Wie wil dat nou niet, meer innovatie, creativiteit en marktaandeel?
  • Diversiteit

Wie wil dat nou niet, meer innovatie, creativiteit en marktaandeel?

Hoe ga je om met diversiteit en inclusie? Met wie bepalen we wat succes is en worden we vervolgens succesvol? Ondernemingen en organisaties zijn doorlopend bezig met veranderingen om zichzelf te verbeteren. In deze aflevering van NOM Talks, de podcastserie van de NOM, praten we hierover met drie NOM collega’s.

‘Het is leuk dat je dit met ons bespreekt, NOM, maar wat doen jullie eigenlijk zelf aan diversiteit en inclusie op de werkvloer?’ Wie een dergelijk onderwerp aansnijdt, moet vanzelfsprekend ook zelf met de billen bloot, geeft de host van NOM Talks Wim A,B. ruiterlijk toe. Daarom is deze eerste van twee podcasts over dit onderwerp er één waarin medewerkers Leonie Ebbes (Business Developer) en Jeroen van Onna (Investment Manager) uit de doeken doen hoe het er in de organisatie mee gesteld is.

Van Onna vindt ‘een gelijkwaardig startpunt voor iedereen vanzelfsprekend’ en spreekt eerlijk uit dat hij zich erover verbaast dat dát nog steeds niet het geval is. ‘Het klinkt bijna discriminerend in de oren van de andere kant.’ Zijn kant. Niet te zien in een geluidsopname, maar Van Onna is cis-man, wit en hoogopgeleid. ‘Dat punt hebben we toch wel gehad? Blijkbaar niet.’

Geen doel, maar middel

Inderdaad niet, bevestigt Ebbes (voor de volledigheid: cis-vrouw, wit en hoogopgeleid). ‘Het playing field is zeker nog niet gelijk. Het is aan ons, de NOM, om bewustzijn te creëren en stappen te zetten.’ Dat geldt voor de bedrijven waarin de NOM investeert, maar zeker ook voor de interne organisatie. De sprekers die te horen zijn in deze aflevering bevestigen dat. ‘Wij zijn allevier van hetzelfde pluimage’, merkt sidekick Rob Drees droog op.

Diversiteit en inclusie – wie de definities van beide begrippen wil weten, vindt het antwoord in deze aflevering van NOM Talks – zijn namelijk voor ondernemers middelen om een succesvolle organisatie neer te zetten, legt Ebbes uit. ‘Daardoor is er sprake van meer innovatie, creativiteit en marktaandeel dat je kunt pakken.’ Welke ondernemer wil dat nou niet? Het is bijna een retorische vraag. En toch zijn organisaties in Noord-Nederland nog onvoldoende divers.

De Inclusiemarathon

‘Mensen krijgen jeuk van het onderwerp, blijkt uit gesprekken met ondernemers uit het Noorden’, vertelt Ebbes gaandeweg het gesprek. Hoe overtuig je ondernemers er dan van om zich toch te verdiepen in het onderwerp? Op die vraag moet iedereen in deze aflevering van NOM Talks het antwoord schuldig blijven. Aan de gevolgen kan het niet liggen: meer innovatie, creativiteit en marktaandeel.

Stug volhouden lijkt het devies. Het verhaal van de voordelen blijven herhalen. Zoals NOM doet in advies en met verhalen. En handreikingen doen: waarmee kun je je verdiepen in het onderwerp? Een mooi begin is het boek De Inclusiemarathon, van Kauthar Bouchallikht en Zoë Papaikonomou. Het werd in 2022 zelfs managementboek van het jaar. Hoe zet je besef om in acties die iets opleveren?

Waar begin je?

En waar begin je eigenlijk, als je als ondernemer wil zorgen voor meer diversiteit en inclusie op de werkvloer? Want de thema’s zitten in alle facetten van je bedrijfsvoering. Wellicht kun je inspiratie halen uit deze tiende aflevering van NOM Talks. Aan de hand van stellingen die host A,B. en sidekick Drees verzamelden onder NOM-collega’s, gaat het viertal in de tweede helft in gesprek. Van taal tot teamsamenstelling; van veiligheid tot vacatureteksten.

Het complexe onderwerp geeft in ieder geval genoeg food for thought, zoals A,B. deze aflevering afsluit. Nieuwsgierig(er) geworden? Luister dan ook de tweede aflevering van dit tweeluik over diversiteit en inclusie, met Jellie Tiemersma (DGA van Personal Too) en Serge de Mul (oprichter van Ultraware).