TopDutch Solar Racing team in de woestijn in Australie
  • Internationaliseren

TopDutch, Down Under 

Van Darwin naar Adelaide, een dikke 3.000 kilometer, dwars door de middle of nowhere in de bloedhete Australische outback. Het TopDutch Solar Racing Team doet in augustus voor de derde keer mee aan de Bridgestone World Solar Challenge. ‘Het is fantastisch om te doen en een uniek project voor Noord-Nederland, en dat proberen we ook zoveel mogelijk als team uit te dragen.’

De Bridgestone World Solar Challenge vindt eens in de twee jaar plaats. Teams van over de hele wereld racen met wagens die ze zelf hebben ontworpen en gebouwd. ‘Iedere twee jaar hebben we een nieuw team van 26 studenten uit Noord-Nederland’, zegt Team Manager Daan Boonstra. ‘Allemaal vrijwilligers met verschillende achtergronden en opleidingen, van mbo tot wo. In relatief korte tijd ontwerpen, bouwen, testen en racen we met een nieuwe auto. Eigenlijk runnen we samen gewoon een bedrijf.’

Flinke uitdaging 

Voor elke editie worden de regels aangepast, dus racen met dezelfde wagen zit er niet in. ‘Je wordt daardoor wel flink gedwongen om te innoveren’, zegt Boonstra. ‘Voor dit jaar moeten we bijvoorbeeld een zonnecel-oppervlak van 6 vierkante meter gebruiken, in plaats van de 4 vierkante meter in 2023. Dus dat betekent dat de vorm van de auto compleet anders moet.’ 

Volgens Boonstra is de andere grote uitdaging dat de race dit jaar in augustus is, in plaats van oktober. ‘Dan is het in Australië laat in de winter, dus dat betekent minder zonlicht, waardoor je ook heel goed moet kijken naar de efficiëntie van de auto. We rijden gemiddeld zo’n 80 kilometer per uur, met topsnelheden van 130. En je rijdt gewoon op de openbare weg, dus je auto moet ook aan alle normale eisen voldoen om daar überhaupt te mogen racen.’

Bijdragen aan innovatie 

Dat het Down Under nog hartje winter is, maakt voor de coureurs helaas niet zoveel uit. ‘Die hebben het nog steeds bloedheet in de wagen’, grapt Boonstra. ‘Dus ze krijgen speciale training in kassen om met de warmte om te gaan. En ze moeten een speciaal dieet volgen, omdat ze volgens de regels precies 80 kilo mogen wegen. Onder de 80 moeten we de auto verzwaren en daarboven wordt de auto natuurlijk onnodig zwaar.’

‘En alle onderdelen van de auto moeten natuurlijk ook volledig op maat gemaakt worden’, vervolgt Boonstra. ‘Dat maakt het soms spannend omdat je afhankelijk bent van leveranciers voor tijdige levering, maar het is tegelijkertijd ook ontzettend gaaf, omdat je een fabrikant vraagt om iets volledig nieuws te maken. Wij testen dus hun innovaties en daarmee rijden we vaak met de nieuwste en beste technologie ter wereld.’ 

Noord-Nederland op de kaart 

‘Los van dat het voor ons een onvergetelijke ervaring is, is het ook een uniek project voor Noord-Nederland, en dat proberen we als team ook zoveel mogelijk uit te dragen. Daarom dragen we de naam TopDutch en werken we samen met bedrijven, scholen en gemeenten uit Groningen, Drenthe en Friesland’, zegt Boonstra. ‘We staan ook veel op open dagen en evenementen om de jeugd te inspireren om ook de techniek in te gaan. En we willen laten zien wat we hier allemaal kunnen in het Noorden.’ 

En hoe zijn de vooruitzichten? ‘We hebben nog een paar spannende maanden te gaan, want de productiefase is net begonnen. Als alle onderdelen op tijd geleverd worden, kunnen we in mei of juni onze auto presenteren en in juli gaan we al richting Darwin. Daar testen we verder en moeten we nog door de officiële keuring komen. Genoeg te doen nog dus, maar we gaan voor winst natuurlijk.

Het TopDutch Solar Team laat het beste van de TopDutch-regio zien: getalenteerde jonge professionals uit het Noorden, van verschillende opleidingsniveaus, die samenwerken aan innovatieve en duurzame producten. Een mooi voorbeeld van hoe talent, diversiteit en samenwerking de samenleving vooruithelpen.

Celia WIlliams | business analist & online marketeer TopDutch

Wouter Zijlstra, eigenaar Greatwaves, partner TopDutch Solar Race: 

‘Heb je er ooit over nagedacht om zelf een auto te bouwen? Dat lijkt bijna onmogelijk. Maar stel je voor dat deze auto ook nog eens 3.022 kilometer heen én terug door de Australische woestijn moet afleggen, uitsluitend op zonne-energie, zo licht mogelijk én volledig zelfgebouwd? 

Het team van TopDutch Solar Racing maakt wat ons betreft het onmogelijke mogelijk. Wat een geweldig project om aan bij te dragen! Bij Greatwaves zijn we supertrots dat we de communicatie en netwerktechnieken mogen leveren voor dit duurzame en ambitieuze initiatief, waarin mbo, hbo en universiteiten van drie noordelijke provincies samenkomen om innovatie tot leven te brengen.