NOM Talks Aflevering 11 - PeArsoneelstekort
  • Personeel

‘Het was allemaal echt wel te voorzien’

Hoe ga je om met de nieuwe arbeidsmarkt van de huidige tijd? En hoe zorg je ervoor dat je mensen morgen niet naar de buren hoppen? In deze aflevering van NOM Talks, de podcastserie van de NOM, praten we over de gedraaide sollicitatietafel met ondernemers en deskundigen. Over kansen pakken en dreigingen afwenden, want van ondernemers wordt verwacht dat ze de goede dingen doen en de juiste keuzes maken.

Herinner jij je eerste sollicitatiegesprek nog? Jarenlang was het normaal dat sollicitanten zich met klotsende oksels meldden bij de receptie van hun potentiële nieuwe werkgevers voor een gesprek. Zoals gastheer van deze podcast Wim A,B. in de introductie van het onderwerp al stelt: ‘Het antwoord op de vraag: ‘waarom zouden wij u aan moeten nemen?’ was allesbepalend. Zeker in de wetenschap dat je altijd een van de velen was.’

Tegenwoordig leven we in een tijd van een zwaar overspannen arbeidsmarkt in vrijwel elke sector. ‘De huidige realiteit is dat er bijna geen bedrijf meer is zonder hoofdpijn van onvervulbare vacatures’, vat A,B. het samen. Wat gaan we daaraan doen? A,B. en zijn immer trouwe metgezel, sidekick Rob Drees, bespreken het in deze aflevering van NOM Talks met drie gasten. Irma van Steijn is arbeids- en organisatiepsycholoog en mede-eigenaar van praktijk Maarsingh en Van Steijn. Jan-Bert Modderman is eigenaar van Vlaggenindustrie Groningen. Hidde Tanja is Head of Regional Operations bij recruitmentbureau Time to Hire.

Complexe materie

Uit de achtergronden en expertises van de verschillende tafelgasten is de open deur al op te maken: de uitdagingen van de huidige (én toekomstige) arbeidsmarkt zijn complex en bestaan uit meerdere facetten. Niet alleen raakt personeelstekort je bedrijfsvoering, weet ondernemer Jan-Bert Modderman. Het vraagt een andere manier van sollicitatiegesprekken voorbereiden en voeren. Over dat duurzaam recruiten weet Tanja in deze podcast allerlei tips te delen. De cultuur op de werkvloer verandert bovendien. Behoeften worden anders, hoort Van Steijn. Om nog maar te zwijgen van de invloed van de corona-epidemie en toenemende werkdruk door uitval van medewerkers.

Het is misschien overigens wel een klein beetje onze eigen schuld dat we in deze situatie met zo’n krappe arbeidsmarkt zitten. Of in ieder geval onze natuur, als mensen. Voor sommige ondernemers voelt het wellicht plotseling. ‘Het is wat we nu merken, dus het voelt alsof het opeens nu is. Maar het was allemaal echt wel te voorzien. Het menselijk brein wordt pas wakker als er een probleem is en we er nu last van hebben’, legt Van Steijn uit.

‘Etaleer je winkel kloppend’

Naast de legio voorbeelden en inspiratie die de drie gasten in deze aflevering geven, zijn ze het over één ding meer dan roerend eens: je personeel is tegenwoordig je uithangbord. De kans is aanzienlijk groter dat je mensen vindt en bindt wanneer de werksfeer en omstandigheden goed zijn. ‘Wij gaan meer dan in het verleden uit van vertrouwen in onze medewerkers’, vertelt Modderman. ‘Als het wat slechter gaat, ben je geneigd om zelf de stap naar voren te doen. Maar je mensen hebben het goed gedaan in betere tijden. Het zijn nog steeds dezelfde mensen. Spreek je vertrouwen in ze uit en vraag hoe je ze kunt ondersteunen. Dat heeft bij ons heel veel gebracht voor de werksfeer. En ook in het vertrouwen in mij.’

En vertel vooral het echte verhaal over je bedrijf, in plaats van het mooier voor te doen dan het is. Hij komt het nog regelmatig tegen, vertelt Tanja, bij bedrijven voor wie hij nieuwe medewerkers zoekt. ‘Hoe je winkel is ingericht, dát moet je etaleren. Je moet niet een leuk verhaaltje hebben over vrijheid en vervolgens om half vijf vragen waar iemand is. Employer branding moet goed zijn. En dat duurt jaren.’ Tijd om te beginnen, voor wie dat nog niet deed.

Meesterschap, autonomie en doelgerichtheid

In een organisatie waar de kans op vinden en binden van medewerkers groot is, is er ook ruimte voor hen om te ontdekken, om fouten te maken en om te groeien. Een concept om die ruimte te faciliteren werd bedacht door Daniel H. Pink, bekend van zijn boek ‘Drive’. Hij introduceert daarin drie factoren voor motivatie: mastery (meesterschap), autonomy (autonomie) en purpose (doelgerichtheid). Met meesterschap doelt Pink op het gevoel om beter te worden in dingen die er toe doen. Autonomie kan het best worden uitgelegd als het gevoel van zelfsturing. Doelgerichtheid is weten dat we iets doen dat er toe doet.

Vinden medewerkers deze drie factoren naar voldoening? Dan is de kans groot dat ze bij je blijven, eigenaarschap voelen en zich dus maximaal inzetten voor je organisatie én een uithangbord voor potentiële nieuwe medewerkers zijn. Het betekent wel dat je bedrijfsvoering zo is ingericht, dat mensen op de eerste plek komen.

Volgens de drie gasten van deze aflevering is dat laatste onoverkomelijk. Mensen zijn het belangrijkste kapitaal. Altijd al geweest. Luister voor nieuwe inzichten over de huidige arbeidsmarkt en hoe daar mee om te gaan naar deze aflevering van NOM Talks.