Nieuwe TopDutch campagne van start
  • Internationaliseren

Nieuwe TopDutch campagne van start

Naturally leading the transition. Met dit motto lanceerde de NOM gisteren de nieuwe TopDutch campagne. Het doel van de campagne is om de belangrijke transities waar Noord-Nederland voorloper in is, verder helpen te versnellen. Dit door de regio internationaal op de kaart te zetten als ideale vestigingsplek en door met doelgerichte campagnes internationale bedrijven te vinden die waarde toevoegen aan het regionale ecosysteem.

TopDutch is een campagne in opdracht van de Provincie Fryslân, Provincie Drenthe en Provincie Groningen. Door TopDutch als het primaire economische merk in te zetten voor initiatieven en netwerken, ondersteunt de campagne de noordelijke ambities en het noordelijke ecosysteem. Daarbij werkt TopDutch samen met de sectorspecialisten van de NOM, om de juiste bedrijven en investeerders te vinden die perfecte aanvullingen zijn voor de regio. “Zo willen we er samen voor zorgen dat meer innovatieve, buitenlandse bedrijven die voorloper zijn in de transitie, onze regio weten te vinden”, aldus TopDutch campagneleider Simon Kloppenburg.

Van voorloper naar koploper

Noord-Nederland heeft alle ingrediënten in huis om mondiale vraagstukken op te lossen op het gebied van groene energie en groene chemie, de toekomst van voedsel, digitale innovatie, gezond ouder worden en watertechnologie. Om onze economie echt schoner, slimmer, gezonder en duurzamer vorm te geven, zijn zowel een hecht ecosysteem als innovatieve en internationale samenwerkingsvormen noodzakelijk. Het belang van ketenintegratie en cross-overs tussen transities biedt hierbij kansen. Ketenintegratie tussen landbouw en groene chemie biedt kansen voor biobased materials en emissieloze landbouw. Waterstof draagt bij aan industry 5.0 en watertechnologie is van toegevoegde waarde voor de waterstofeconomie. Voorbeelden te over. En ze zijn er al, in de TopDutch regio.

Geen kwantiteit, maar kwaliteit

“Ons doel is niet om zoveel mogelijk grote bedrijven naar de regio te halen”, aldus Kloppenburg. “We willen juist de gaten in de transities opvullen. Dat betekent dat we nauw willen samenwerken met regionale initiatieven, organisaties en bedrijven, zodat we precies alle missende schakels, behoeften en kansen in kaart kunnen brengen. En op die manier kunnen we dan heel gericht en strategisch wereldwijde campagnes opzetten. Ons doel als TopDutch is dus het Noorden te ondersteunen, zodat we als regio nog beter kunnen worden in de dingen waar we al goed in zijn. De beste manier om de toekomst te voorspellen, is immers om deze samen te creëren.”

Ambassadeurs

En wie kan beter vertellen dat het in de TopDutch regio goed ondernemen is, dan de reeds gevestigde ondernemer zelf? Immers, als potentiële nieuwkomer wil je graag weten wie je eventuele nieuwe ‘buren’ zijn. Daarvoor start vandaag de TopDutch puts your company on the map-campagne. Gericht op innovatieve bedrijven die reeds hun steentje bijdragen aan de transities. Naturally.