, was ook voor het Groninger Groeifonds een belangrijke reden om mee te financieren. ‘Met deze investering kunnen we als Groninger Groeifonds een belangrijke bijdrage leveren aan de regionale economie’, zegt Gijs Vermeer, investment manager van het Groninger Groeifonds. ‘En daarnaast kunnen we hiermee de strategische positie van de Eemshaven voor offshore windenergie ook in de toekomst waarborgen.’
Deel deze pagina: