Snelgroeiend Parkos wil wereldwijd marktleider worden
  • IT
  • Investeren

Snelgroeiend Parkos wil wereldwijd marktleider worden

Het Groningse Parkos, dat momenteel harder groeit dan ooit, was al actief in 15 landen. Onlangs voegde het boekingsplatform voor parkeerplekken bij luchthavens daar, met ondersteuning van de NOM, het Verenigd Koninkrijk aan toe. ‘Als Parkos niet zo hard was geraakt door de coronacrisis, was externe financiering ook ditmaal niet nodig geweest.

Jarenlang deelden reisfanaten Arne Bos en Peter Bosma hun ervaringen op hun eigen reiswebsites. In 2011 werden de websites samengevoegd in Travelmap, het reisportaal van de Groningse ondernemer Henk Jan Bijmolt. Arne, Peter en Henk Jan werden evenredig aandeelhouder. Toen Henk Jan ervoor koos om zich volledig te richten op zijn succesvolle online tuinhouthandel Gadero besloten ze Travelmap te kopen. ‘In de periode daarna hebben we verschillende nieuwe concepten bedacht en uitgevoerd’, vertelt Arne. ‘Op een gegeven moment hadden we tientallen websites live staan, waaronder langparkerenbijschiphol.nl. Eigenlijk teveel, vonden we. Liever wilden we focus aanbrengen en één ding heel goed doen.’

Enorme kansen

De keuze was eigenlijk snel gemaakt. Want steeds vaker kregen Arne en Peter vragen over veilig, betrouwbaar en betaalbaar parkeren bij luchthavens als Schiphol, Eindhoven Airpoirt en Rotterdam The Hague Airport. Tegelijkertijd hoorden ze regelmatig berichten over slechte ervaringen met parkeeraanbieders. Dat officiële parkings bij luchthavens duur waren, niet zelden zelfs duurder dan het vliegticket, en alternatieve aanbieders de auto’s soms gewoon bij supermarkten parkeerden. Er ging dus veel mis in de markt, terwijl er enorme kansen lagen. Voor Arne en Peter reden genoeg om Parkos te starten, een platform waar je een parkeerplaats bij een luchthaven kunt boeken en aanbieders kunt vergelijken op bijvoorbeeld prijs, afstand en beoordelingen. Goed om te weten: Parkos is zelf geen eigenaar van de parkeerterreinen. Het is puur en alleen een bemiddelingsplatform, vergelijkbaar met Booking en Uber.

Exponentiële groei

Het was een schot in de roos. Parkos liet sinds de oprichting in 2014 qua omzet en het aantal boekingen jaarlijks een verdubbeling zien. Tot corona een abrupt einde maakte aan die exponentiële groei. Voor even, zo bleek later. Want toen het vliegverkeer in het voorjaar van 2021 weer op gang kwam, zat de groei er bij de Groningse scale-up meteen opnieuw stevig in. ‘We draaien sindsdien zelfs ver boven pre-coronaniveau’, onderstreept Arne. ‘Natuurlijk, corona heeft er aardig ingehakt. Van het ene op het andere moment werden vrijwel alle reserveringen geannuleerd, inclusief de boekingen voor het hoogseizoen. We waren ervan overtuigd dat de markt op termijn weer zou normaliseren en hebben onze tijd goed benut. Onder meer door in verschillende landen veel nieuwe parkeerterreinen aan te sluiten. De parkeerplekken bij luchthavens stonden nagenoeg leeg en dus had iedereen tijd om met ons te praten. Ook hebben we de nodige functionaliteiten aan het platform toegevoegd en flink ingezet op marketing. Dat heeft prima uitgepakt.’

Parkos is een ambitieus en stabiel groeiend Gronings bedrijf met een bewezen businessmodel. Klaas Kooistra, investment manager NOM

Wereldwijd marktleider

Met de recente groeicijfers geeft Parkos een duidelijk signaal af dat het op koers ligt om zijn ambitie te verwezenlijken: wereldwijd marktleider worden in airport parking. Was het bedrijf voor de coronacrisis al actief bij luchthavens in 15 landen, in Europa, Australië en de Verenigde Staten, onlangs werd daar het Verenigd Koninkrijk aan toegevoegd. ‘We keken daar al geruime tijd naar mogelijkheden’, vertelt Arne. ‘Simpelweg omdat het Verenigd Koninkrijk één van de grootste markten in Europa is. Naar ons idee was de tijd rijp om ook die markt open te breken. Normaliter nemen we eerst een countrymanager die lokale parkeerpartijen benadert. Nu wilden we daar echter niet op wachten. Vandaar dat we eind vorig jaar met een aantal collega’s zelf het kanaal zijn overgestoken om aanbieders het verhaal van Parkos te vertellen. Daar werd heel positief op gereageerd, met als resultaat dat we de eerste parkeerterreinen konden aansluiten. Sterker nog, de eerste boekingen zijn al binnen. En ook is de vacature voor een countrymanager inmiddels ingevuld.’

Op eigen kracht

Om de marktintroductie naar het Verenigd Koninkrijk mogelijk te maken werd contact gezocht met de NOM. Lang hoefde investment manager Klaas Kooistra niet na te denken over het verstrekken van een financiering. ‘Parkos is een ambitieus en stabiel groeiend Gronings bedrijf met een bewezen businessmodel’, zegt hij. ‘Enige tijd behoorde het zelfs tot de snelstgroeiende bedrijven van Nederland. Dat resulteerde onder meer in het winnen van een Gazelle Award en een top-10 positie in de Deloitte Fast 50. Wat ik vooral bijzonder vind is dat Arne en Peter alles op eigen kracht hebben gedaan. Dus zonder externe financiering, echt helemaal niks. Dat zegt veel over de kwaliteit van het platform en bovenal over de groeiende vraag naar betaalbare en betrouwbare parkeerplaatsen in de buurt van luchthavens. Als Parkos niet zo hard was geraakt door de coronacrisis, dan was externe financiering ook ditmaal niet nodig geweest.’

Nieuw personeel

Ooit begonnen op Schiphol rolt Parkos het platform dus steeds verder uit over de wereld. Om dat net zo doordacht en voortvarend te doen als altijd, is nieuw personeel meer dan welkom. Of beter: het bedrijf is naarstig op zoek naar goede mensen. Van programmeurs tot designers en van klantenservicemedewerkers tot een HR- en finance manager. ‘Daarnaast zoeken we ook nog een accountmanager voor de Italiaanse markt waar we heel hard groeien’, vertelt Arne, ‘Onze plannen voor de nabije toekomst? Voor corona waren we druk bezig om uit te breiden in de Verenigde Staten. Als de versoepelingen doorzettengaan we ons daar weer vol op focussen. Een enorme markt waar we nog relatief klein zijn, maar waar we nog hele mooie stappen kunnen maken.’