‘Een goede ondernemer is nooit tevreden’
  • Innoveren

‘Een goede ondernemer is nooit tevreden’

Innovatie versus productontwikkeling: tel je nog mee als ondernemer als je niet innovatief bent? Het onderwerp van gesprek in de tweede aflevering van NOM Talks, dé podcast over onderwerpen waar ondernemers mee te maken hebben. Van wendbaarheid tot innovatie, van financiering tot medewerkers. Onderwerpen die betrekking hebben op alle fasen van ondernemerschap.

De conclusie van deze podcast en het antwoord op de vraag in de inleiding geven we alvast weg: je houdbaarheid als ondernemer is niet oneindig als je niet aan een vorm van innovatie doet. Men zou overigens kunnen stellen dat productontwikkeling een vorm van innovatie is, want de definities van innovatie verschillen nogal. Maar, dat is een discussie voor een andere keer. De conclusie van deze podcast is namelijk niet het meest relevante aspect van het gesprek tussen podcasthost Wim A,B., sidekick Rob Drees en gasten Kees Pingen (Smit Kwekerijen in Sappemeer) en Rinze van der Schuit (Fibremax in Joure). Dat is het proces dat het viertal bespreekt.

Want, zegt Van der Schuit, wanneer host A,B. zijn gasten vraagt of ondernemers altijd moeten innoveren: ,,Een goede ondernemer is nooit tevreden.’’ Het kan altijd beter. Pingen geeft een ietwat genuanceerder antwoord. ,,Het hoeft niet, maar is het meest krachtig voor de toekomst. Niet de sterksten overleven, maar de bedrijven die zich kunnen aanpassen aan een veranderende omgeving.’’ De goede overneming van Charles Darwin, die – in tegenstelling tot de vaak onjuist vertaalde ‘survival of the fittest’ – datzelfde zegt in zijn evolutietheorie. Natuurlijke selectie geldt simpelweg ook voor ondernemers. En dat weten deze twee ondernemers uit eigen ervaring, horen we.

Uitvinden

Van der Schuit gooit – naar zijn eigen voorbeeld waarover hij in deze podcast vertelt – nog een derde factor in de mix: uitvindingen. Die worden nogal eens verward met innovatie of productverbetering, zegt hij. ‘Volledig nieuw én patenteerbaar’, dat is een uitvinding. De term disruptive valt.

Ook zo’n uitvinder was Otto Frederick Rohwedder. Amerikaan, geboren aan het eind van de negentiende eeuw. Het was de man die de eerste automatische broodsnijder ter wereld ontwikkelde. Gesneden brood in gelijke plakjes, efficiënt en snel. Een gat in de markt, zou je denken. Niets is minder waar. Het duurde maar liefst vijftien jaar voordat de automatische broodsnijder van Otto Frederick Rohwedder een commercieel succes werd.

Het voorbeeld van Rohwedder komt uit één van de bekendste uit de geschiedenis van TedTalks: die van marketingguru Seth Godin, met als titel How to get your ideas to spread. Succes draait niet altijd om je product, zegt hij, maar om het idee verspreiden en het verhaal vertellen. Wie verandering wil veroorzaken moet doorzetten.

Doorzetten

Geloof en doorzettingsvermogen: de belangrijkste les ook uit deze podcast. Niet alleen als je een nieuw product op de markt brengt (dat kostte Van der Schuit naar eigen zeggen miljoenen), maar ook in het proces daaraan voorafgaand. Het lijkt voor de buitenwereld soms zo simpel: een ondernemer brengt iets nieuws op de markt. ,,Je wordt niet wakker met Eureka. Daar gaan wel honderd kleine stapjes aan vooraf’’, aldus Van der Schuit, wanneer hij over zijn eigen uitvinding vertelt.

Want wanneer levert een innovatie geld op? Dat weet je pas als het de markt op kan. En wanneer is dat dan? Dat weet je niet, want het Eurekamoment kun je niet plannen. Een verkoopproces daarentegen is herhaalbaar, waardoor je er makkelijk een doel aan kunt koppelen. ‘Om X omzet te maken, verkopen we Y producten tegen prijs Z en daar doen we naar verwachting een afgekaderde tijd over’. Een vast gegeven. Voor innovatie heb je ‘vertrouwen in de goede afloop nodig’, zegt Pingen.

Gouden regels

Wie met succes wil innoveren, integreert innovatie in alle lagen van zijn bedrijf. Van de C-suite tot de werkvloer en alle verdiepingen daar tussenin. Als innovatie iets ‘speciaals’ is, krijgt het nooit prioriteit die het verdient. Innovatie is niet extra, on the side, maar moet ingebouwd zijn in de business. Want voor wie bezig is met overmorgen, komt morgen vanzelf.

Je kunt trouwens niet zomaar tegen mensen zeggen: ‘doe beter je best, innoveer!’. Hoe creëer je de ideale omstandigheden om te innoveren? Wat is daar voor nodig? De gouden regels van Rinze van der Schuit en Kees Pingen hoor je in de tweede aflevering van NOM Talks.

NOM Talks aflevering 3

In de derde aflevering van NOM Talks zijn Janneke Hadders (Dacom) en Robert-Jan Verheggen (Klippa) te gast. Ze gaan in discussie over het ecosysteem van startups. De derde aflevering van NOM Talks is vanaf 26 maart te luisteren via de NOM websiteSpotifyGoogle PodcastsAnchorPocket CastsBreaker en Radio Public.